کد خبر: ۳۲۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 21

سخنگوی وزارت بهداشت از اقدام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا خبر داد.

به گزارش آی تابناک، دکتر سیماسادات لاری در نشست خبری ویدئوکنفرانسی در استودیو سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا درباره اقدامات ایران برای خرید واکسن کووید-۱۹ و جزییات آن، گفت: در کشور خودمان گروه هایی مشغولند و دارند کار انجام می دهند و وزیر بهداشت نیز شخصا این موضوع را رصد می کنند و موفقیتها را خودشان اطلاع می دهند. در مجموع ایران نیز پا به پای دنیا در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیت می کند.

وی افزود: در عین حال منطقی نیز آن بود که ما هم سبد خود را برای خرید واکسن بگذاریم. در این زمینه مجمعی به نام کووکس فعال است که ۱۸۰ کشور در آن ثبت نام کرده اند و ۱۸ سازمان و شرکت در زمینه تولید واکسن در آن مشارکت دارند. ایران هم در لیست این ۱۸۰ کشور است.

لاری ادامه داد: اما شرط این شرکتها برای فروش واکسن آن بوده که کشور متقاضی ۱۵ درصد پیش پرداخت برای این واکسن داشته باشد و اگر موق هم نشدند، این پول به ما عودت نمی شود. در عین حال در آخرین جلسه ستاد ملی مقرر شد که این ۱۵ درصد پرداخت شود و فکر می کنم ۱۰ سپتامبر این مبلغ پرداخت شود. در مجموع ما نیز سبدمان را برای خرید واکسن کووید-۱۹ گذاشتیم و ثبت نام کردیم؛ واکسن آکسفورد، چند شرکت چینی و شرکتهای مختلفی که معتبرند در این گروه قرار دارند.

وی افزود: اما باز همه تخم مرغ ها را در یک سبد نگذاشتیم. همانطور که وزیر بهداشت گفتند، با یک فرد ایرانی الاصل در هند برای خرید واکسن مذاکره کردیم.

لاری ادامه داد: البته استراتژی ما برای خرید بیشتر انتقال تکنولوژی است و به نوعی قرارداد می بندیم که بتوانیم انتقال این دانش تولید واکسن را داشته باشیم. البته برآوردها نشانگر این است که قطعا زودتر از شش ماه دسترسی به واکسن نخواهیم داشت و این واکسن هم شامل گروه های آسیب پذیر می شود. این موضوع در همه دنیا هست و باید همچنان پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار