تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 February 20
بر اساس گفتۀ یکی از مدیران ارشد اپل که به طور ناشناس و تلفنی با رسانه‌ها گفتگو کرده است، یک نفر یک نفر گذرواژۀ مرتبط با Apple ID آیفون 5C را که توسط تیرانداز «سن برناردینو» (San Berbardino)، «سید فاروک» (Syed Farook) استفاده می‌شده و به دست دولت ضبط شده بود، ریسِت کرده است.


جزئیات حیاتی تازه‌ای از نبرد در حال انجام اپل با FBI منتشر شده است که همچنین نمایانگر وزارت دادگستری ایالات متحده به این ماجرا است.

بر اساس گفتۀ یکی از مدیران ارشد اپل که به طور ناشناس و تلفنی با رسانه‌ها گفتگو کرده است، یک نفر یک نفر گذرواژۀ مرتبط با Apple ID آیفون 5C را که توسط تیرانداز «سن برناردینو» (San Berbardino)، «سید فاروک» (Syed Farook) استفاده می‌شده و به دست دولت ضبط شده بود، ریسِت کرده است.

به نظر می‌رسد یکی از کارمندان ادارۀ بهداشت سن برناردینو، که فاروک برای آن کار می‌کرد و دستگاه آیفون مورد بحث از دارایی‌های این اداره بوده است، گذرواژۀ اپل‌آی‌دی این موبایل را تغییر داده است و به این ترتیب، به گفتۀ این مقام اپل، هرگونه شانس برای دسترسی به اطلاعات پشتیبانیِ ثبت شده بر روی ابرِ اپل (iCloud) از بین رفته است.

این همان مسئله‌ای است که باعث ورود وزارت دادگستری شده است و در روز جمعه، در یک نطق کوتاه از طرف این وزارت اعلام شد که یک کارمند وزارت بهداشت سن برناردینو، گذرواژۀ Apple ID را تغییر داده است؛ اما در این مورد چیزی بیش از این در یک بحث حاشیه‌ای عرضه نکرده است.

بر مبنای این گفته، نه دولت و نه دارندۀ گوشی گذرواژۀ حساب کاربری iCloud مورد بحث را که در ساعت‌های پس از حمله می‌توانست توسط صاحب گوشی از راه دور تغییر داده شده باشد، در اختیار ندارند. بنابراین، تلاش برای دسترسی به این حساب کاربری احتمالِ از دست رفتن اطلاعاتِ موجود بر روی آن را به وجود می‌آورد.

در هر حال، وضعیت حاضر به گونه‌ ای است که اپل خود را در یک بازی دشوارِ مقاومت در برابر دولت می‌بیند که از او درخواست می‌کنند یک درب پشتی برای نرم‌افزار مربوطه فراهم کند تا دولت بتواند از این اطلاعات استفاده کنند. وزارت دادگستری از یک دادگاه خواسته است تا اپل را مجبور به اجرای دستور پیشین یک دادگاه بنماید که آن را به همکاری با FBI وادار می‌کرد؛ وزارت دادگستری، همچنین خودداری اپل را یک «استراتژی بازاریابی» خوانده است.

شرکت اپل به این حرکت وزارت دادگستری واکنش نشان داد و اعلام کرد که از ماه ژانویه در حال همکاری با دولت است و چهار مسیر برای بازیابی این اطلاعات به آن ها پیشنهاد داده است. بنا بر این اعلام، نخستین پیشنهاد، وصل کردن دستگاه آیفون فاروک به یک شبکۀ WiFi شناخته شده، و تلاش برای دستیابی به فایل پشتیبانی از این مسیر است. اپل برای این کار، شبکۀ وای‌فای خانگی یا دفتر فاروک را پیشنهاد کرده است. به گفتۀ این مقام، مهندس‌های اپل هم در این اقدام مشارکت داشتند اما متوجه شدند که این قضیه از این مسیر قابل حل نیست.

پس از آن بود که متوجه شدند که گذرواژۀ این دستگاه احتمالاً تغییر کرده است و دولت بهترین شانس خود برای دستیابی به اطلاعات کدگذاری شده را درخواست از اپل برای بازیابی آن‌ها دیدند.

مقام ارشد اپل همچنین اشاره کرده است که اپل پس از آن تصمیم به فاش کردن این جزئیات گرفت که دولت روش‌های بازیابی اطلاعاتی را که تا به اینجای کار مورد استفاده قرار داده بودند، به صورت علنی مطرح کرد.

وی همچنین ادامه داده است که درخواست دولت برای ایجاد کردن یک درب پشتی (Back Door) برای اطلاعات کدگذاری شده یک خطر جدی و عمده نسبت به همۀ مشتریان اپل ایجاد می‌کند؛ چرا که چنین چیزی می‌تواند به مثابه یک شاه کلید برای ورود به حریم خصوصی هریک از کاربران و رمزگشایی اطلاعات خصوصی آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

در هر حال، در این قضیۀ خاص، حتی تضمینی وجود ندارد که اطلاعات پشتیبانی (Back up) هم وجود داشته باشد؛ چرا که آخرین پشتیبانی گرفتن از اطلاعات دستگاه در 19 اکتبر 2015 انجام شده است و پس از آن، فاروک احتمالاً امکان پشتیبانی گرفتن از اطلاعات را غیرفعال کرده است.


منبع: تک رادار، وایرد، بازفید

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار