تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016 February 07
تازه‌ترین طرح جک دروسی، بنیان‌گذار توییتر که مدتی است شخصا مدیریت آن را نیز به عهده گرفته است با واکنش شدید کاربران مواجه شد تا در نهایت به عقب نشینی دروسی بیانجامد.
اعتراض کاربران توییتر جواب داد: جک دروسی عقب‌نشینی کرد

آی تابناک- حامد کشاوز: مشکلاتی که توییتر طی ماه‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده است بر کسی پوشیده نیست و نتیجه تمام این رخدادها هم چیزی نبوده جز کاهش ارزش سهام این شرکت و کاهش سود آن. بنابراین انجام تغییراتی اساسی در این مدت چندان دور از انتظار نبوده است: از تغییر دکمه ستاره‌ای «فِیو» به دکمه قلبی لایک، تا تغییرات ساختاری در مدیریت و خبر افزایش توییت‌ها از 140 به 10 هزار کاراکتر. اما تازه‌ترین طرح جک دروسی، بنیان‌گذار توییتر که مدتی است شخصا مدیریت آن را نیز به عهده گرفته است با واکنش شدید کاربران مواجه شد تا در نهایت به عقب نشینی دروسی بیانجامد.

البته پیش از این نیز کاربران چنین واکنشی را به تغییر دکمه فیو و خبر 10 هزار کاراکتری شدن توییت‌ها نشان داده بودند، اما الگوریتمی شدن تایملاین توییتر و تبدیل آن به چیزی شبیه تایملاین فیسبوک که توییت‌های پرمخاطب‌تر را بالاتر از بقیه نشان دهد، چیزی نبود که کاربران از خود راضی توییتر از کنار آن به راحتی گذر کنند.

انتشار این خبر کافی بود تا موج توییت‌های اعتراضی با هشتگ #RIPTwitter به نوعی مرگ توییتر را اعلام کند. پیام‌ها روشن بود:

  • اگر می‌خواستم توییتر شبیه فیسبوک شود، در همان فیسبوک می‌ماندم.
  •  ما تصمیم می‌گیریم چه چیزی بخوانیم. ما تصمیم می‌گیریم چه کسی را دنبال کنیم. نه تو!
  • - ما: ممکن است یک دکمه ویرایش داشته باشیم؟ - توییتر: توییت 10 هزار کاراکتری؟ - ما: دکمه ویرایش... – توییتر: آها! تایملاین الگوریتمی!
  •  توییتر عزیز، لطفا فیسبوک نشو.
  •  بله، من عضو این شبکه اجتماعی شدم چون می‌خواستم خودم انتخاب کنم چه چیزی ببینم، نه یک روبات برایم آن را گلچین کند.
  •  فیسبوک برای دروغ گفتن به دوستان است. توییتر برای گفتن حقیقت به غریبه‌ها.
اعتراض کاربران توییتر جواب داد: جک دروسی عقب‌نشینی کرد

توییت‌ها و عکس‌های با مضامین فوق آنقدر زیاد بود که خیلی زود #RIPTwitter به صدر موضوعات مورد بحث در توییتر صعود کند و همین مسئله کافی بود تا به قول مهرشاد، یکی از کاربران این شبکه اجتماعی، جک دروسی اعلام کند که صدای انقلاب شما را شنیدم، و به نوعی از اعمال تغییرات جدید عقب‌نشینی کند.

مدیر اجرایی این شبکه اجتماعی محبوب در چند توییت پیاپی گفت: سلام توییتر. با توجه به #RIPTwitter: می‌خواهم بدانید که ما همیشه به شما گوش می‌کنیم. ما تصمیم نداشتیم که هفته آینده تایملاین را تغییر دهیم./ توییتر زنده است. توییتر زمان حقیقی (real-time) است. توییتر درباره کسی و چیزی که می‌خواهید دنبال کنید است. و توییتر اینجاست که بماند. با بیشتر توییتری شدن./ من عاشق زمان حقیقی هستم. ما عاشق جریان زنده هستیم. ما این گونه‌ایم. و برای بهتر شدن آن ادامه می‌دهیم تا توییتر بیشتر زنده حس شود، نه کمتر./ به خاطر تعصب و اعتماد شما تشکر می‌کنم. به تلاش برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم، و به گوش کردن و صحبت کردن ادامه می‌دهیم.

اگرچه جک دروسی با این پیام تا حدی به نگرانی‌های کاربران پاسخ داد، اما هنوز مشخص نیست برای سازگاری میان تغییرات مدنظرش و اعتراض شدید کاربران چه طرحی را در پیش می‌گیرد. روشن است که توییتر بازترین فضا در شبکه‌های اجتماعی را دارد، حساب کاربری اغلب کاربران برخلاف فیسبوک عمومی است، بهترین و سریع‌ترین شبکه اجتماعی برای دنبال کردن خبرها و چهره‌های معروف است و بهترین مکان برای دنبال کردن موضوعات داغ فضای مجازی است. بنابراین هر تغییری که بخواهد چنین ویژگی‌هایی را تحت تاثیر قرار دهد، پیش از هرچیز ماهیت خود توییتر را خدشه‌دار خواهد کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار