کد خبر: ۱۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - 2016 February 11
نیکون و کنون، پرچمداران تولید دوربین‌هاس SLR با کیفیت خوب و قیمت مناسب هستند. هرچند شرکت‌های دیگری مانند لایکا و الیمپیوس در این عرصه حکم‌فرمایی می‌کنند! اما به علت قیمت های نجومی، محصولات این دو شرکت، به ویژه لایکا، همواره سهم اندکی از این بازار بزرگ را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین، این پرسش که بهترین دوربین های SLR در دسترس بازار، از آن شرکت نیکون است یا کنون، پرسش مهمی است.


نیکون و کنون، پرچمداران تولید دوربین‌هاس SLR با کیفیت خوب و قیمت مناسب هستند. هرچند شرکت‌های دیگری مانند لایکا و الیمپیوس در این عرصه حکم‌فرمایی می‌کنند! اما به علت قیمت های نجومی، محصولات این دو شرکت، به ویژه لایکا، همواره سهم اندکی از این بازار بزرگ را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین، این پرسش که بهترین دوربین های SLR در دسترس بازار، از آن شرکت نیکون است یا کنون، پرسش مهمی است. هرکدام از این دو شرکت، ویژگی‌های خاص خود و طرفداران خود را هم دارند.

آن‌چه در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم این است که کدام‌یک از دو دوربینِ Canon EOS-1D X Mark ll که به شکل وحشتناکی سریع است و Nikon D5 که از طیف حساسیت‌های بی‌نظیری برخوردار است، انتخاب بهتری است؟

نکتۀ این مقایسه در این است که این دو مدل که از محبوب ترین سری‌های هرکدام از این شرکت‌ها به شمار می‌آیند، شباهت های بنیادین زیادی با هم دارند. هر دو از حسگر 20 مگاپیکسلیِ فول فریم برخوردارند، قابلیت ضبط ویدئوی 4K را دارند و تعداد بسیار زیادی نقطۀ کنترل‌گر فوکوس خودکار دارند. اما این شباهت‌ها کمک چندانی به انتخاب میان این دو نمی‌کند؛ بلکه بایستی به تفاوت‌ها توجه کرد. با آی‌تابناک همراه باشید.


راهنمای خرید: مقایسۀ نیکون D5 با کنون EOS-1D X Mark ll (بخش 1)


راهنمای خرید: مقایسۀ نیکون D5 با کنون EOS-1D X Mark ll (بخش 1)


1-حسگرها و وضوح تصویر

همانگونه که اشاره شد، در این حوزه هر دو دوربین مشخصاتی نزدیک به هم دارند. نیکون D5 با 20.8mp، اندکی از کنون با 20.2MP پیش است. هردو حسگرهای فول فریم دارند، اما نیکون نسبت به مدل قبلی خود، یعنی D4S فاصلۀ بیشتری دارد، یعنی بیش از 4.6 میلیون پیکسل اضافه شده؛ در حالی که سری قبلی نیکون، یعنی EOS-1D X فاصلۀ کمتری با مدل مورد بحث ما داشت و مدل جدید کنون، تنها 2.1 میلیون پیکسل بیشتر از مدل قبلی دارد.

هر دو دوربین هم از آخرین پردازشگرهای کارخانه‌های مورد احترام خود استفاده می‌کنند. کنون از پردازشگر بهبود یافتۀ Dual Digic 6+ سود می‌برد، در حالی که نیکون D5 از موتور جدید Expeed 5 استفاده می‌کند.


2-میزان حساسیت (ISO)

بر حسب آمار و ارقام، زمانی که صحبت از میزان حساسیت به میان بیاید، نیکون D5، کنون EOS-1D X Mark ll را نابود می‌کند. این مدل نیکون، طف حساسیتی از 100 تا 102400 ارائه می‌دهد که قابل ارتقاء به عدد شگفت انگیزِ 3280000 است! این در حالیست که  کنون EOS-1D X Mark ll تنها از 100 تا 51200 را پوشش می دهد و قابل ارتقاء به 409600 است؛ به عبارت دیگر، در وضعیت عادی، ISO نیکون D5 یک استاپ و در حالت توسعه یافته، سه استاپ از کنون EOS-1D X Mark ll بالاتر است.

البته لازم به ذکر است که نمی توان با دقت گفت که این میزان فاصله، چقدر تفاوت در عملکرد دو دوربین ایجاد می کند؛ به ویژه اینکه ISO های بسیار بالا و در طیفی که نیکون پوشش می‌دهد، عملاً بسیار بالاتر از آن هستند که در حالت عادی به کار بیایند.


راهنمای خرید: مقایسۀ نیکون D5 با کنون EOS-1D X Mark ll (بخش 1)


راهنمای خرید: مقایسۀ نیکون D5 با کنون EOS-1D X Mark ll (بخش 1)


3-فوکوس خودکار و فاصله سنجی

یک بار دیگر، کنون D5 بر روی کاغذ فاصلۀ زیادی با کنون EOS-1D X Mark ll دارد. این مدل از نیکون، 153 نقطۀ فوکوس خودکار دارد که 55 عدد از آن ها قابل تنظیم و انتخاب به صورت دستی هستند. اما در مقابل، کنون EOS-1D X Mark ll به همان اندازۀ مدل قبلی خود، یعنی 61 نقطۀ فوکوس خودکار دارد که البته این مزیت را نسبت به نیکون دارد که همۀ آن ها قابل انتخاب به صورت دستی هستند.

همچنین، D5، 99 نقطۀ فوکوس خودکار نوع متقاطع دارد و 15 نقطه که در وضعیت f/8 کار می کنند. در این مورد، کنون EOS-1D X Mark ll بر آن برتری دارد: همۀ نقاط فوکوس خودکار آن در وضعیت دیافراگم f/8 کار می کنند. با این حال، نیکون یک بار دیگر این عقب افتادگی را به این صورت جبران می‌کند که حساسیت نقاط فوکوس خودکار بالاتری دارد: -4 EV در مقابل -3 Ev مربوط به EOS-1D X Mark ll.

هر دو دوربین، در حالت Live View قادر به ردیابی فوکوس هستند. در مورد سیستم فاصله یابی باز هم با اعداد عجیب و غریب رو به رو هستیم. کنون به لطف حسگرهای فاصله یابی RGB، 360000 پیکسل را نمایان می‌کند، از جمله پیکسل‌های IR را که قابلیت شناسایی نور فروسرخ را دارند. در مقابل، نیکون D5 از حسگرهای فاصله‌یاب جدید 180,00 RGB استفاده می کند که اگر بخواهیم مقایسه کنیم، با میانگین -3-+20 EV از کنون EOS-1D X Mark ll که طیف 0 - +20 را پوشش می‌دهد، حساس‌تر است.


4-ثبت پشت سرهم تصاویر و ظرفیتِ میانگیر (Buffer)

اگر قصد دارید بر روی یک کشتی جنگی در حال نبرد عکاسی کنید، احتمالاً کنون EOS-1D X Mark ll گزینۀ مناسب تری برای شما است. این دوربین قابلیت آن را دارد که 12 فریم در ثانیه با فوکوس و نورسنجی خودکار بگیرد و در صورتی که نیازی به فوکوس خودکار نداشته باشید، در وضعیت live View این عدد قابل افزایش به 14 فریم در ثانیه است. در مقابل، نیکون D5 به سختی به عدد 12 فریم در ثانیه در وضعیت فوکوس و نورسنجی خودکار می‌رسد و برای اینکه آن را به عدد 14 فریم در ثانیه برسانید، بایستی به آینۀ قفل شده و فوکوس و نورسنجی ثابت قناعت کنید.

زمانی که در حال گرفتن شات‌های پشت سرهم هستید، ظرفیت میانگیر (Buffer) یک دغدغۀ کلیدی است. کنون EOS-1D X Mark ll میتواند تا 170 تصویر با وضوح کامل در وضعیت پشت سر هم بگیرد قبل از اینکه سرعت شاتر آن نزول پیدا کند؛ در حالی که این عدد برای نیکون 200 است.

به این ترتیب، در حالی که کنون EOS-1D X Mark ll حداقل بر روی کاغذ، قبل از نیکون D5 در هنگام عکس برداری پشت سرهم با سرعت بالا کند می‌شود، به علت حداکثر سرعت بیشتری که دارد احتمالاً برای عکاسی روزمره کارآمدتر است. هرچند ممکن است عکاس‌های ورزشی نظر متفاوتی داشته باشند.


راهنمای خرید: مقایسۀ نیکون D5 با کنون EOS-1D X Mark ll (بخش 1)


5- کارت حافظه (Memory Cards Slot)

همانگونه که از دستگاه هایی در این سطح انتظار می رود، هر دو دوربین درگاه‌های کارت حافظۀ دوگانه دارند. اما شباهت ها به همین جا ختم می‌شود. کنون EOS-1D X Mark ll یک درگاه کارت حافظۀ CF و یک درگاه مجزای CFast 2.0 دارد که سه بار سریعتر از یک درگاه معمولی top-end CompactFlash داده ها را ثبت می کند (یعنی 440 مگابایت در ثانیه) و برای نخستین بار بر روی این سری نصب شده است.

نیکون به دو شکل این درگاه ها را عرضه می‌کند. شما میتوانید درگاه های Dual HighSpeed CF را انتخاب کنید و یا درگاه‌های XQD را که سرعتی مشابه با CFast 2.0 دارند. البته در این زمینه، کنون این امتیاز را دارد که شما را مجبور نمی‌کند میان سرعت و یا سازگاری یکی را انتخاب کنید و با پشتیبانی همزمان از هر دو نوع درگاه بر روی یک دوربین، هردو را همزمان در اختیار شما قرار می‌دهد.


برای ادامه این مطلب در بخش دوم کلیک کنید

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار