تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 March 05
پس از تحقق یافتن برجام و مهر تائید بر پایان تحریم های ایران،نیروی هوایی از جمله سازمان های بسیار مهم و استراتژیکی است که دولت به دنبال تجهیز بسیار سریع آن به جنگنده و هلیکوپترهای تهاجمی مدرن است.
ایران از روسیه هلیکوپترهای نظامی می خرد! (معرفی مدل ها)

پس از تحقق یافتن برجام و مهر تائید بر پایان تحریم های ایران،نیروی هوایی از جمله سازمان های بسیار مهم و استراتژیکی است که دولت به دنبال تجهیز بسیار سریع آن به جنگنده و هلیکوپترهای تهاجمی مدرن است.این اقدام می تواند به مانند خون تازه ای در رگ های نیروی هوایی ایران باشد.

پس از تاسیس هوانیروز،در چارچوب اجرای این طرح ۲۰۲ فروند هلیکوپتر کبرا و بیش از ۳۰۰ فروند بل ۲۱۴ از کشور آمریکا خریداری شد. اندک اندک گروههای کرمانشاه مسجد سلیمان کرمان گروه پشتیبانی عمومی اصفهان و مرکز آموزش (پایگاه وطن پور) به ترتیب در شهرهای یاد شده پایه‌گذاری گردید.ستون فقرات هلیکوپترهای جنگی را در حال حاضر هلیکوپترهای سوپر کبری AH-1 بر عهده دارند.کبری ها در نبردهای اولیه و آغازین جنگ تحمیلی،آنچنان دشمن را غافلگیر کردند که نیروهای پیاده و زرهی داخلی وقت کافی برای پیدا کردن یک آرایش را به دست آوردند.پس از آن هم صدای موتور کبری مانند یک ندای آسمانی برای رزمندگان ایران بود.AH-1 برای سالها مدافع مرزهای ایران و کابوس ستون های زرهی عراق بود.اما شاید وقت آن رسیده است که این پرنده عصبانی آمریکایی همکاری خود با هلیکوپترهای تهاجمی روسیه را آغاز کند.

شرکت های روسی در پی قراردادهای میلیون دلاری و تولید بومی محصولات خود در ایران هستند.  شرکت‌های زیرشاخه روستک از جمله یو‌ای‌سی (UEC)، کاماز (KAMAZ) و هلی‌کوپترهای روسی (Russian Helicopters) در پی قراردادهای میلیون دلاری و تولید بومی محصولات خود در ایران هستند.  شرکت هلی‌کوپترهای روسی، تنها سازنده بالگرد در روسیه و یکی دیگر از زیرشاخه‌های شرکت روستک، به دنبال بازسازی همکاری‌ها و تجارت با ایران است.  الکساندر شربینین، جانشین مدیرکل شرکت هلی‌کوپترهای روسی در نمایشگاه هوایی سنگاپور گفته است: «ناوگان بالگرد ایران یکی از بزرگترین ناوگان‌ها در آسیا و بزرگترین ناوگان در خاورمیانه است. این کشور تجارب زیادی در حفظ و نگهداری انواع مختلف بالگردها دارد. ما در حال بررسی همکاری‌های مختلف در زمینه فعالیت‌های نگهداری هستیم و به توافقاتی در این زمینه رسیده‌ایم.»  به گفته وی، «در زمینه بالگردهای غیرنظامی، در حال مذاکره با شرکای ایرانی هستیم و بر روی پیشنهادهای مختلف تعدادی از مدل‌های مختلف بالگردها کار می‌کنیم. پیشنهادهای فعلی ما مدل‌های Mi-173، Mi-171E، Ka-32A11BC و خدمات پس از فروش به شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران است.»  در هفته‌های گذشته، هیاتی از ایران برای بازدید از هلی کوپترهای این شرکت روسی از جمله Mi-8/17 و Ansat که در کارگاه‌های هلیکوپترسازان ساخته شده‌اند، به روسیه آمده‌اند.

کاموف

کشور ما به دلیل وجود مرزهای طولانی با کشورهایی که دارای کویر و صحرا هستند،نیاز مبرم به هلیکوپترهای تهاجمی را احساس می کند.از آنجایی که ساختار جنگنده های داخلی ما بر پایه رهگیر و بمب افکن است،این نیاز بیشتر احساس می گردد.در میان بالگردهای روسی که به ایران پیشنهاد شده است،نام هلیکوپتر Ka-32A11BC از کاموف به چشم می خورد.کاموف که یکی از رقبای آپاچی محسوب می گردد،یکی از نمونه های ترابری نظامی را به ایران خواهد آورد. بالگرد Ka-226T ویژه پرواز در مناطق کوهستانی و شهری است و برای فرود چندان نیاز به فضا ندارد . بالگرد Mi-171 قادر به حمل تا 37 نفر است و حداکثر بار قابل حمل آن 4 هزار کیلوگرم است. از این بالگرد میتوان در ماموریتهای تحقیقاتی و تجسسی استفاده کرد. بالگرد Ka-32A11BC نیز ویژه عملیات تجسس و نجات ، حمل و نقل و خاموش کردن حریق و البته گشت زنی و ماموریتهای پشتیبانی است.

MI-17

میل-۱۷ (به روسی: Миля-17) (نام ناتو: Hip) بالگرد ترابری-نظامی دوموتورهٔ روسی است که در شرکت هلیکوپترسازی میل مسکو طراحی شده و از سال ۱۹۷۷ تاکنون در دو کارخانه کازان و اولان-اوده تولید می‌شود.در حدود ۱۵۰۰۰ فروند میل-۱۷ تا به حال ساخته شده که در ۷۰ کشور مشغول خدمت هستند. میل-۱۷ بر اساس بدنه پروازی بالگرد ترابری میل-۸ ساخته شده و به همین جهت گاهی مدلی از میل-۸ هم محسوب می‌شود. میل-۸ نخستین بار در سال ۱۹۶۱ پرواز کرده و از سال ۱۹۶۷ فعالیت رسمی در ارتش شوروی را آغاز کرده بود. میل-۱۷ در ۱۹۷۵ برای نخستین بار به پرواز درآمد و دو سال بعد وارد ارتش شوروی شد. مدل‌های مسلحی از میل-۱۷ هم برای ماموریت‌های تهاجمی و ضد تانک ساخته شده‌اند ضمن اینکه این بالکرد پایه‌ای برای طراحی بالگرد تهاجمی-ترابری میل-۲۴ بود.  میل-۱۷ بالگردی با پروانهٔ اصلی ۵ پره و دو موتور توربوشفت کلیموف هر یک به قدرت ۲۱۹۰ اسب بخار است. وزن خالی این بالگرد ۷۴۸۹ کیلوگرم است و قادر است با حداکثر ۱۳ تن وزن از زمین برخیزد. میل-۱۷ ظرفیت حمل ۳۰ سرباز یا ۴ تن بار در داخل یا ۵ تن بار در خارج بالگرد را دارد و حداکثر سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت صعود آن به ۸ متر بر ثانیه می‌رسد. برد عملیاتی میل-۱۷ حدود ۴۶۵ کیلومتر و سقف پرواز خدمتی آن ۶ هزار متر است و برای ماموریت‌های تهاجمی می‌توان آن را با حداکثر ۱۵۰۰ کیلوگرم موشک، راکت، بمب و غلاف تیربار مجهز کرد.

هلیکوپتر Ansat

بالگرد Ansat 2RC روسیه، در دسته ی بالگرد های تهاجمی- شناسایی قرار دارد که توسط شرکت خوشنام بالگرد سازی Kazan ساخته شده است. این شرکت در تاتارستان روسیه و یکی از اصلی ترین سازندگان هلی کوپتر روسیه ( سابقا شوروی )  به شمار می آید . پیش از ارائه این پرنده ؛ هلی کوپتر میل -2 در خدمت ارتش سرخ قرار داشت . چگونگی جا به جایی خدمت میان این دو هلی کوپتر بدین صورت بود که در دهه 90 میلادی جای یک بالگرد سبک که بتواند جایگزین mi-2 قدیمی شود احساس و از این رو حکایت این بالگرد جوان آغاز گردید . جالب توجه است که این پرنده ( میل 2 ) در روسیه به عنوان یک بالگرد سبک شناخته میشد ولی با این اوصاف از هم وزن های خود در غرب سنگین تر و بزرگتر بشمار میرفت . در ابتدای امر کازان سعی داشت تا هلی کوپتری مشابه با AS 350 و با همکاری یوروکوپتر ( Eurocopter ) تولید کند ولی با شکست مواجه شد .در نتیجه کازان با سازماندهی جدید دفتر طراحی خود مصمم شد تا بالگردی وطنی بسازد که با تایید مقامات روسیه در سال 1997 ؛ کار طراحی آغاز گردید و منجر به ظهور بالگردی جدید به نام " Ansat " ( به معنی آسان ) شد .

و اما بالگرد " Ansat 2RC " که جدید و مبتنی بر بالگرد سبک و کاربردی Ansat LUH است که Ansat 2RC بر اساس آن ساخته شده است. همانطور که گفتم، شرکت بالگرد سازی Kazan یکی از بزرگترین و معروف ترین کمپانی های بالگرد سازی در دنیاست، بالگرد های مشهوری همچون میل 8، میل 17 و میل 24 توسط این کمپانی به تولید رسیده اند. همچنین طرح بالگرد هایی همچون میل 1 و 4 را نیز این شرکت داده و در مجموع تعداد 12 هزار دستگاه بالگرد به تولید رسانده است. این بالگرد ها هم اکنون در اختیار ارتش روسیه هستند و به صد ها کشور در سر تا سر دنیا صادر می شوند. بر همین اساس شرکت Kazan از با تجربه ترین شرکت های بالگرد سازی در دنیا، در کنار آگوستا وستلند ایتالیا و بل آمریکا قرار می گیرد. در سال 2005، کارها و پیش نیازهای اولیه بالگرد برای تولید نمونه ی اولیه انجام شد و سرانجام در سال 2007 به نمایش همگان درآمد. با وجود اینها آینده ی این بالگرد نامعلوم است و وزارت دفاع روسیه هیچ طرحی در حال حاضر برای به خدمت گرفتن این بالگرد ندارد. همچنین هیچ خبری برای سفارش این محصول توسط مشتریان خارجی دریافت نشده است. حال به سراغ معرفی برخ از خصایص و کارایی های این بالگرد می رویم که بررسی آنها خالی از لطف نیست. بالگرد Ansat 2RC می تواند برای اموری همچون، شناسایی، پشتیبانی، ماموریت های شبانه، پشتیبانی از خودروهای توپخانه، تانکها و سرباز ها، تعقیب و گریز در مناطق کوهستانی و آب و هوای بد جوی و نابود کردن اهداف از پیش تعیین شده، برخی از ویژگی های این بالگرد به حساب می آید. همچنین این بالگرد دارای پویایی خاصی است که می تواند از پیاده نظام با ارتفاعی کم، به پشتیبانی آتش بپردازد و تجهیزات دشمن را با جنگ افزار هایش تا حدودی نابود کند. وقتی به ظاهر این بالگرد (منظور هلی کوپتر Ansat-U هست )  نگاه می کنیم، متوجه شباهتش با بالگرد OH-58D یا Kiowa Warrior می شویم که این بالگرد نیز در دسته ی بالگرد های هجومی- شناسایی قرار می گرد. تا پیش از معرفی این بالگرد ، در روسیه، هیچ نسخه ای تا این اندازه تخصصی وجود نداشت که ماموریت ها را به صورت ویژه انجام دهد و برای هیچ بالگردی چنین وظایفی تعیین نشده بود. این بالگرد دارای یک طراحی آتشبار معمولی است. خلبان در صندلی عقب و افسر تسلیحات در جلو می نشیند. همچنین در جلوی  (نوک دماغه) این بالگرد مجموعه ای از حسگر های نوری و الکترونیکی و مادون قرمز قرار می گیرد. این حسگر ها قادرند تا در شب و روز به فعالیت بپردازند و محدودیتی در این خصوص برای آنها وجود ندارد. اما برخی از حسگر ها در بعضی از شرایط آب و هوایی دارای یک سری محدودیت ها می باشند.این بالگرد شناسایی با یک مسلسل قدرتمند 12.7 میلیمتری برای شلیک به مواضع دشمن و پیاده نظام مجهز می شود. البته این اسلحه می تواند با مدل دیگری تعویض گردد که این به نیاز واحد به کار گیرنده بر می گردد، همچنین می توان موشک های ضد تانک، موشک های غیر هدایت پذیر، بمب ها، موشک های هوا به هوا و مدل های مختلف اسلحه بر روی این بالگرد نصب کرد. همینطور میزان بارگیری و میزان مهمات به واحد به کار گیرنده و ماموریتش بستگی دارد و مقدارش متغییر است. بالگرد Ansat 2RC از دو موتور کانادایی PW207K پرات & ویتنی استفاده می کند که از مدل توربوشفت است و دارای قدرتی معادل 630 اسب بخار است. همچنین این بالگرد دارای یک روتر 4 تیغه است. دو پنجره برای مشاهده ی اجسام و محیط برای خلبان و توپچی تعبیه شده که از طریق آن می توانند وارد و خاج شوند. همچنین برای دستگاه های ارتباطی و هوانوردی نیز محیطی تعبیه شده و در مواقع ضروری و در هنگام رزم قادر است تا دو نفر را درون خود جای دهد. روسیه برای بالگرد میل 28 نیز چنین قابلیتی قرار داده بود .(منبع میلیتاری آی آر).

این موارد مهمترین اطلاعات راجب به هلیکوپترهای پیشنهادی هستند که البته نمونه هایی از 171E در حال حاضر در ایران فعال هستند.بهتر است امیدوار باشیم که در دوره های بعد پیشنهاد خرید هلیکوپتر های مانند کاموف 52 به ایران داده شود.هلیکوپتر تهاجمی کاموف 52 تنها هواگردی است که می تواند جایگزین کبری ها گردد.

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار