کد خبر: ۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۷ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - 2016 February 12
نیکون و کنون، پرچمداران تولید دوربین‌هاس SLR با کیفیت خوب و قیمت مناسب هستند. هرچند شرکت‌های دیگری مانند لایکا و الیمپیوس در این عرصه حکم‌فرمایی می‌کنند! اما به علت قیمت های نجومی، محصولات این دو شرکت، به ویژه لایکا، همواره سهم اندکی از این بازار بزرگ را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین، این پرسش که بهترین دوربین های SLR در دسترس بازار، از آن شرکت نیکون است یا کنون، پرسش مهمی است. هرکدام از این دو شرکت، ویژگی‌های خاص خود و طرفداران خود را هم دارند.

نیکون و کنون، پرچمداران تولید دوربین‌هاس SLR با کیفیت خوب و قیمت مناسب هستند. هرچند شرکت‌های دیگری مانند لایکا و الیمپیوس در این عرصه حکم‌فرمایی می‌کنند! اما به علت قیمت های نجومی، محصولات این دو شرکت، به ویژه لایکا، همواره سهم اندکی از این بازار بزرگ را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین، این پرسش که بهترین دوربین های SLR در دسترس بازار، از آن شرکت نیکون است یا کنون، پرسش مهمی است. هرکدام از این دو شرکت، ویژگی‌های خاص خود و طرفداران خود را هم دارند.

آن‌چه در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم این است که کدام‌یک از دو دوربینِ Canon EOS-1D X Mark ll که به شکل وحشتناکی سریع است و Nikon D5 که از طیف حساسیت‌های بی‌نظیری برخوردار است، انتخاب بهتری است؟

نکتۀ این مقایسه در این است که این دو مدل که از محبوب ترین سری‌های هرکدام از این شرکت‌ها به شمار می‌آیند، شباهت های بنیادین زیادی با هم دارند. هر دو از حسگر 20 مگاپیکسلیِ فول فریم برخوردارند، قابلیت ضبط ویدئوی 4K را دارند و تعداد بسیار زیادی نقطۀ کنترل‌گر فوکوس خودکار دارند. اما این شباهت‌ها کمک چندانی به انتخاب میان این دو نمی‌کند؛ بلکه بایستی به تفاوت‌ها توجه کرد. در بخش دوم این مقایسه با آی‌تابناک همراه باشید.

برای مطالعه بخش اول این مقایسه کلیک کنید



راهنمای خرید: مقایسۀ نیکون D5 با کنون EOS-1D X Mark ll (بخش 2)

6- امکانات ضبط ویدئویی

هردو دوربین، امکان فیلم‌برداریِ 4K را پشتیبانی می‌کنند؛ اما تفاوت‌های مهمی در رویکرد هرکدام از این دو محصول نسبت به این امکان وجود دارد. در حقیقت، در این بخش کفۀ ترازو به سمت کنون EOS-1D X Mark ll سنگین تر است.

دوربین محصول شرکت کنون، با قابلیت ثبت تصاویر ویدئویی با کیفیت 4K در نرخ 60 فریم در هر ثانیه و ثبت تصاویر با کیفیت Full HD در نرخ 120 فریم در ثانیه، دو برابر جلوتر از نیکون D5 است که در وضعیت 4K، 30 فریم در ثانیه و در وضعیت Full HD 60 فریم در ثانیه را ثبت می‌کند؛ این تفاوت در زمانی که قصد دارید یک صحنه را به صورت آهسته پخش کنید، بسیار تأثیرگذار است.

همچنین، هردو دوربین از یک محدودۀ مشخص بر روی حسگر‌های خود جهت ثبت تصاویر 4K استفاده می‌کنند؛ در حالی که کنون از محیط 1.4x استفاده می‌کند، نیکون فضای کوچکترِ 1.5x را به این قضیه اختصاص داده است. در مورد وضوح تصاویر 4K نیز وضعیت به این صورت است که کنون EOS-1D X Mark ll از استاندارد وضوح تصویر 4K DCI استفاده می‌کند که وضوح تصویر سینماییِ 4096 x 2160 را پیشکش می‌کند؛ در حالی که استاندارد مورد استفادۀ نیکون 4K UHD است که وضوح پایین‌ترِ 3840 x 2160 را به دست می‌دهد. همچنین، در حال حاضر نیکون امکان تصویربرداریِ 4K را تنها برای مدت 3 دقیقه فراهم می سازد؛ در حالیکه کنون چنین محدودیتی را در مورد EOS-1D X Mark ll ندارد.

هر دو دوربین به شما این امکان را می‌دهد که از تصاویر ویدئویی 4K ضبط شده، عکس‌هایی با فرمت JPEG تهیه کنید و باز هم در این مورد، این کنون است که وضوح تصویر اندکی بالاتر را در اختیار شما قرار می دهد. (8 مگاپیکسل در برابر 8.8 مگاپیکسل).

در حالی که کنون میکروفون داخلیِ مونو دارد، نیکون یک میکروفون داخلیِ استریو ارائه می‌کند که کیفیت بالاتری دارد. به هر روی، اگر ثبت صداهای صحنه برای شما اهمیت ویژه‌ای داشته باشد، به هیچ کدام از این دو اکتفا نخواهید کرد و میکروفون خارجیِ مخصوص نصب خواهید نمود.


راهنمای خرید: مقایسۀ نیکون D5 با کنون EOS-1D X Mark ll (بخش 2)
راهنمای خرید: مقایسۀ نیکون D5 با کنون EOS-1D X Mark ll (بخش 2)

7- کیفیت بدنه و نمایشگرها

هردو دوربین بدنه‌هایی محکم دارند که در برابر نفوذ وضعیت‌های آب و هوایی مختلف مقاوم بوده و همزمان، جرم های حاصل از در دست گرفتن های روزمره را جذب می‌کنند. با این حال، نیکون D5 با 1240 گرم وزن بدنه (بدون لنز)، اندکی سبک‌تر از کنون EOS-1D X Mark ll است که 1340گرم وزن دارد. شاید این 100 گرم اضافی در کنون در هنگام استفاده طولانی مدت بیشتر از این مقدار به نظر برسد. علاوه بر این، هردو دوربین ابعادی نزدیک به هم دارند: 158 x 167.6 x 82؛ اما کنون ارتفاعِ اندکی بلندتر دارد و در عوض، از عرض و ضخامت کمتری نسبت به نیکون برخوردار است.

همچنین، هرچند هردو دوربین نمایشگرهای اندازۀ 3.2 اینچی استاندارد دارند، نمایشگر نیکون وضوح تصویر بالاتری دارد (2359 هزار نقطه در برابر 1620 نقطه). هر دو نمایشگر هم صفحه ‌های لمسی دارند، در حالی که باز هم این نیکون است که امکانات بیشتری بر روی صفحه نمایش پشتی خود ارائه می‌کند. به عنوان مثال، شما بر روی همان صفحه نمایش پشتی دوربین نیکون، می‌توانید عکس هایتان را زوم کنید، تغییر نام دهید و در حالت live View، نقطه‌های white balance آن را انتخاب کنید؛ در حالی که در کنون شما فقط می‌توانید نقطه‌های فوکوس خودکار را بر روی صفحه نمایش انتخاب کنید.

راهنمای خرید: مقایسۀ نیکون D5 با کنون EOS-1D X Mark ll (بخش 2)


راهنمای خرید: مقایسۀ نیکون D5 با کنون EOS-1D X Mark ll (بخش 2)

8- اتصالات

هر دو دوربین اتصالات USB 3.0 و Ethernet را پشتیبانی می‌کنند؛ اما به صورت استاندارد هیچ کدام از اتصال WiFi برخوردار نیستند و شما برای این منظور باید به صورت جداگانه آداپتر WiFi را تهیه کنید.

دوربین کنون، از سیستم انتقال بیسیم (Wireless) جدید این شرکت نیز سود می‌برد که امکان انتقال داده های شما را با سرعت 433 مگابایت در ثانیه و تا فاصلۀ تقریباً 150 متری (492 فوت) فراهم می‌سازد. در حالی که نیکون با سیستمی نسبتاً مشابه، امکان انتقال بیش از 130 مگابایت در ثانیه را ندارد؛ اما در عوض برد بیشتری دارد: نزدیک به 200 متر (656 فوت).

کنون EOS-1D X Mark ll بر خلاف نیکونِ D5 از یک سیستم GPS نیز برخوردار است که به طور اتوماتیک، جابه‌جایی دوربین را ثبت و بر روی عکس ها برچسب‌های جغرافیایی ثبت می‌کند.

9-طول عمر باتری

هرچند کنون EOS-1D X Mark ll نسبت به پیشینیان خود باتری قوی‌تری داشته و امکان گرفت حدود 1210 عکس را با یکبار شارژ فراهم می‌کند، اما حتی نزدیک به قابلیت‌های نیکون D5 که امکان ثبت 3780 عکس را با یک بار شارژ دارد هم نمی‌شود. این یک برتری مهم برای نیکون به شمار می‌آید.

10-قیمت

تفاوت اندکی میان قیمت دو دوربین مورد بحث وجود دارد. کنون EOS-1D X Mark ll در بریتانیا با قیمت 5,199 پوند به فروش می‌رسد؛ در حالی که قیمت نیکون D5 5,199.99 پوند است، یعنی کمتر از یک پوند بیشتر. بدیهی‌ست که این قیمت فقط شامل بدنۀ این دوربین‌ها می‌شود. با این حال، در ایالات متحده این دو دوربین اختلاف قیمت عجیبی دارند: کنون EOS-1D X Mark ll با قیمت 5,999 دلار و نیکون D5 با قیمت 6,499.95 دلار؛ این یعنی یک اختلاف قیمت 500 دلاری.

در مجموع، هرچند طرفداران این دو برند محبوب مانند طرفداران رئال مادرید و بارسلونا هستند و نمی‌توان هیچ‌کدام را به سادگی برای کنار گذاشتن دوربین محبوب خود توجیه کرد، اما اگر شما یک عکاس بی‌طرف هستید، می‌توانید بر مبنای انتظاراتی که از دوربین خود دارید و بر مبنای مشخصات بالا، دست به انتخاب بزنید. واقعیت این است که هر دو دوربین، مهم‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز یک دوربین SLR حرفه‌ای را دارند: حسگرها و پردازشگرهای نیرومندی دارند، فول فریم هستند و به اندازۀ کافی سرعت و حساسیت دارند. اما اگر فیلم‌برداری برایتان خیلی مهم است و یا عکاسی پرتحرک مانند عکاسی خبری بخش مهمی از کار شماست، احتمالاً کنون EOS-1D X Mark ll برایتان گزینۀ مناسب‌تری است. در مقابل، نیکون با وزن اندکی کمتر، سیستم فوکوس خودکار دقیق‌تر، قابلیت میانگیر (Buffer) بالاتر در هنگام گرفتن شات‌های پشت سرهم، طیف حساسیت‌هایی که به شکل غیرقابل باوری بزرگ است و به ویژه عمر باتری طولانی‌تر، امکانات جذابی را برای یک عکاس حرفه‌ای به معنای واقعی و احتمالاً کم‌تحرک‌تر فراهم می‌سازد. انتخاب با شماست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار