تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 March 02
هرچند در چند هفتۀ گذشته شاهد یکه‌تازی FBI در فشار وارد کردن بر شرکت‌های فناوری دیجیتال و در رأس همه، اپل بودیم، اما به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده است که جیم کامی، رئیس این ادارۀ امنیتی، سنگرهای خود را یکی پس از دیگری واگذار کند.


حامد عسگری-آی‌تابناک: هرچند در چند هفتۀ گذشته شاهد یکه‌تازی FBI در فشار وارد کردن بر شرکت‌های فناوری دیجیتال و در رأس همه، اپل بودیم، اما به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده است که جیم کامی، رئیس این ادارۀ امنیتی، سنگرهای خود را یکی پس از دیگری واگذار کند.

«تریور تیم»، از بنیاد آزادی مطبوعات در مورد جلسه‌ای که دیروز در کنگره در حضور کمیتۀ قضایی کنگره و با صحبت و حضور نمایندگان دوطرف، یعنی اپل و FBI برگزار شد صحبت کرده و گفته است که هر دو گروه نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات جیم کامی را به خاطر درخواست از اپل برای تضعیف امنیت آیفون به منظور تسهیل نظارت دولتی، توبیخ کردند. او در گاردین نوشته است: « این مسئله می‌توانست پیامدهای ترسناکی برای کاربران گوشی‌های هوشمند در سراسر دنیا داشته باشد.»

آنگونه که تیم توضیح می‌دهد، تاکنون کنگره و کلاً نهادهای دولتی از وارد کردن فشار بر FBI به خاطر عملکردش در این قضیه خودداری می‌کردند و پرسش‌های اصلی در این مورد را نادیده می‌گرفتند؛ اما این بار، نمایندگان هر دو حزب اصلی به صورت بی‌سابقه‌ای جیم کامی را به خاطر عملکرد آژانس امنیتی مورد بازخواست و او را در وضعیت دشواری قرار دادند.

یکی از اعضای این کمیته از او پرسیده است که چگونه در قضیۀ سن برناردینو تا این حد افتضاح عمل کردند و گذرواژۀ تلفن تیرانداز واقعه را ریست کرده‌اند تا مجبور شوند چنین درخواستی از اپل داشته باشند. و اگر قضیه اینقدر فوریت داشت، پس چرا 50 روز صبر کردند و بعد از آن در دادگاه درخواست باز کردن قفل توسط اپل را ارائه کردند؟ یک عضو دیگر نیز از او سؤال کرده بود که اگر دولت چین نیز درخواست اختیارات غیرمعمولی مانند آنچه FBI درخواست کرده است داشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

کامی در پاسخ، اعتراف کرده است که FBI در ساعت‌های اولیۀ پس از حمله اشتباه کرده است و با تغییر گذرواژه، قصد ورود به iCloud را داشته است. همچنین، او به این امر اذعان نموده است که در دوسال گذشته با تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری، و نه تنها اپل، بر سر این موضوعات وارد بحث شده است.

در هر حال، یک احتمال وجود دارد که این شرایط ناشی از بالا گرفتن تب انتخابات در میان افکار عمومی ایالات متحده باشد و اینکه جمهوری‌خواه ها این قضیه را به عنوان ابزاری بر علیه دولت دموکرات می‌خواهند و همزمان، نمایندگان دموکرات‌ هم برای عقب نماندن از قافله با آن‌ها همراهی کرده‌اند. هرچند نباید سرسختی اپل و بازی خوب رسانه‌ای آن‌ها را نادیده گرفت.

اما هرچه هست، به نظر می‌رسد که نبرد بر علیه FBI مغلوبه شده است و مقاومت اپل، به سرانجام رسیده است. شاید این یک خبر خوب برای دیگر شرکت‌ها و برای تک تک کاربران در دنیا باشد که نمایندۀ دولت، به جای آنکه مدعی باشد متهم شده است. از سوی دیگر، در صورتی که ماجرا در همین مسیر فعلی به پیش برود، با شکست FBI در پیگیری درخواست‌های خود از تبدیل شدن این قضیه به یک روال ثابت برای دیگر دولت‌ها هم جلوگیری خواهد شد.

اخبار مرتبط با این موضوع را که پیشتر منتشر شده بود می‌توانید در پایین خبر ببینید.

منبع: آی‌تابناک، بوئینگ‌بوئینگ، نیکدسکیوریتی.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار