کد خبر: ۳۲۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 27
درست است که در طول سال چندین و چند تراشه در گروه پردازنده‌های موبایل معرفی می‌شوند ولی باید به این مورد اذعان کنیم که جذاب‌ترین‌ها پرچمدارها هستند. به همین دلیل انتشار مشخصاتی در مورد تراشه Snapdragon 875 که قلب پردازشی همه گوشی‌های پرچمدار نیمه اول 2021 خواهد بود می‌تواند بسیار مهم و جذاب باشد.
به گزارش آی تابناک : درست است که در طول سال چندین و چند تراشه در گروه پردازنده‌های موبایل معرفی می‌شوند ولی باید به این مورد اذعان کنیم که جذاب‌ترین‌ها پرچمدارها هستند. به همین دلیل انتشار مشخصاتی در مورد تراشه Snapdragon 875 که قلب پردازشی همه گوشی‌های پرچمدار نیمه اول 2021 خواهد بود می‌تواند بسیار مهم و جذاب باشد.

همانطور که می‌دانید بنا بر رسم چند سال اخیر شرکت کوالکام در اواخر پاییز و یا اوایل زمستان (سه ماهه انتهایی سال میلادی) تراشه پردازشی پرچمدار خود برای گوشی‌های پرچمدار سال 2021 را معرفی می‌کند و گوشی‌های بهره‌مند از آن نیز تا قبل از پایان سال شمسی (حداکثر اسفند ماه) روانه بازار می‌شوند.

بنا بر اطلاعاتی که یکی از افشا کننده‌های اطلاعات تجاری شرکت‌های موبایل به نام Roland Quandt منتشر کرده، کوالکام قصد دارد تراشه Snapdragon 875 را با اسم رمز لاهاینا، تولید کند. برای دوستانی که به مفهوم ریز کلمات اهمیت زیادی می‌دهند باید گفت این اسم مربوط به شهری در جزیره مائوی، یکی از هفت جزیره‌ی مجمع‌الجزایر هاوایی واقع در شمال اقیانوس آرام است.

نکته مهم دیگر در مورد این تراشه تصمیم کوالکام به تولید آن تحت لیتوگرافی و فناوری ساخت بسیار جذاب و جدید 5 نانومتری است. اگرچه هنوز به صورت کامل شریک کوالکام در زمینه تولید این تراشه اعلام نشده ولی به نظر برای رقابت سنگین سامسونگ و TSMC برای تولید این تراشه، باید شانس بیشتر را برای شرکت تایوانی تولید نیمه هادی متصور شویم.

x1.jpg

اگر به درون این تراشه هم نگاهی بیندازیم برای اولین بار شاهد استفاده از معماری ترکیبی در ساخت تراشه پردازشی موبایل توسط کوالکام خواهیم بود. ظاهراً این شرکت قصد دارد تا هسته‌های جدید و تازه وارد Cortex-X1 باشیم که چندی پیش توسط ARM و به منظور ارائه حداکثر توان پردازشی در داخل تراشه‌های موبایل معرفی شد باشیم.

همچنین کوالکام قصد دارد این هسته‌ها را با هسته‌های رده بالای Cortex-A78 نیز ترکیب کرده و به ساختاری با قدرت بسیار سریعتر از Snapdragon 865 در سال 2020 برسد.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط ARM، هرهسته Cortex-X1 می‌تواند توان پردازشی تا 23 درصد بیشتر از Cortex-A78 ارائه دهد ولی نکته جالب‌تر این است که بدون افزایش واحدهای پردازشی ثالث برای پردازش عملیات هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، خود هسته‌های Cortex-A78 نیز می‌توانند تا دو برابر سریعتر از نسل قبل خود یعنی Cortex-A77 عمل کنند.

نکته قابل ذکر دیگر در مورد این تراشه‌ها، جای دادن مودم 5G درون پکیج SoC است. همانطور که می‌داند کوالکام تراشه‌هایی که نیاز به مودم خارجی و مستقل 5G برای استفاده از این شبکه دارند را با پسوند G نامگذاری می‌کند ولی در مورد Snapdragon 875 دیگر چنین پسوندی استفاده نخواهد شد و به همین دلیل باید بگوییم این تراشه سطح فناوری بسیار بالایی را با جای دادن مودم و ملحقات پایه (به جز آنتن) 5G ارائه خواهد داد.

به هر حال بهترین عمل ممکن آن است که گوش به زنگ باشیم تا اطلاعات جدیدتر در مورد این تراشه منتشر شوند تا بتوانیم در آن زمان بهتر در موردش صحبت کنیم.





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار