کد خبر: ۳۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 27
مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) پایتون را برای سومین سال متوالی به عنوان زبان برنامه نویسی برتر در سال ۲۰۲۰ انتخاب کرد.
به گزارش آی تابناک : مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) پایتون را برای سومین سال متوالی به عنوان زبان برنامه نویسی برتر در سال ۲۰۲۰ انتخاب کرد. در رده بندی این سازمان جاوا و C به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته اند.

موسسه مهندسان برق و الکترونیک محبوبیت ۵۵ زبان برنامه نویسی را به کمک ۱۱ معیار اندازه گیری و لیست برترین‌های سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد. این سازمان در تحقیقات خود از منابعی همچون گیت هاب، StackOverflow، سرچ گوگل، ترندها، توییتر، ردیت و غیره کمک میگیره.

۱۰ زبان برنامه نویسی برتر سال ۲۰۲۰ از نظر IEEE
  1. Python
  2. Java
  3. C
  4. ++C
  5. JavaScript
  6. R
  7. Arduino
  8. Go
  9. Swift
  10. Matlab

همانطور که مشاهده می‌کنید پایتون به صدر جدول تکیه زده و پس از آن جاوا و C به ترتیب در رده‌های دوم تا سوم قرار گرفته‌اند. برای مشاهده لیست کامل به این صفحه مراجعه کنید.

بر اساس اطلاعات مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک، یکی از دلایل قرارگیری پایتون در صدر جدول رشد استفاده از این زبان برای آموزش بوده که آمارهای آن را به طور ناگهانی افزایش داده است. بسیاری از کاربران سراسر دنیا سوالات یکسان در مورد این زبان را بارها و بارها سرچ می‌کنند و همین عامل یکی از دلایل افزایش محبوبیت آن بوده است.

این اتفاق در دهه ۸۰ میلادی و برای زبان برنامه نویسی بیسیک (BASIC) نیز رخ داد. در آن زمان کتاب‌ها، مجلات و حتی برنامه‌های تلویزیونی این زبان را مشهور کردند، اما تعداد محدودی از برنامه نویسان حرفه‌ای از این زبان که قابل قیاس با پایتون است استفاده می‌کردند.

پس از پایان محوبیت کامپیوترهای خانگی محبوبیت زبان بیسیک نیز پایان یافت. البته برخی از زبان‌های برنامه نویسی پیشرفته آن زمان مثل مایکروسافت ویژوال بیسیک همچنان توسط برنامه نویسان حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دلیل دوم محبوبیت پایتون این است که این زبان برخلاف بیسیک، به لطف مجموعه‌ای عظیم از کتابخانه‌های باکیفیت به طور مداوم در زمینه‌هایی همچون یادگیری ماشینی به کار گرفته می‌شود.

از تأثیر دنیاگیری ویروس کرونا بر لیست IEEE نیز نباید غافل شد. اگر تنها توییتر را به عنوان معیار در نظر بگیریم، زبان برنامه نویسی کوبول (COBOL) در رده هفتم قرار می‌گیرد. سیستم‌های پرداخت مزایای بیکاری ایالات متحده که از این زبان استفاده می‌کنند، به خاطر مراجعه بیش از حد مردم در ماه آوریل از کار افتادند و همین عامل سبب شد این زبان نویسی به سرخط خبرها تبدیل شود.

ظاهراً اکثر سیستم‌های مبتنی بر زبان کوبول از چندین دهه قبل تا حالا آپگرید نشده بودند. این موضوع سبب بحران کمبود برنامه نویسان زبان کوبول شد و یک مرتبه تقاضا برای استخدام آن‌ها را بالا برد.





منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار