کد خبر: ۳۲۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 26
محققان در پاسخ به اینکه چگونه کتاب و کاغذها را در صورت آلوده شدن به ویروس کرونا ضدعفونی کنیم، معتقد هستند اولین و بهترین روش ضدعفونی کردن اشیای کاغذی، قرنطینه کردن آنها است.
به گزارش آی تابناک : محققان در پاسخ به اینکه چگونه کتاب و کاغذها را در صورت آلوده شدن به ویروس کرونا ضدعفونی کنیم، شواهد متعددی را بررسی کردند.

ایمن و پاکیزه نگه داشتن کتاب‌ها و متعلقات مرتبط به آنها از الزاماتی است که افراد باید آن را رعایت کنند. اما با توجه به ساختار و جنس کتاب و کاغذهای مختلف (از جمله اسکناس) و آسیب پذیر بودن آنها در مقابل مواد ضد عفونی کننده، سوال اینجاست که چه روش‌هایی برای ضدعفونی این مواد وجود دارد.

بر اساس شواهد بررسی شده، اولین و بهترین روش ضدعفونی کردن اشیای کاغذی، قرنطینه کردن آنها است. مطالعه‌ای که در خصوص ماندگاری ویروس کرونا بر سطح اجسام مختلف انجام شد، نشان داد که این ویروس به مدت ۲۴ ساعت روی سطوح مقوایی و به مدت ۷۲ ساعت روی سطوح پلاستیکی فعال می‌ماند.

بر اساس این مطالعه، زمان قرنطینه مناسب برای محصولات کاغذی یا مقوایی ساده حداقل ۲۴ ساعت و برای کتاب‌های پوشیده از پلی استر یا سایر پلاستیک‌ها و همچنین مواد پلاستیکی مانند سی دی و دی وی دی، ۷۲ ساعت است.

یکی از محققان مرکز کنترل بیماری‌های امریکا نیز با تایید این موضوع، عنوان می‌کند: «در مورد محصولات کاغذی، ما واقعاً نگران نیستیم و نیازی به یافتن راه‌های ضد عفونی کردن این مواد نیست. اگر واقعاً نگران این موضوع هستید، می‌توانید ۲۴ ساعت کتاب را در گوشه‌ای از خانه قرار داده و بعد به آن دست بزنید».

البته مطالعات نشان می‌دهند زمان ماندگاری ویروس کرونا روی اسکناس چهار روز است.

یکی دیگر از روش‌های ضدعفونی کتاب‌ها، تمیز کردن آنها است؛ در این خصوص، بهتر است از یک پارچه میکرو فیبر استفاده شود. استفاده از دستمال مرطوب ضدعفونی کننده روی سطح این اشیا نیز می‌تواند اثربخش باشد. با این روش‌ها، اشیای کاغذی آسیب نمی‌بینند.

در مطالعه‌ای دیگر، راهکارهای زیر برای استفاده ایمن از کتاب و کتابخانه توصیه می‌شود:

اگر بیمار هستید، تا زمانی که علائم شما از بین نرفته است، کتاب‌های خود را به اشتراک نگذارید.

اگر آشنایان شما بیمار هستند، آنها را در منزل / کتابخانه‌تان نپذیرید.

هر بار که از کتابخانه استفاده می‌کنید، دست‌های خود را بشویید یا از ضدعفونی کننده دستی استفاده کنید.

با دیگران برای بررسی کتاب‌ها و مطالعه آنها، در کتابخانه جمع نشوید. رعایت فاصله فیزیکی برای کنترل گسترش و سرعت کرونا ویروس بسیار مهم است.

جمع بندی شواهد بررسی شده نشان می‌دهند که قرنطینه کردن کتاب‌ها (نگه داشتن کتاب‌ها در گوشه‌ای دور از دسترس در خانه) و سایر اشیای مشابه به مدت ۷۲ ساعت، ایمن ترین و موثرترین روش ضدعفونی کردن آنها است.

در صورت تمایل به تمیز کردن کتاب‌ها، استفاده از پارچه میکرو فیبر پیشنهاد می‌شود. با توجه به طولانی‌تر بودن زمان ماندگاری ویروس روی اسکناس، بهتر است از روش‌های دریافت و پرداخت غیرنقدی استفاده کرده و یا در صورت لزوم، روش‌های ضدعفونی با دستمال آغشته به الکل را جایگزین کنید.




منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار