کد خبر: ۹۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 June 07
مقدار رم مورد نياز من چقدر است؟ اين يکي از رايج ترين سوالاتي است که توسط افرادي که قصد خريد يا ارتقاي رايانه خود را دارند مطرح مي شود. اگر چه براي اين سوال جواب هاي قانع کننده اي وجود دارد، ولي در حقيقت نمي توان يک پاسخ واحد را براي همه کاربران ارائه کرد. تعداد بسيار کمي از پيشنهاد هايي که در اين مورد مطرح مي شود مبتني بر آزمايش هاي حقيقي و قابل اعتماد هستند.
به گزارش آی تابناک : به نقل از کلیک در اينجا مي خواهيم به اين مشکل براي هميشه خاتمه دهيم. ما با انجام آزمايش هاي مختلف بر روي کيس هايي با رم هاي متفاوت، به درک خوبي از مقدار رم مورد نياز براي انجام کار هاي مختلف رسيده و مي توانيم با توجه به نياز و کار هايي که با سيستم خود انجام مي دهيد، مقدار رم مورد نيازتان را به شما اعلام کنيم.

رم چيست و چگونه کار مي کند؟

بياييد ابتدا به اساسي ترين بخش سوال خود بپردازيم. رم همان جايي است که داده ها پيش از پردازش شدن در آن ذخيره مي شوند. رم (RAM) از حروف ابتدايي عبارت Random Access Memory تشکيل شده و به معني حافظه تصادفي است. اين قطعه از تعدادي تراشه حافظه پويا تشکيل شده که مي توان داده ها را با سرعت بسيار بالا بر روي آن نوشت و يا مجددا بازنويسي کرد. البته، بر خلاف هارد درايو ها، نوع حافظه به کار گرفته شده در رم ها فرار است؛ به اين معني که اطلاعات فقط تا زماني که تراشه روشن و فعال باشد روي آن باقي مي ماند. بنابر اين، براي نگه داري اطلاعات به صورت طولاني و هميشگي از رم استفاده نمي شود.

اساسا، رم همان حافظه اي است که به شما اجازه مي دهد با داده هايي که براي اجراي برنامه ها و يا باز کردن فايل ها مورد نياز است، کار کنيد. هر زماني که کامپيوتر شما برنامه اي را بارگذاري کند و يا فايلي را باز نمايد، داده هاي آن در رم باز مي شوند. حتي سيستم عامل مورد استفاده شما نيز در هنگام اجرا از رم استفاده مي کند. اگر بخواهيد نرم افزاري را اجرا کنيد، سيستم عامل داده هاي آن را از حافظه بلند مدت يا همان هارد درايور به حافظه کوتاه مدت يا رم انتقال مي دهد. اين کار باعث مي شود سرعت دسترسي به اطلاعات و انجام عمليات هاي مختلف بر روي آن به صورت چشمگيري افزايش يابد.

جريان داده هاي رد و بدل شده ميان هارد و رم توسط کامپيوتر کنترل مي شود. رايانه، نوشتن داده ها بر روي مکان هاي فيزيکي روي تراشه حافظه را مديريت کرده و براي انجام اين کار به مقدار خاصي از فضاي خالي رم نياز دارد. هر برنامه اي که اجرا مي شود، بخشي از فضاي خالي حافظه را به صورت فعال مصرف کرده و بخش ديگري از آن را به عنوان حافظه استند باي (آماده به کار) در نظر مي گيرد که در واقع فضاي رزرو شده براي عمليات هاي احتمالي بعدي است.

هنگامي که گنجايش رم رايانه شما پر شده و با محدوديت رو به رو شود، کامپيوتر بخشي از داده ها را به حافظه سخت (هارد) انتقال داده و آن را در يک فايل سوآپ ذخيره مي کند. سيستم سعي مي کند تا از اين فايل سوآپ مشابه با رم استفاده کرده و در طي عمليات خود به صورت مداوم اطلاعات را روي آن نوشته و بخواند. ولي حافظه هارد براي انتقال سريع اطلاعات طراحي نشده و مسلما سرعت انجام عمليات در آن نسبت به DRAM پايين تر است. يک فايل سوآپ به شما اجازه مي دهد تا کار هاي ساده اي را به انجام برسانيد، ولي سرعت آن به طرز چشمگيري کمتر است.

نکته مهم آن است که رم براي اجراي روان برنامه ها و سيستم عامل رايانه ضروري است، به خصوص براي اجراي همزمان برنامه ها (مولتي تسکينگ) و يا باز کردن چند فايل مختلف با هم. در حالي که عملکرد کلي رايانه به ميزان زيادي به توانايي پردازنده و کارت گرافيک آن وابسته است، ميزان حافظه رم نيز بر چگونگي بهره مندي از قدرت اين قطعات تاثير مستقيمي دارد. رمي که ظرفيت بسيار پاييني داشته باشد، باعث ايجاد يک تنگه باريک شده و سرعت و عملکرد کلي سيستم را به شدت کاهش مي دهد و قاعدتا هر چقدر رم بيشتر باشد بهتر است.

مقدار رم مورد نياز من چقدر است؟

پاسخ به اين سوال به نياز شما و کار هايي که با رايانه خود انجام مي دهيد وابسته است. اگر چه هميشه به کار گيري رم بيشتر پيشنهاد بهتري است، ولي نمي تواند به اين سوال که براي هر گونه استفاده خاص، دقيقا به چه مقدار رم نياز وجود دارد پاسخ داده و يا کار هايي را که با رم فعلي رايانه يا لپ تاپ مي توان انجام داد را مشخص کند. براي پاسخ به اين سوالات، ما آزمايش هايي را انجام داده و با توجه به نوع استفاده از سيستم، مقدار رم مورد نياز براي هر کدام را بر آورد کرده ايم.

براي اين که بتوانيد بهترين پاسخ را پيدا کنيد، ما پنج نوع استفاده کلي را تعيين کرده و تست کرده ايم که هر کدام علي رغم رايج بودن به مقدار رم متفاوتي با بقيه نياز دارد.

کار هاي اداري
وبگردي در اينترنت
پخش فيلم و موسيقي
ويرايش تصاوير
گيمينگ

ما هر کدام از اين پنج نوع استفاده را به دو گروه استفاده معمولي و شديد تقسيم کرده و مقدار رم پيشنهادي براي هر کدام را به اطلاع شما مي رسانيم. آيا با سيستم خود به ويرايش تصاوير مي پردازيد، ولي چندان به انجام بازي هاي رايانه اي علاقه نداريد؟ مي خواهيد علاوه بر ويرايش اسناد کاري به وبگردي پرداخته و کارهاي ديگري هم انجام دهيد؟ نوع استفاده شما هر کدام که باشد ما به شما مقدار رم کافي را براي آن را اعلام مي کنيم.

آزمايش کردن رم

جهت آزمايش کردن رم براي انواع استفاده هاي متفاوت، ما از يک لپ تاپ Alienware 15 R3 با پردازنده Intel Core i7-6700HQ به همراه ۱۶ گيگابايت رم و کارت گرافيک Nvidia GeForce GTX970M استفاده مي کنيم. براي به دست آوردن اطلاعات مربوط به استفاده از حافظه، از Windows Resource Monitor استفاده مي کنيم که يکي از ابزار هاي پيش فرض ويندوز براي مشاهده اطلاعات سيستم و نظارت بر عملکرد و قطعات مختلف آن است. دليل استفاده از Resource Monitor آن است که اين ابزار مي تواند اطلاعات جزيي تري را نسبت به Windows Task Manager ارائه دهد. با اين حال، هر دو ابزار براي به دست آوردن حافظه مورد استفاده سيستم در هنگام اجراي برنامه ها و پردازش موارد مختلف مي تواند مفيد باشد.

۱٫ کار هاي اداري

در حالي که ايجاد و ويرايش اسناد معمولا به منابع پردازشي چنداني نياز ندارد، ولي از طرف ديگر، کار هاي اداري اغلب به باز کردن فايل هاي مختلف در نرم افزار هاي مختلف نياز داشته و فشار بيشتري را به سيستم وارد مي کند. در اين آزمايش، ما از برنامه هاي مختلف مجموعه مايکروسافت آفيس استفاده کرده و ميزان فشار وارد بر حافظه با باز کردن فايل هاي بزرگ و باز کردن فايل ها در برنامه هاي مختلف را اندازه گرفتيم. اگر شما به مولتي تسکينگ رايانه خود اهميت زيادي مي دهيد، با نتايج آزمايش هاي انجام شده همراه شويد.

ما کار خود را با باز کردن فايل هاي کوچکتر در برنامه هاي متعدد آغاز کرديم. از جمله اين فايل ها مي توان به اسناد Word، صفحات Excel، فايل هاي PowerPoint، PDF و تصاوير اشاره کرد. آزمايش خود را با باز کردن ۱ تا ۱۰ فايل Word با اندازه کوچک و متوسط همزمان با باز بودن ۵ برنامه ديگر ادامه داديم. در اين حالت ميزان حافظه مورد استفاده به ندرت از ۵ گيگابايت بيشتر مي شد و نهايتا نيزا رم مورد استفاده و استند باي جمعا به ۷ گيگابايت مي رسيد و از اين مقدار بيشتر نمي شد.

اما اين موضوع در مورد فايل هاي بزرگ اندکي متفاوت بود. ما تعدادي سند بزرگ را با صفحاتي بيشتر از ۱۰۰۰ عدد آزمايش کرديم. در هنگام استفاده از يک فايل متني يا اسناد مختلف (Word، PDF و ساير فايل هاي متني) و يا فايل هاي Excel بزرگ تر (با صفحات متعدد و با ستون هايي بيشتر از ۱۰۰ عدد در هر صفحه) حافظه مورد استفاده از ۳۲۸۳ تا ۳۹۷۱ مگابايت متغير بود. اما حافظه در حالت استند باي به حدود ۱۰ گيگابايت نزديک شد.

نتيجه کلي: شما مي توانيد با ۴ گيگابايت رم کار هاي زيادي را انجام دهيد، ولي اگر ناچاريد با فايل هاي بسيار بزرگ کار کنيد، به ۸ گيگابايت رم يا بيشتر نياز خواهيد داشت.

وبگردي

وبگردي هاي ساده را تقريبا مي توان با هر دستگاهي که به اينترنت متصل است انجام داد، ولي باز کردن تب هاي مختلف در مرورگر ها به رم بيشتري احتياج دارد. براي آزمايش ميزان رم مورد نياز براي وبگردي، ما از مرورگر گوگل کروم استفاده مي کنيم که به استفاده زياد از رم مشهور است. ما در آزمايش خود يک وبگردي معمول و استاندارد را در نظر گرفتيم که تنها شامل استفاده از چند تب مختلف شده و موارد جانبي مثل افزونه هاي مسدود کننده تبليغات، اجراي فايل هاي چند رسانه اي و يا برنامه هاي صرفه جويي کننده در مصرف اينترنت را شامل نمي شود. براي انجام اين کار ابتدا ۱۰ وب سايت مشهور را باز کرده و سپس هر وب سايت را در دسته هاي ۱۰ تايي در تب هاي جديد باز نموديم.

اين آزمايش تجربه اي نسبتا ترسناک بود، چرا که تاثير وبگردي با سيستم در مصرف رم را به وضوح به تصوير مي کشيد. اولين ۱۰ تب باز شده در حدود ۳۳۳۳ مگابايت رم مصرف کرد و ۳۹۶۳ مگابايت نيز به رم استند باي اختصاص يافت. اين ۴ گيگابايت رم اختصاص يافته به استند باي در طول کل آزمايش ثابت باقي ماند، ولي با باز کردن هر ۱۰ تب جديد، رم مورد استفاده در حدود ۱ گيگابايت افزايش مي يافت.

نتيجه کلي: اگر شما با اينترنت و وب زياد سر و کار داريد، ۴ گيگابايت رم مي تواند نياز شما را برآورده کند، ولي قطعا مقادير بيشتر رم، مثل ۸ گيگابايت براي شما بهتر خواهد بود. اگر در هنگام وبگردي تعداد تب هاي باز شده شما از ۳۰ عدد بيشتر مي شود، حداقل به ۱۰ گيگابايت رم نياز خواهيد داشت و اگر تعداد تب ها حتي بيشتر از اين است، بايد به فکر يک رم با ظرفيت بيشتري باشيد.

دريافت و پخش فايل هاي چند رسانه اي

دريافت مستقيم و پخش موسيقي يا فيلم با وبگردي ساده اندکي متفاوت است، چرا که فشار بيشتري را بر حافظه وارد مي کند. ما استريم فايل هاي صوتي و تصويري را با سرويس هاي مختلف مورد آزمايش قرار داده تا ببينيم با انجام اين کار چه مقدار از گنجايش رم سيستم مورد استفاده قرار مي گيرد.

علي رغم انتظار ما، ميزان رم کلي مورد استفاده با وبگردي ساده چندان تفاوتي نداشت. با استريم موسيقي هاي متعدد و يا مشاهده فيلم هاي مختلف، ميزان رم کلي مورد استفاده تفاوت زيادي را نشان نداد. استريم يک فايل صوتي يا تصويري از اسپاتيفاي يا يوتيوب ميزان رمي کمتر از ۳ گيگابايت را به خود اختصاص داد (به ترتيب ۲۷۴۷ و ۲۵۳۲ مگابايت). براي افزايش رم مورد استفاده از ۳ گيگابايت، بايد ۴ يا تعداد بيشتري فايل صوتي و تصويري را استريم مي کرديم. در اين زمان نيز شما ترکيبي از صدا ها و تصاوير در هم رفته و نا هنجار را خواهيد داشت که قاعدتا هيچ کس به انجام آن علاقه اي ندارد.

نتيجه کلي: اگر از سيستم خود اغلب براي استريم موسيقي يا فيلم استفاده مي کنيد، ۴ گيگابايت رم براي شما کافي خواهد بود.

ويرايش تصوير

ويرايش تصوير نسبت به کار هاي اداري و وبگردي به سيستم قدرت مند تري نياز داشته و معمولا سيستم هاي ارزان قيمت به سختي از پس آن بر مي آيند. ما تصميم گرفتيم تا آزمايش ويرايش تصوير را با استفاده از جديدترين نسخه برنامه فتوشاپ، يعني Photoshop CC و تصاوير خام ثبت شده با دوربين يک گوشي هوشمند با رزولوشن ۵۳۱۲x2988 و با حجمي در حدود ۵ تا ۶ مگابايت انجام دهيم.

در آزمايش اوليه تغيير قابل توجهي در مقدار حافظه مورد استفاده در مقايسه با حالت عادي ديده نشد. در اين آزمايش اعمالي مثل مشاهده تصاوير باز شده، برش ساده تصاوير و ويرايش پيچيده تصاويري با لايه هاي مختلف انجام شد، ولي تغييري چنداني در مصرف رم وجود نداشت. گفته مي شود که فتوشاپ نرم افزاري است که رم زيادي را اشغال مي کند و مقدار قابل توجهي از آن را به حالت استند باي اختصاص مي دهد. ادوبي براي اجراي Photoshop CC بر روي ويندوز حداقل ميزان رم را ۲٫۵ گيگابايت (و در مک ۳ گيگابايت) اعلام کرده است، ولي در آزمايش ما تنها با باز کردن اين برنامه و رها کردن آن به حال خود در حدود ۵ گيگابايت از رم اشغال شد.

اما ويرايش تصاوير با اين نرم افزار وقتي جالب مي شود که شما چند تصوير را براي ويرايش باز کنيد. باز کردن يک تصوير مقدار رم مورد استفاده را از ۵۰۴۹ مگابايت به ۵۳۱۰ مگابايت افزايش داد، ولي با باز نمودن ۱۰ تصوير، اين مقدار به ۶۵۱۱ مگابايت افزايش يافت. ۱۰ تصوير بعدي باز شده مقدار رم مورد استفاده را به ۷۶۹۹ مگابايت و ۱۰ تصوير بعدي (جمعا ۳۰ تصوير) نيز آن را به ۸۸۲۸ مگابايت افزايش داد.

نتيجه کلي: به طور کلي مي توان گفت که شما حداقل با داشتن ۲٫۵ گيگابايت رم مي توانيد Photoshop CC را اجرا کنيد، ولي براي دست يابي به عملکرد روان تر و ويرايش بهتر تصاوير به حدود ۸ گيگابايت رم نياز خواهيد داشت. ما براي افرادي که به طور مرتب به ويرايش تصاوير مي پردازند و اين کار هر روزه آن ها است، داشتن حداقل ۸ گيگابايت رم را پيشنهاد مي کنيم.

گيمينگ

بالاخره به بخش هيجان انگيز ماجرا مي رسيم؛ گيمينگ! در حالي که تقريبا تمامي گيمر ها مي دانند براي اجراي بهترين و سنگين ترين بازي هاي رايانه اي روز دنيا به کارت گرافيک ها قدرتمند و پردازند هاي سريع نياز دارند، ولي باز هم نقش و ظرفيت رم در ميان ساير قطعات به روشني مشخص نيست. در اينجا ما نقش اجراي بازي هاي ويديويي در اشغال کردن رم را بررسي کرده، مقدار رم مورد نياز براي اجراي روان عناوين جديد را ارائه داده و به اين سوال که آيا خريدن يک رم مخصوص گيمينگ کار عاقلانه اي است يا خير پاسخ مي دهيم.

در ابتدا ما مقدار رم مورد استفاده را در هنگام باز کردن و اجراي يک بازي اندازه گرفتيم. براي انجام اين کار از بازي Grand Theft Auto V استفاده نموديم. اگر چه اين بازي در بازار بازي هاي ويديويي عنوان جديدي نيست، ولي باز هم به سيستمي قدرتمند با يک کارت گرافيک مناسب براي به نمايش کشيدن صحنه هاي مختلف نياز دارد. طبق مشخصات اعلام شده توسط شرکت سازنده اين بازي، يعني Rockstar Games، شما براي اجراي آن حداقل به ۴ گيگابايت رم نياز داريد. البته کاربران حرفه اي حداقل ۸ گيگابايت را براي اين بازي پيشنهاد مي دهند.

با باز کردن اين بازي بر روي لپ تاپ Alienware 15 به همراه اجراي استيم، مقدار رم مورد استفاده به ۵۳۲۴ و مقدار رم استنبد باي به ۹۳۱۹ مگابايت رسيد که تنها براي اجراي يک برنامه مقدار فوق العاده زيادي است. اين ارقام در هنگام اجراي بازي تقريبا ثابت ماند، بنابر اين، باز کردن يک بازي در مقايسه با اجراي فعال آن در استفاده از رم چندان تفاوتي ايجاد نمي کند. در نهايت، ما براي بازي GTA V همان ۸ گيگابيت رم را پيشنهاد مي دهيم؛ البته مجهز کردن سيستم به يک رم ۱۶ گيگابايتي نيز نه تنها امکان اجراي اين بازي در بهترين حالت را مي دهد، بلکه براي اجراي ساير عناوين رده AAA نيز مناسب است.

ولي همه عناوين نيز به چنين مقادير بالايي از حافظه رم نياز ندارند و شما مي توانيد بازي هايي پيدا کنيد که حتي روي لپ تاپ هاي معمولي نيز قابل اجرا هستند. بازي هاي سطح پايين تري همچون Shovel Knight، Rocket League و World of Warcraft به سخت افزار چندان قدرتمندي نياز نداشته و بدون نياز به پرداخت مبالغ بالا تجربه لذت بخشي را براي شما رقم مي زنند. معمولا اين بازي ها را مي توان با ۴ گيگابايت رم (و يا حتي کمتر) اجرا کرد و به کارت گرافيک هاي مجزا نيز نياز ندارند.

بازي هاي در سطح متوسط ممکن است به کارت گرافيک مجزا نياز داشته باشند ولي نيازي به مجهز بودن سيستم به آخرين محصولات انويديا و AMD را ندارند. همچنين رم مورد نياز اين بازي ها هم در حد متوسط و مناسب بوده و با ۴ تا ۸ گيگابايت عملکرد قابل قبولي را ارائه مي دهند.

اما شما وقتي به رم هاي بزرگ و با ظرفيت هاي بالا نياز پيدا مي کنيد که حرف از جديد ترين عناوين بازي هاي رده AAA به ميان باشد. اين بازي ها براي استفاده حداکثري از قدرت قطعات سخت افزاري جديد ساخته شده اند و رايانه ها براي اجراي آن ها علاوه بر کارت گرافيک و پردازنده قدرتمند، به يک رم با ظرفيت بسيار بالا نياز دارند. در چنين سطحي از گيمينگ، به نظر مي رسد که ۱۶ گيگابايت رم مقدار قابل قبولي باشد که نه تنها نياز سيستم را براي اجراي روان و بدون مشکل بازي ها برطرف مي کند، بلکه از هزينه هاي گزاف خريدن سيستم هاي پيشرفته تر نيز جلوگيري مي نمايد.

يکي از آزمايش هاي ديگري که ما انجام داديم، بررسي تاثير مصرف رم بر روي عملکرد و اجراي بازي ها بود. همچنين مقدار رم مورد نياز براي اجراي بازي همزمان با اجراي برنامه هاي مختلف و مولتي تسکينگ نيز بررسي شد. در حالي که کمتر کسي در حين اجراي يک بازي به ويرايش تصوير مي پردازد، ولي هستند افرادي که در ميان اجراي بازي ها به سمت چت کردن با دوستان و يا مشاهده يک فيلم در يوتيوب مي روند. تا زماني که سيستم شما يک بازي را به خوبي مديريت و اجرا کند، قاعدتا بدون نياز به ارتقا از پس چنين کار هاي ساده اي نيز بر خواهد آمد.

نتيجه کلي: اگر به دنبال اجراي بازي هاي معمولي و متوسط هستيد، ۸ گيگابايت رم براي شما کافي خواهد بود. ولي اگر قصد داريد جديد ترين عناوين بازار بازي هاي ويديويي با گرافيک هاي سنگين را تجربه کنيد، به ۱۶ گيگابايت رم نياز خواهيد داشت. اگر علاوه بر اجراي بازي قصد استريم ويديو از Twitch يا کار هاي مشابه را داريد، مي توانيد يکي از رايانه هاي شخصي قدرتمند بازار با ۳۲ گيگابايت رم را تهيه کنيد.

مولتي تسکينگ (چند وظيفگي)

اگر چه اين پنج کاربرد گفته شده در رايانه ها و لپ تاپ ها کاملا رايج هستند، ولي مي توان آن ها را اعمالي ساده دانست، چرا که غالبا در طي آن ها تنها يک يا دو عمل به صورت همزمان انجام مي شود. اما در زمان هايي که شما به باز کردن و بستن مرتب برنامه هاي مختلف و حرکت ميان پوشه ها و فايل ها مختلف داريد چطور؟ اينجاست که رم هاي بزرگ تر به کمک شما آمده و انجام چنين اعمالي را تسهيل مي کنند.

براي انجام آزمايش مولتي تسکينگ، ما هر کدام از انواع استفاده گفته شده در بالا را با يک مورد ديگر به صورت همزمان اجرا کرده و آزمايش را روي سه سيستم مختلف انجام داديم. اين سيستم ها شامل: لپ تاپ ۲ در ۱ ارزان قيمت Dell Inspiron 11 با ۴ گيگابايت رم، لپ تاپ ميان رده Dell Inspiron 17 5767 با ۸ گيگابايت رم و لپ تاپ بالا رده Alienware 15 R3 با ۱۶ گيگابايت رم مي شود.

ابتدا ما کار خود را با آزمايش هاي ساده تر شروع کرديم. براي انجام اين کار تمامي فايل هاي آفيس را از انواع مختلف اجرا کرديم که در آزمايشات قبلي کمترين فشار را بر سيستم وارد مي کرد. سپس ۱۰ تب مختلف در مرورگر باز کرده و يک فايل صوتي و يک فيلم را استريم کرديم. در لپ تاپ ۴ گيگابايتي اين کار باعث از کار افتادن سيستم و کند شدن زجر آور آن شد به حدي که قابليت هاي پايه و ساده سيستم نيز غير قابل استفاده شد. براي مثال، با کليک کردن موس هيچ پاسخي از سيستم ديده نشده و اسناد بسيار ساده نيز به سختي اسکرول مي شد. حتي گرفتن اسکرين شات از نتايج تست ها نيز بسيار دشوار و زمان بر شده بود.

سپس ما نرم افزار فتوشاپ را با ۱۰ تصوير مختلف باز نموديم. اين کار روي دو لپ تاپ Dell Inspiron 17 و Alienware 15 بدون هيچ مشکلي انجام شد. فتوشاپ يک نرم افزار تشنه رم است. اگر چه مي توان کار هاي ساده اي مثل برش تصاوير يا ويرايش هاي ابتدايي با فتوشاپ را با ۴ گيگابايت رم نيز انجام داد، ولي اگر به صورت همزمان روي تصاوير متعدد کار کرده و ويرايش تصوير جزو عادات روزانه شماست، بايد به فکر ۸ گيگابايت رم باشيد.

در مرحله بعد، تصميم گرفتيم با استفاده از بازي Grand Theft Auto V، آزمايش گيمينگ را نيز به آزمايشات قبلي اضافه کرده و اين بازي را روي Alienware 15 R3 اجرا نماييم. اگر چه اين تنها سيستمي بود که مشخصات مورد نياز براي اجراي اين بازي را داشت، ولي مشاهده فشار زياد وارد شده بر سيستم با اجراي GTA V علاوه بر ساير برنامه ها جالب توجه بود. اجراي اين بازي ۲ گيگابايت ديگر از فضاي رم را اشغال کرد. چون باز کردن بازي با اجراي فعال آن تفاوت زيادي در مصرف رم ندارد، آن را به حال خود رها کرديم تا آزمايش هاي بيشتري را انجام دهيم.

در حالي که به آزمايش خود با برنامه هايي که قبلا باز شده بود ادامه مي داديم، به صورت تدريجي بر فشار وارد بر رم افزوده و با باز کردن ۱۰ تب ديگر در مرورگر، استريم دو فايل صوتي ديگر و باز کردن ۱۰ عکس در فتوشاپ آزمايش را شديد تر کرديم. لپ تاپ ۸ گيگابايتي Dell Inspiron 17 بدون مشکل به عملکرد طبيعي خود ادامه داد. در Alienware نيز پس از انجام اين کار، ما مجددا GTA V را بررسي نموديم که همه چيز به صورت روان و طبيعي در حال اجرا بود.

مجددا با افزايش تعداد کل تب ها به ۳۰ عدد، استريم ۶ فايل و باز کردن ۳۰ تصوير در فتوشاپ آزمايش را شدت بخشيديم. باز هم همه برنامه ها، از جمله بازي به کار خود ادامه مي دادند. در اين زمان در هر دو لپ تاپ ۸ گيگابايتي Dell Inspiron 17 و ۱۶ گيگابايتي Alienware 15 شاهد تغيير در مقدار رم استند باي بوديم که براي باز کردن برنامه هاي بيشتر سعي در خالي کردن فضاي بيشتري داشتند.

باز هم فشار وارد به رم را افزايش داده و تعداد تب هاي باز شده در مرورگر کروم را به ۴۰، استريم فايل ها را به ۸ و تصاوير باز شده در فتوشاپ را به ۴۰ عدد رسانديم. لپ تاپ ۸ گيگابايتي Dell Inspiron در اين نقطه کاملا اشباع شد و با پر شدن کامل رم، عملکرد سيستم دچار مشکل گرديد. حرکت بين پنجره هاي مختلف بسيار دشوار شد و هنگامي که سعي کرديم تب هاي مرورگر يا تصاوير را بيشتر کنيم، سيستم کاملا هنگ کرد.

لپ تاپ ۱۶ گيگابايتي Alienware 15 عملکرد قابل تحسيني را به نمايش گذاشت، ولي ميزان حافظه مورد استفاده به ۱۴ گيگابايت رسيد و در عين حال مقدار حافظه خالي رم به صفر نزديک شد. در اين زمان برنامه ها شروع به کند شدن نمودند و حرکت ميان صفحات و يا انتقال ميان فايل هاي باز شده به سختي صورت مي گرفت. با اين حال، GTA V هنوز هم بدون مشکل در حال اجرا بود و ما در اين بازي يک خودرو را به سرقت برده و به تعقيب و گريز پرداختيم! سپس به آزمايش ادامه داديم.

در اين مرحله تعداد تب ها را به ۵۰ و فايل هاي در حال استريم را به ۱۰ عدد افزايش داديم. در اين زمان همه چيز به خوبي در حال اجرا بود. نهايتا، ۱۰ تصوير ديگر در فتوشاپ باز کرده و تعداد تصاوير باز شده را به ۵۰ عدد رسانديم. اينجا بود که برنامه ها شروع به هنگ کردن نمودند. عملکرد ويندوز دچار مشکل شديد شد و کليک کردن و تايپ کردن با تاخير هاي فراواني همراه بود. پس از اين که سعي کرديم بازي در حال اجرا را دوباره بالا بياوريم، سيستم کاملا هنگ نمود. با ۱۳۶۲۵ مگابايت رم مورد استفاده و ۲۵۶۲ مگابايت رم استند باي سيستم به محدوده ۱۶ گيگابايتي رم خود رسيده بود. اما تنها پس از بستن يکي از برنامه ها، سيستم عملکرد عادي خود را از سر گرفت.

نتيجه کلي: افرادي که به مولتي تسکينگ و اجراي همزمان برنامه ها نياز دارند، بايد حداقل ۸ گيگابايت رم براي دستگاه خود در نظر بگيرند. همچنين اگر اجراي همزمان نرم افزار ها براي شما با باز کردن تب هاي متعدد در مرورگر و ويرايش تصوير همراه مي شود، حتما به ۱۶ گيگابايت رم نياز خواهيد داشت.

جمع بندي

نتيجه به دست آمده از اين مطلب کاملا واضح است: مقدار رم سيستم شما بايد از نياز شما بيشتر باشد. هر چقدر شما در حين کار با رايانه به انتهاي ظرفيت رم خود نزديک شويد، عملکرد آن تحت تاثير منفي بيشتري قرار گرفته و براي انجام کار هاي مختلف با مشکل و کندي رو به رو مي شويد. خوشبختانه تعويض قطعات رايانه هاي شخصي بسيار آسان بوده و رم نيز يکي از ماژول هاي مقرون به صرفه است. حتي اگر تمايل داشته باشيد لپ تاپ خود را ارتقا دهيد، تعويض و ارتقاي رم اين کار را به سادگي و در مدت زمان اندکي به انجام مي رساند.

يک لپ تاپ ۴ گيگابايتي تنها با باز کردن چند سند و تعدادي تب در مرورگر به محدوديت خود نزديک مي شود. سيستم ۸ گيگابايتي عملکرد بهتري داشته و به خوبي از ويرايش تصاوير مختلف به همراه وبگردي با تب هاي متعدد و استريم فايل هاي صوتي و تصويري پشتيباني مي کند. يک رايانه ۱۶ گيگابايتي نيز مي تواند تعداد فراواني تب باز شده در مرورگر را به صورت همزمان ميزباني کرده و در کنار آن امکان استريم فايل هاي متعدد و حتي اجراي يک بازي را فراهم کند. در نهايت بايد گفت که دليلي براي تهيه سيستمي با رم بيشتر از ۱۶ گيگابايت وجود ندارد، مگر اين که شما به انجام حجم عظيمي از کار هاي به صورت همزمان و مولتي تسکينگ نياز داشته باشيد.






ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار