کد خبر: ۳۲۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 27
وضعیت برای «اینتل» بسیار عجیب است؛ این شرکت نیاز به یک تغییر بزرگ با پردازنده‌های Rocket Lake-S داشته و اینک برخی منابع از جزئیات جالب توجهی سخن می گویند که احتمالاً اینتل را از باتلاق 14 نانومتری خارج خواهد کرد.
به گزارش آی تابناک : وضعیت برای «اینتل» بسیار عجیب است؛ این شرکت نیاز به یک تغییر بزرگ با پردازنده‌های Rocket Lake-S داشته و اینک برخی منابع از جزئیات جالب توجهی سخن می گویند که احتمالاً اینتل را از باتلاق 14 نانومتری خارج خواهد کرد. پردازنده‌های Rocket Lake-S که در ماه‌های آتی معرفی خواهند شد، دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟ آیا Rocket Lake-Sها حریف پردازنده‌های AMD ZEN3 خواهند شد؟

خبر رسمی اینتل مبنی بر تعویق 6 ماهه در عرضه نخستین CPUهای 10 نانومتری، منجر به ریزش ارزش سهام این شرکت شد. در حال حاضر NVIDIA در بین این سه کمپانی بالاترین ارزش سهام را به خود اختصاص داده و پس از آن شاهد نام AMD در جایگاه دوم هستیم. علی رغم تمام این موارد، این کمپانی در گزارش مالی Q2 2020 شاهد رشد و افزایش درآمد بوده است.

برخی منابع به تازگی اطلاعاتی را از پردازنده‌های Rocket Lake-S افشا کرده‌اند که در ادامه به سراغ آنها خواهیم رفت. هسته‌های Willow Cove را به خاطر دارید؟ اینتل از این هسته‌ها در پردازنده‌های 10 نانومتری خود نظیر Tiger Lake-U استفاده می‌کند. این هسته‌ها بالاترین تغییر عملکرد پردازشی را از زمان پردازنده‌های SkyLake تا کنون به همراه دارند. این منابع تأیید کرده‌اند که اینتل از هسته‌هایی مشابه با Willow Cove در پردازنده‌های نسل یازدهم راکت لیک استفاده می‌کند. این هسته با تغییرات جزئی، در کلاس دسکتاپ میانی جا خوش خواهند کرد.

10700K.jpg

اما یک نکته جالب توجه در این میان وجود دارد؛ اینتل به دلیل جلوگیری از سردرگمی، نام هسته‌های خاص مورد استفاده در راکت لیک ها را Cypress Cove گذاشته است. این هسته‌ها با یک الگوی 10 نانومتری، در لیتوگرافی 14 نانومتری تولید خواهند شد. و اما تفاوت عملکرد و پرفورمنس این هسته‌ها با مدل‌های فعلی چقدر خواهد بود؟ این منابع اعلام کرده‌اند که پردازنده‌های Rocket Lake-S در بخش IPC یا همان تعداد دستورات پردازش شده در هر سیکل، تا 20 درصد بهتر از پردازنده‌های SkyLake خواهند بود.

با توجه به اخباری که تا کنون منتشر شده‌اند، می دانیم که پردازنده‌های Rocket Lake-S با حداکثر 8 هسته و 16 رشته معرفی می‌شوند؛ اما با توجه به فرکانس و قدرت بالای هسته‌ها، اینتل از عملکرد آنها در برابر پردازنده‌هایی با هسته‌های بالا مطمئن است. به گفته این منابع، اضافه کردن هسته‌های Cypress Cove بیشتر، مشکلاتی را در طراحی 14 نانومتری به وجود آورده و منجر به بالا رفتن توان حرارتی (TDP) می‌شود که در نتیجه آن، اینتل به 8 هسته بسنده می‌کند.

مانور اینتل به بهبود عملکردهای IPC، با توجه به معماری هسته‌های Cypress Cove و افزایش فرکانس آنها، با هدف بالا بردن عملکرد است. در این مطلب اشاراتی نیز به گرافیک مجتمع نسل دوازدهم شده است که در مطالب پیشین به آنها پرداخته و از تکرار این داده‌ها پرهیز می‌کنیم.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار