کد خبر: ۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016 February 08
هرچند ناسا اعلام کرده است تا سال 2030 برنامه‌ای برای فرستادن کاوشگر با سرنشین به مریخ ندارد، اما به لطف واقعیت مجازی و هدست‌های جدید، شما می توانید در سال 2016 به صورت مجازی به کاوش در مریخ بپردازید.


هرچند ناسا اعلام کرده است تا سال 2030 برنامه‌ای برای فرستادن کاوشگر با سرنشین به مریخ ندارد، اما به لطف واقعیت مجازی و هدست‌های جدید، شما می توانید در سال 2016 به صورت مجازی به کاوش در مریخ بپردازید.

ناسا با همکاری دانشگاه MIT، چند مؤسسۀ دیداری-شنیداری و گروهی از توسعه دهندگان بازی‌ها از جمله فیوژن، تلاش کرده است تا تجربه های فضانوردهای سال 2030 را از هم اکنون در دستگاه های واقعیت مجازی مانند Oculus Rift، Google Cardboard، Samsung Gear VR بازسازی کند. این بازسازی به لطف «موتور غیرواقعی 4» (unreal engine 4) به دستگاه های پلی‌استیشن سونی VR و HTC Vive نیز قابل گسترش خواهد بود.

ژولیان ریِس، (Julian Reyes) تولید کنندۀ بازیهای واقعیت مجازی برای شرکت فیوژن که یکی از همکاران اصلی ناسا در این پروژه است، به تمجید از موتور واقعیت مجازیِ غیرواقعی 4 پرداخته و گفته است این موتور، تحولی انقلابی در حوزۀ گرافیک زمان واقعی (Real Time graphic) به وجود آورده و به توسعه دهندگان این پروژه امکان می دهد تجربۀ دقیقی از حضور بر سطح کرۀ مریخ فراهم کنند.

آن ها همچنین از داده‌ها مرتبط دانشگاه آریزونا نیز استفاده کرده‌اند. به گفتۀ یکی دیگر از توسعه دهندگان، «موتور غیرواقعی» ابزارهای بسیار مفیدی برای کار فراهم می سازند که امکان اجراهای فوق‌العاده‌ای را برای نوردهی و کنترل سایه ها و عملیاتی مانند این بر روی بازی فراهم می سازد.

در کل، این همکاری حاصل توافق میان ناسا و شرکت فیوژن است که بر طبق آن، ناسا نتایج پروژه‌های در دست انجام پیرامون سیستم های جابه جایی فضایی، مفاهیم عملیات و سیستم های عملیاتی و حفظ سلامتی انسانی را با این شرکت به اشتراک می گذارد.

در هر حال، نخستین جزئیات همکاری این دو به زودی در جریان برنامۀ «جنوب از جنوب غربی» (South by Southwest) در سال جاری مشخص خواهد شد و چند مأموریت کوتاه از این بازی به معرض نمایش و اجرا گذاشته خواهد شد که شامل جزئیات بازسازی شده از سطح مریخ و شیوۀ این بازیِ علمی خواهد بود. بازیکن‌ها می توانند در این بازی ضمن پیاده روی بر روی سطح مریخ، سوار بر مریخ نورد جدید ناسا هم بشوند.

به گفتۀ «ریس» کار بر روی این پروژه توسط برخی از توسعه دهندگان از سال پیش آغاز شده است. به این ترتیب، یکی از بخش های رایج آموزش فضانوردان توسط ناسا که از دیرباز مورد استفادۀ این مجموعه بوده است، یعنی بازسازی شرایط فضا در یک محیط مجازی برای عدۀ اندکی از نخبگان علم فضا، به تجربه‌ای معمول برای تمام علاقه‌‌مندان تبدیل خواهد شد و تهیه کنندگان قول داده اند که این تجربه، هیجان انگیز، جذاب و نزدیک به واقعیت باشد.

این بازی قرار است برای اندروید و iOS نیز ارائه شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار