کد خبر: ۳۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 23
انویدیا و دانشگاه فلوریدا (UF) از ساخت سریع ترین سوپرکامپیوتر مبتنی بر هوش مصنوعی جهان برای آموزش عالی خبر دادند.
به گزارش آی تابناک : انویدیا و دانشگاه فلوریدا (UF) از ساخت سریع ترین سوپرکامپیوتر مبتنی بر هوش مصنوعی جهان برای آموزش عالی خبر دادند. این ابرکامپیوتر که HiPerGator نام داشته و پیش بینی می‌شود سال ۲۰۲۱ آماده شود، از توان محاسباتی ۷۰۰ پتافلاپ برخوردار خواهد بود.

انویدیا می‌گوید با ارتقای توانایی‌های سوپرکامپیوتر فعلی دانشگاه فلوریدا به نام HiPerGator به کمک معماری DGX SuperPod، توان محاسباتی آن به ۷۰۰ پتافلاپ خواهد رسید. در این صورت این سیستم قوی‌ترین سوپرکامپیوتر حال حاضر جهان یعنی Fugaku با توان محاسباتی ۴۱۵.۵ پتافلاپ را با فاصله زیاد پشت سر خواهد گذاشت.

دانشگاه فلوریدا و انویدیا می‌گویند سوپرکامپیوتر HiPerGator پس از تغییر و تحولات به دانشجویان و استادان دانشگاه اجازه می‌دهد تا از هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلفی همچون بالا آمدن سطح اقیانوس‌ها، سالخوردگی جمعیت، امنیت داده، پزشکی شخصی و حمل و نقل شهری استفاده کنند.

ابرکامپیوتر HiPerGator تقریباً ۱۸ برابر قدرتمندتر از سوپرکامپیوتر دانشگاه تگزاس در آستین (UT) به نام Frontera خواهد بود و جزو اولین ابرکامپیوترهایی است که از سیستم DGX A100 انویدیا استفاده می‌کند. این سیستم از هشت پردازنده گرافیکی ۷ نانومتری A100 Tensor Core مبتنی بر معماری Ampere برخوردار بوده و ۳۲۰ گیگابایت حافظه گرافیکی را فراهم می‌کند. هر یک پردازنده گرافیکی A100 دارای ۵۴ میلیارد ترانزیستور بوده و توان محاسباتی ۵ پتافلاپ را به ارمغان می‌آورد.

ابرکامپیوتر HiPerGator قرار است به ۱۴۰ سیستم DGX A100 (با ۱۱۲۰ پردازنده گرافیکی قدرتمند A100 Tensor Core)، ۴ پتابایت فضای ذخیره سازی DDN و ۱۵ کیلومتر کابل نوری مجهز شود.

هزینه به روزرسانی این ابرکامپیوتر ۷۰ میلیون دلار تخمین زده شده که ۲۵ میلیون دلار آن را «Chris Malachowsky»، هم موسس انویدیا و دانش آموخته دانشگاه فلوریدا پرداخت خواهد کرد. ۲۵ میلیون دلار را انویدیا و باقی هزینه را دانشگاه فلوریدا برای احداث دیتاسنتر تأمین می‌کنند.

انتظار می‌رود ابرکامپیوتر متحول شده HiPerGator تا اوایل سال ۲۰۲۱ آماده شود.





منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار