کد خبر: ۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۶ - 2017 July 09
سنخگوي سازمان ثبت احوال کشور در نشست خبري اين سازمان تمام جزييات مربوط به ثبت‌نام و دريافت کارت ملي هوشمند را تشريح کرد.
به گزارش آی تابناک : سيف الله ابوترابي اعلام کرد کارت‌هاي ملي هوشمند صادر شده تا سال ۸۹ تا پايان امسال کاربرد دارند و افراد بايد براي دريافت کارت ملي هوشمند اقدام کنند. از آغاز سال ۹۷ اين کارت‌ها فاقد اعتبار خواهند بود‌. وي تاکيد کرد افرادي که تاريخ صدور کارت ملي آنها از ۸۰ تا ۸۹ است براي اينکه در مجامع اداري دچار مشکل نشوند بايد کارت ملي هوشمند دريافت کنند. مردم با مراجعه به دفاتر پيشخوان، پست و ثبت احوال مي‌توانند براي دريافت کارت ملي جديد اقدام کنند. حتي شرايطي پيش‌بيني شده که در محل از افراد عکس برداري شود. کارت هوشمند طي ۱۵ روز تا يک ماه پس از درخواست صادر مي‌شود. ابوترابي علت تاخير چندين ماهه در صدور کارت ملي در برخي موارد را در بخش کنترل مدارک دانست. افرادي که شش ماه از صدور کارت آنها گذشته است بايد به شعبه مراجعه کنند و اگر اين کار را نکنند کارت آنها باطل مي‌شود و براي تحويل بايد پول مضاعفي پرداخت کنند. حداکثر رقمي که مردم براي کارت ملي هوشمند بايد بپردازند ۳۱ هزار تومان است و دريافت هر مبلغي بيشتر از اين مقدار جرم محسوب مي‌شود. براي افرادي که در خارج از کشور هستند فعلا نمونه قديمي صادر خواهد شد.

ابوترابي در نشست خبري سازمان ثبت احوال کشور درباره‌ي صدور کارت‌هاي هوشمند ملي گفت:

اين کارت به عنوان کليد ورود به دولت الکترونيک محسوب مي‌شود و تا‌کنون بيش از ۲۴ ميليون نفر از جمعيت کشور کارت هوشمند ملي را دريافت کرده‌اند.

در فضاي الکترونيکي در حال حاضر از شماره ملي به عنوان کد احراز هويت استفاده مي‌شود ولي براي کاربردهاي کارت ملي هوشمند پيش بيني‌هاي متعددي شده است. در حال حاضر در ۲۰۰ هزار نقطه عملا براي ارائه خدمات، از طريق پايگاه داده‌هاي کارت ملي استفاده مي‌شود. تراشه‌اي در اين کارت تعبيه شده است تا دستگاه‎‌هاي کارت‌خوان بتوانند اطلاعات آن را بخوانند. اين اطلاعات براي هر فرد محرمانه است.

تمام کارت‌هاي صادر شده از سال ۹۰ تا ۹۶ همچنان اعتبار خواهند داشت ولي آن افراد نيز مي‌توانند براي دريافت کارت ملي هوشمند اقدام کنند.

تاکنون بيش از ۲۴ ميليون نفر کارت ملي هوشمند دريافت کرده‌اند و ابوترابي از تلاش براي اضافه کردن ۴۰ ميليون نفر ديگر به دارندگان کارت ملي هوشمند تا پايان سال ۹۷ خبر داد. ۵ دستگاه‌ صدور کارت ملي هوشمند وارداتي هستند و توانايي صدور ماهانه ۲ تا ۲.۵ ميليون کارت را دارند. سازمان ثبت احوال کشور در حال حاضر دو جامعه هدف دارد، دسته اول کساني که تاريخ اعتبار کارت ملي آنها تمام شده است و دسته‌ي دوم کساني که وارد سن قانوني براي داشتن کارت ملي شده‌اند يعني تمام کساني که ۱۵ سال تمام دارند.

فرآيند درخواست براي کارت ملي هوشمند

ابتدا مردم بايد از طريق سايت ncr.ir پيش ثبت‌نام کنند. براي تکميل کار افراد بايد اصل شناسنامه، کدپستي و آدرس محل سکونت را به دفاتري که ثبت احوال معرفي کرده است، اعلام کنند و همانجا ۱۰ انگشت فرد اسکن مي‍‌‌‌‌‌‌شود و از او عکس گرفته خواهد شد. براي تحويل کارت هم خود فرد بايد با نمونه قديمي کارت ملي مراجعه کند. با اين حساب هر فرد بايد دو بار به دفاتر مراجعه کند. سخنگوي سازمان ثبت احوال از نصب ايستگاه‌هاي سيار هم خبر داد، همچنين براي معلولان و جانبازان سازوکارهايي پيش‌بيني شده و قرار است پين‌کدهاي مخصوصي به آنها تخصيص داده شود.





منبع : زومیت 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار