کد خبر: ۹۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 June 07
آيا شما پسورد کامپيوتر مک خود را به خاطر نمي آوريد؟ نگران نباشيد. شما مي توانيد با استفاده از تنظيمات پيش فرض به راحتي وارد سيستم عامل مک شويد. هم چنين شما قادر خواهيد بود با استفاده از Apple ID خود، رمزعبورتان را ريست کنيد. البته هميشه اين امکان وجود ندارد. در ادامه با ما همراه باشيد تا با جزييات بيشتر به بررسي اين موضوع بپردازيم.
به گزارش آی تابناک : به نقل از کلیک اگر شما تاکنون ويژگي FileVault disk encryption را فعال نکرده ايد، در نتيجه مي توانيد از يک ابزار ساده که براي ريست کردن رمزعبور طراحي شده است، استفاده کنيد. اما اگر ويژگي FileVault disk encryption را فعال کرده ايد و فايل هاي رمزگذاري شده نيز برايتان اهميتي ندارند در نتيجه مي توانيد مجددا Mac OS X را نصب کنيد و هم چيز را از نوع آغاز نماييد.

ريست کردن رمزعبور با استفاده از Apple ID

اين روش تنها زماني کاربرد دارد که حساب کاربري مک شما به يک Apple ID وصل شده باشد. هم چنين اين روش وقتي به کار مي آيد که شما ويژگي FileVault disk encryption را تنظيم نکرده باشيد يا اين که اگر اين ويژگي فعال شده است کليد ريکاوري (recovery key) شما در حساب آي‌کلودتان ذخيره شده باشد. زيرا اگر شما FileVault را فعال کرده باشيد و از طرفي کليد ريکاوري را در حساب آي‌کلود خود ذخيره نکرده باشيد، ديگر نمي توان از اين روش استفاده کرد.

اگر رمزعبور خود را فراموش کرده ايد، کافي است تا ۳ بار رمزعبور اشتباه را در صفحه ورود (sign-in) وارد کنيد. پس از اين کار پيغام If you forgot your password, you can reset it using your Apple ID به شما نشان داده خواهد شد. بر روي دکمه مورد نظر کليک کنيد و سپس جزييات مربوط به Apple ID خود را به منظور ريست نمودن رمزعبور وارد نماييد.

وارد کردن کليد ريکاوري FileVault

اگر شما ويژگي FileVault disk encryption را فعال کرده ايد و کليد ريکاوري خود را در حساب آي‌کلود خود ذخيره نکرده ايد، مطمئنا ابزار FileVault به شما اين کليد را قبلا داده است و به شما نيز گفته است که آن را پرينت بگيريد يا آن را در جايي يادداشت کرده و در مکاني مطمئن نگه داريد. اين کليد تنها چيزي است که شما به وسيله آن مي توانيد فايل هاي ذخيره شده در مک خود را رمزگشايي نماييد و به آن ها دسترسي پيدا کنيد.

با فرض بر اين که شما اين کليد را در اختيار داريد، مي توانيد اين کليد ريکاوري را در فيلد مربوط به رمزعبور در صفحه لاگين وارد نماييد. اين کار سبب رمزگشايي حافظه مک شما خواهد شد و سيستم به شما اجازه ورود به سيستم عامل را خواهد داد. شما مي توانيد زماني که وارد محيط سيستم عامل شديد با استفاده از ابزار Users & Groups در پنجره System Settings رمزعبور خود را تغيير دهيد.

ريست کردن رمزعبور به وسيله OS X Recovery (در شرايطي که از FileVault Encryption استفاده نمي کنيد.)

اگر شما ويژگي FileVault encryption را فعال نکرده ايد، يک راه ساده به منظور ريست کردن رمزعبور حساب کاربري وجود دارد. براي اين منظور بايد سيستم خود را ريست کنيد در زمان بوت شدن آن، کليدهاي Command+R را به صورت ترکيبي بفشاريد. با اين کار شما وارد Recovery mode مي شويد. (اين محيط OS X Recovery نيز ناميده مي شود.)

از طريق محيط OS X Recovery شما مي توانيد به ابزار مخفي ريست کردن رمزعبور دسترسي پيدا کنيد و با استفاده از آن پسورد هر حساب کاربري را در مک تغيير دهيد. يکي ديگر از دلايل استفاد از ويژگي FileVault encryption در مک همين مورد است. زيرا اگر اين ويژگي بر روي سيستم شما فعال باشد، افراد مختلف حتي نمي توانند با وارد شدن به محيط OS X Recovery و استفاده از ابزار ريست کردن پسورد به سيستم شما دسترسي پيدا کنند.

ضمنا يک حالت ديگر هم وجود دارد که البته بعيد به نظر مي رسد و آن فعال بود رمزعبور UEFI firmware بر روي مک است. در چنين حالتي شما نمي توانيد به محيط OS X Recovery دسترسي داشته باشيد مگر اين که رمزعبور UEFI firmware را به خاطر داشته باشيد. متاسفانه شما بدون مراجعه به نمايندگي هاي اپل نمي توانيد رمزعبور UEFI firmware را برداريد. اين کار باعث خواهد شد تا اگر دستگاه شما به سرقت رفت، سارقان نتوانند رمزعبور UEFI را پاک کنند.

وارد شدن با يک حساب کاربري ديگر (در شرايطي که شما FileVault Encryption را فعال کرده ايد.)

اگر شما بيش از يک حساب کاربري بر روي کامپيوتر مک خود داريد و از ويژگي FileVault Encryption نيز استفاده مي کنيد، سعي کنيد با يک حساب کاربري ديگر وارد سيستم شويد. اگر شما به آن حساب کاربري اجازه داده ايد تا بتواند با استفاده از رمزعبور خود، اطلاعات مک را رمزگشايي کند. در نتيجه قادر به ورود و دسترسي به دسکتاپ با آن حساب کاربري خواهيد بود. پس از اين کار مي توانيد يک حساب کاربري جديد بسازيد يا مجددا به حساب کاربري قبلي خود دسترسي پيدا کنيد.

نصب مجدد Mac OS X (در صورتي که از FileVault Encryption استفاده مي کنيد)

همان طور که گفته شد اگر يک رمزعبور UEFI بر روي کامپيوتر مک شما وجود داشته باشد در نتيجه شما نمي توانيد به محيط OS X Recovery به منظور ريست کردن پسورد دسترسي پيدا کنيد. هم چنين امکان نصب مجدد Mac OS X بدون داشتن رمزعبور UEFI وجود ندارد. در واقع زماني که شما قصد ورود به recovery mode را داريد يا مي خواهيد از طريق يک دستگاه خارجي سيستم را بوت کنيد، يک آيکن بزرگ قفل را بر روي صفحه نمايش مشاهده خواهيد کرد که در قسمت پاييني آن از شما خواسته مي شود تا رمزعبور UEFI را وارد نماييد.

اين رمزعبور جدا از رمزعبور مربوط به حساب کاربري شما است، بنابراين اميدواريم که آن را به خاطر داشته باشيد. در غير اين صورت، همان طور که پيش تر گفته شد تنها راه پاک کردن رمز UEFI آن است که کامپيوتر مک خود را به يک فروشگاه اپل تحويل دهيد تا آن ها اين کار را براي شما انجام دهند.

البته هکرها مي توانند با استفاده از حملاتي خاص از رمزعبور UEFI عبور کنند اما در تئوري تنها نمايندگان اپل هستند که مي توانند يک رمزعبور ناشناخته UEFI را پاک کنند.

اگر شما نمي توانيد رمزعبور Apple ID (آي‌کلود) را به خاطر بياوريد، وب سايت اپل يک ابزار به منظور ريست کردن رمزعبور Apple ID ارائه داده است که ممکن است در اين زمينه به شما کمک کند.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار