سال گذشته هکرها توانستند از راه دور به رایانه جیپهای چروکی در آمریکا
دسترسی پیدا کرده و سیستم موتور، فرمان و ترمز آن را در اختیار گیرند. همین
مسئله درباره خودروهای تلسا نیز روی داد و هکرها موفق به خاموش کردن موتور
این خودرو شدند.
یواو لیترسدورف در این باره میافزاید: «امنیت سایبری در ابتدا، شاید یک
سال پیش، اولویت نبود. پس از هک سیستم خودروهایی مانند جیپ و تلسا امنیت
سایبری یکی از سه اولویت اصلی است.»
خودروها هرسال در حال هوشمندتر شدن هستند. تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۵۰ میلیون
خودروی هوشمند (متصل به اینترنت) در سراسر جهان وجود خواهد داشت. احتمال
حملههای سایبری نیز به همین میزان افزایش پیدا خواهد کرد. برای همین نیز
تولیدکنندگان خودرو در جستجوی سازوکارهای امنیت سایبری خودروها هستند.
معاون مدیریت شرکت تاور سک میگوید: «خودروهای مدرن بیشتر و بیشتر به سیستم
رایانش ابری (cloud) متصل میشوند. خطر حملههای سایبری نیز از سوی کسانی
که خودروها را هدف میگیرند زیاد میشود. هر فردی میتواند حمله گستردهای
را از طریق اینترنت برای خودروهای بسیاری طراحی کند و با رخنه کردن به
سیستم ارتباطی به ایمنترین سازوکار امنیتی خودرو دسترسی یابد.
بهاینترتیب وی میتواند کنترل مهمترین بخشهای خودرو یعنی فرمان و
ترمزها را در دست گرفته و در نهایت زندگی انسانها را به خطر اندازد.»
بهره گرفتن از اینترنت برای انجام کارهای خانه میتواند خطراتی به همراه
داشته باشد. هکرها میتوانند از این طریق به اطلاعات شخصی دست پیدا کنند.
در برابر این تهدیدات ابزارهای امنیتی پیش بینی شدهاند.
یوسی آتیاس، مدیر شرکت «دوجو لابس» که در زمینه امنیت سایبری فعالیت میکند
درباره پیشرفتهای بهدستآمده میگوید: «سازوکار امنیتی بهصورت خودکار،
رفتار ابزارها را تحلیل میکند و هنگامیکه ناهنجاری وجود دارد، کاربر را
از وجود آن آگاه کرده و فعالیت را متوقف میسازد.»
ابزارهایی که قابلیت هدایت شدن از طریق اینترنت را دارند در حال همهگیر
شدن هستند. گرچه حملههای سایبری عمدتاً رایانهها را هدف قرار میدهند و
به این ابزارها حملههای کمتری شده است ولی این به معنای امن بودن این
ابزارها نیست.
یوسی آتیاس در این باره میافزاید: «بیشتر افراد در زندگی روزمرهشان با
ابزارهای متصل به اینترنت سروکار دارند. از یکسو، این ابزارها زندگی آنها
را ساده و راحتتر میکند. از سوی دیگر اگر این ابزارها بهاندازه کافی از
امنیت برخوردار نباشند میتوانند دردسرساز شده و اجازه نابهنجاری و یا
وقوع جرایم سایبری مانند دزدیده شدن اطلاعات را فراهم سازند.»
موسسه مرکز مطالعات بینالمللی و استراتژیک برآورد کرده که جرایم سایبری در
کل جهان سالانه در حدود ۳۴۵ تا ۵۳۰ میلیارد یورو خسارت به بار میآورد. در
همین حال، شمار شرکتهایی که بخش عمدهای از سرمایه خود را بری طراحی
سازوکارهای مناسب برای مبارزه با حملههای سایبری اختصاص میدهند رو به
افزایش است.
منبع: سایبربان