کد خبر: ۳۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 25
پالس rs200 یک موتور سیکلت شهری اقتصادی و اسپرت بوده که از سال ۲۰۱۵ توسط کمپانی هندی باجاج اتو روانه بازار شده است.
به گزارش آی تابناک : پالس rs200 یک موتور سیکلت شهری اقتصادی و اسپرت بوده که از سال ۲۰۱۵ توسط کمپانی هندی باجاج اتو روانه بازار شده است. این موتورسیکلت در قیاس با سایر محصولات پالس موجود در بازار کشورمان چهره‌ای متمایز داشته و حس و حالی شبیه به موتورسیکلت‌های پرقدرت از نوع موتور اسپرت را به بینندگان القا می‌کند.

پالس RS200

 

محصولات کمپانی باجاج سری پالس یا پولسار سال‌هاست که در کشورمان حضور فعالی داشته و مشتریان کلاس موتورهای اقتصادی نیکد و اسپرت را با سری پالس ns200 ، اونجر 220 و... تا حد زیادی به سوی خود کشانده‌اند.

به هر روی در مطلب پیش رو قصد داریم تا خاص‌ترین مدل پالس موجود در بازار ایران یعنی پالس RS200 را از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی و نقد قرار دهیم. بنابراین اگر جزو علاقه‌مندان موتورسیکلت‌های اسپرت شهری هستید می‌توانید در ادامه با دیجیاتو همراه شوید.

طراحی ظاهری پالس RS200

نخستین نکته‌ای که پالس آر اس 200 را نسبت به سایر محصولات باجاج در ایران متمایز می‌سازد، طراحی ظاهری این محصول و به ویژه حالت خاص نمای روبرو، چراغ‎‌های دوگانه، فلاپ‌های اطراف انجین و... است که شمایلی بسیار اسپرت و مهیج شبیه به موتورهای مسابقه‌ای را برای این موتور سیکلت ۲۰۰ سی سی پدید آورده است.

اگر از روبرو به پالس آر اس ۲۰۰ بنگرید چراغ‌های کوچک دوگانه که تا حدودی شبیه به چشم طراحی شده‌اند، توجه شما را به خود جلب خواهند ساخت. اگر جزو علاقه‌مندان به فیلم های سینمایی علمی تخیلی باشید، احتمالا خیلی زود به یاد شخصیت بامبل بی در سری فیلم‌های تبدیل شوندگان خواهید افتاد. به نظر می‎رسد در این مورد عمدی در کار بوده و طراحان قصد داشته‌اند با این ترفند حس خوشایندتری برای نظاره‌گران پدید آورند.

درنمای کنار شاهد استفاده از اشکال هندسی مدرن با خطوط و زوایای شکسته هستیم که جلوه تماما اسپرت و عضلانی برای این موتور سیکلت خلق کرده‌اند؛ به ویژه نواحی اطراف باک یا پنل‌های دو طرف صندلی از این حیث بسیار زیبا و هیجان برانگیز طراحی شده‌اند.


صفحه کیلومتر شمار به صورت سه گانه و ترکیبی از نمایشگرهای دیجیتال و آنالوگ طراحی شده که فرمی نسبتا متقارن و مهیج در برابر چشمان موتورسوار خلق کرده است و اطلاعات مورد نیاز وی از قبیل دور موتور، سرعت، میزان سوخت، نشانگرهای روغن، باطری، چراغ چک، ساعت و ... را به نمایش می‌گذارد. اطراف آن نیز با طرح فیبرکربن تزیین شده که حس با کیفیت‎تر و مرغوب بودن را در ذهن به وجود می‌آورد.

از سوی دیگر سبک طراحی منبع اگزوز، فلاپ پایین بدنه به همراه جاپاها و سایر المانهای این قسمت نیز کاملا جذاب و منحصر به فرد احساس می‌شود. با این حال زمانی که به قسمت عقب خودرو نگاه می‎کنید شاهد طرح دوگانه چراغ‌ها خواهید بود که تا حدودی غریب و اندکی زشت به نظر می‌رسند که البته در مقایسه با زیبایی به کار رفته در سایر قسمت‌ها اثر منفی چندانی بر ظاهر این موتورسیکلت نگذاشته‌اند.

نشیمنگاه سرنشین در ارتفاعی بالاتر از موتورسوار قرار گرفته و اندکی کوچک به نظر می‌رسد. در مجموع می‌توان بیان داشت که طراحی ظاهری باجاج پالس آر اس ۲۰۰ بسیار مهیج، زیبا و تحسین برانگیز بوده و در قیاس با سایر موتورهای هم رده موجود در این کلاس می‌تواند پرستیژ بالاتر و هیجان بیشتری برای مالک خود به ارمغان آورد؛ به ویژه نمای چهره با آن حالت چراغ‌های دوگانه که جلوه‌ای خشن به ظاهر این موتورسیکلت بخشیده و در خصوص ارتقاء ویژگی‌های بصری پالس RS200 کاملا موثر ظاهر شده است.

مشخصات فنی پالس RS200

لازم به ذکر است که این موتور سیکلت از همان انجین پالس ان اس ۲۰۰ بهره می‌برد با این تفاوت که به سیستم انژکتور مجهز شده و توانایی فنی آن اندکی ارتقا یافته است؛ در نتیجه عملکرد نرم‌تر و سواری چابک‌تری را ارائه می‌دهد. این پیشرانه از نوع تک سیلندر چهار زمانه چهار سوپاپ به حجم 199.5 سی سی با توان ۲۴.۵ اسب بخار در ۹۷۵۰ دور در دقیقه و بیشینه گشتاور ۱۸.۶ نیوتون متر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه است که نیروی خروجی آن به وسیله یک گیربکس شش سرعته و مکانیزم زنجیر به سوی چرخ عقب ارسال می‌شود.

توان خروجی این پیشرانه حدود یک اسب بخار بیشتر از پالس NS200 بوده و حدود 0.3 نیوتن متر نیز با افزایش گشتاور روبرو شده است. تکنولوژی استفاده از سه شمع نیز در این انجین همچنان پابرجاست. شتاب ۰ تا ۶۰ پالس rs 200 حدود ۵.۲ ثانیه بوده و این زمان برای شتاب ۰ تا ۸۰ حدود ۱۰ ثانیه به طول خواهد انجامید. حداکثر سرعت عملی این موتورسیکلت ۱۶۵ کیلوگرمی نیز حدود ۱۴۸ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

موتور سیکلت پالس آر اس ۲۰۰ از استارت برقی بهره برده و به سیستم خنک کننده آبی مجهز شده است. سیستم تعلیق در جلو از نوع تلسکوپی به همراه بوش ضدسایش بوده و در عقب از یک کمک فنر گازی بهره برده شده است. مخزن سوخت rs200 برابر با ۱۳ لیتر گنجایش داشته و متوسط مصرف بنزین آن حدود ۳.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود؛ به طور میانگین شما می توانید با یک باک سوخت پر چیزی در حدود ۳۰۰ کیلومتر را با این موتورسیکلت بپیمایید.

ترمزهای دیسکی ۳۰۰ میلیمتری دوگانه در جلو و ۲۳۰ میلیمتری عقب نیز به سیستم ترمز abs مجهز بوده و به خوبی قادر به متوقف کردن این موتورسیکلت خواهند بود.

ابعاد موتورسیکلت باجاج پالس rs200 برابر با مقایر زیر است:

طول: 1999میلیمتر، عرض 765میلیمتر، ارتفاع 1114 میلیمتر. ابعاد لاستیک نیز در جلو معادل 100/80-17 و در عقب برابر با 140/80-17 است. فاصله بین محورهای دوچرخ نیز 1350 میلی متر است.

دینامیک و تجربه سواری

موتورسیکلت پالس آر اس 200 به پیشرانه انژکتوری مجهز شده و همین امر سبب کاهش قابل توجه و دلنشین لرزش‌های آن نسبت به سری ns شده است به طوری که در دسته‌ها و جاپایی‌ها نیز این کاهش لرزش محسوس خواهد بود؛ بنابراین عملکرد نرم‌تری را در این سری از محصولات باجاج شاهد هستیم.

قدرت مناسب کمک فنرهای این موتور به ویژه نوع گازی در عقب نیز سبب شده تا آر اس ۲۰۰ سواری نرم و نسبتا راحتی را به راکب خود عرضه دارد. با این حال تنظیمات سیستم تعلیق را می‌توان نه خیلی سفت و نه خیلی نرم دانست که در نتیجه موجب به وجود آمدن ترکیب مناسبی از راحتی و تعادل برای این وسیله نقلیه و سرنشینان شده است. قدرت ترمزها نیز در نوع خود بسیار مناسب بوده و و قادرند این موتورسیکلت هندی را از سرعت‌های بالا به صورت نسبتا اطمینان بخش و مناسبی از حرکت باز بدارند که این امر موجب ارتقای اعتماد به نفس موتورسوار خواهد شد.

مزایا و معایب موتورسیکلت پالس rs200

از جمله مهمترین نقاط قوت موتور rs 200 می‌توان به طراحی ظاهری فوق‌العاده جذاب، عملکرد فنی نسبتا مطلوب، کیفیت سواری قابل قبول، ویژگی‌های دینامیکی مورد پسند و کیفیت ساخت خوب اشاره کرد. از سوی دیگر استفاده از پیشرانه سه شمع می‌تواند استهلاک فنی این موتورسیکلت را به مرور زمان افزایش داده و باعث هزینه نگهداری بیشتر و خرابی افزون‌تر آن شود. همچنین قیمت بالای موتورسیکلت نسبت به توانایی فنی آن نیز از جمله دیگر انتقادات وارده بر پالس آر اس 200 خواهند بود.

جمع بندی

در مجموع می‌توان عنوان داشت که پالس rs200 موتورسیکلتی با ظاهر بسیار جذاب و شبیه به موتورهای مسابقه است که می‌تواند در رنج قیمت بالاتر از 65 میلیون تومان (قیمت میانگین) از لحاظ ظاهری نیاز عمده مشتریان را به طرز مطلوبی برآورده سازد. با این حال اگر نیاز به یک موتور کم استهلاک‌تر با توانایی فنی مشابه هستید، به نظر می‌رسد محصولاتی همچون آپاچی ۲۰۰ که از قیمت پایین‌تری نیز برخوردار هستند، در مقایسه با پالس rs200 از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر و کاربردی‌تر باشند.




منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار