کد خبر: ۳۲۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 25
این روزها بسیاری از خودروهای جدید شرکت‌های بزرگ برای کنترل پارامترهای داخلی و خارجی خودرو توسط راننده از داشبورد یک‌پارچه‌ای متشکل از یک نمایشگر لمسی واحد استفاده می‌کنند.
به گزارش آی تابناک : این روزها بسیاری از خودروهای جدید شرکت‌های بزرگ برای کنترل پارامترهای داخلی و خارجی خودرو توسط راننده از داشبورد یک‌پارچه‌ای متشکل از یک نمایشگر لمسی واحد استفاده می‌کنند. اما همانطور که می‌دانید به دلیل اینکه لمس صفحه برای راننده هنگام رانندگی ممکن است خطرآفرین باشد، شرکت جگوار ایده بسیار جالبی را تدارک دیده و نمایشگر لمسی ساخته که نیاز به لمس کامل صفحه ندارد.

همواره یکی از اصول طراحان خودروی برتر دنیا آن است که کمترین مزاحمت و حواس پرتی برای راننده هنگام هدایت خودرو پیش آید. در این راه از طراحی جلو پنجره گرفته تا حتی آیتم‌های طراحی مانند کنسول و داشبورد در افزایش تمرکز راننده بر رانندگی اهمیت دارند.

jag-2.jpg

به تازگی گروهی از مهندسان شرکت جگوار در همکاری با دانشگاه کمبریج یک ایده جذاب را پیاده کرده‌اند که می‌تواند تا حد بسیار زیادی کاربر را از لمس نمایشگری که برای کنترل خودرو استفاده می‌شود بی‌نیاز کند.

این نمایشگر به نحوی طراحی شده که در ان نیازی نیست تا کاربر به صورت کامل برای انتخاب یک گزینه و یا تغییر پارامترها، آن را لمس کند. در واقع اگرچه این نمایشگر حالت لمسی دارد ولی به لمس کامل نیاز ندارد و کاربر می‌تواند از فاصله چند سانتی متری، انگشت خود را جلوی گزینه مورد نظر نگه دارد تا نمایشگر متوجه اشاره کاربر به گزینه مد نظر شده و دستور اعمالی را دریافت کند.

در این نمایشگر از سنسورهای مجاورتی گسترده‌ای در زیر پنل استفاده شده تا برای کاربر این امکان را فراهم کند که بدون لمس کامل نمایشگر، روی گزینه دلخواه خود به صورت مجازی لمس کند. همانطور که می‌توان حدس زد بزرگترین چالش در طراحی این نمایشگر، تنظیم تشخیص ناحیه مورد اشاره کاربر است که در جگوار بیشترین تمرکز خود را در این زمینه معطوف کرده تا بالاترین دقت حاصل گردد.

دانشگاه کمبریج در بیانیه رسانه‌ای خود برای معرفی این فناوری می‌گوید:

هر روزه تعداد بیشتری از نمایشگرهای لمسی برای کنترل تجهیزات سرگرمی، مسیریابی و یا حتی سیستم کنترل دما داخل خودرو استفاده می‌کنند و به همین دلیل ممکن است گاهی کاربر با لمس اشتباه، وارد منوی اشتباهی شود و به طور کلی تمرکز خود را هنگام رانندگی از دست بدهد. این اتفاق ممکن است به دلیل تغییر سرعت ناگهانی خودرو یا اتفاقاتی از این دست که موجب تکان‌های ناگهانی و یا موارد دیگر است رخ دهند و به همین دلیل این لمس صفحه همواره ممکن است همراه با خطا باشد.

در تست‌های آزمایشگاهی، شبیه‌سازهای رانندگی و تست‌های جاده‌ای، استفاده از سیستم طراحی شده موجب کاهش 50 درصدی خطای لمس صفحه در حین رانندگی شده و به همین دلیل می‌توان کنترل راحت‌تری در حین رانندگی داشت.

نکته دیگر در مورد این سیستم آن است که همراه با سنسورها، جگوار و کمبریج از هوش مصنوعی نیز برای شناسایی رفتار کاربر و احتمال کلیک روی گزینه مد نظر برای افزایش دقت لمس استفاده کرده‌اند که می‌تواند عملکرد سیستم را ارتقای مشهودی بخشد.

شرکت جگوار هنوز زمان ورود این فناوری به خودروهای آینده خود را اعلام نکرده ولی انتظار می‌رود تا دو سه سال آینده اولین خودروها با استفاده از داشبورد هوشمند، روانه بازار شوند.







منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار