تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 June 07
بي راه نگفته ايم اگر بگوييم که استفاده از واي فاي به نسبت اينترنت کابلي بسيار راحت تر است. با اين حال هنوز هم کابل هاي اترنت مزاياي قابل توجهي را به کاربران ارائه مي دهند. با توجه به شرايط موجود بايد گفت که به اين زودي ها نمي توانيد کابل هاي اترنت را به تلفن هوشمند خود متصل نماييد.
به گزارش آی تابناک : به نقل از دیجیاتو ولي بد نيست بدانيد که معمولاً استفاده از کابل اترنت در دستگاه هاي مهمي همچون رايانه هاي چند رسانه اي و مختص به بازي (يا کنسول ها)، ديوايس هاي پشتيبان گيري و دستگاه هاي ستاپ باکس ارزشش را دارد و مي تواند خدمات بهتري را به شما ارائه کند.

براي آن که بتوانيد بين اينترنت کابلي و واي فاي راحت تر تصميم بگيريد و بالاخره يکي را براي استفاده انتخاب کنيد، قصد داريم در اين مطلب سه مشخصه اصلي کابل هاي اترنت يعني سرعت بيشتر، تأخير پايين تر و اتصالات قابل اطمينان تر را مورد بررسي قرار دهيم.

کابل اترنت چه مقدار سريع تر است؟

سرعت بيشتر کابل اترنت نسبت به واي فاي يک حقيقت است. اما واي فاي نيز در چند سال اخير به طور قابل توجهي سريع تر شده و به لطف استانداردهاي 802.11ac و 802.11n هم اکنون قادر است به ترتيب حداکثر سرعت هاي 866.7 مگابيت بر ثانيه و 150 مگابيت بر ثانيه را ارائه دهد.

با توجه به سرعت هاي فوق به نظر مي رسد که واي فاي براي رسيدگي به بسياري از کارهاي روزمره مناسب باشد. از سوي ديگر اگر يک کابل اترنت CAT 6 در اختيار داشته باشيد قادر به دريافت حداکثر سرعت 10 گيگابيت بر ثانيه هستيد. البته سرعت هاي دريافتي به نوع کابل مورد استفاده شما بستگي دارد.

با اين حال کابلي چون CAT 5e مي تواند حداکثر 1 گيگابيت بر ثانيه را ارائه دهد، سرعتي که بر خلاف واي فاي پايدار است. در حالي که همه اين سرعت ها بسيار بالا هستند، چيزي که بايد به آن هم توجه کنيم سرعت اينترنت است. اگر سرعت اينترنت تان از سرعت هاي گفته شده پايين تر است، پر سرعت تر کردن اتصالات آنچنان اهميتي ندارد.

اين در حاليست که استفاده از کابل هاي اترنت با کيفيت در سرعت شبکه داخلي شما تأثير به سزايي دارد. به عنوان مثال اگر مي خواهيد يک فايل را در خانه با حداکثر سرعت بين دو رايانه منتقل کنيد، کابل اترنت مي تواند اين کار را سريع تر از واي فاي براي شما انجام دهد.

به عبارت ديگر اتصالات اينترنت شما در اين امر دخالتي ندارد و اين قطعات سخت افزاري هستند که حداکثر سرعت مورد نياز براي انتقال اطلاعات از يک رايانه به رايانه ديگر را تأمين مي کنند. در ادامه نمونه هاي اهميت سرعت محلي را مشاهده مي کنيد:

اگر چندين ديوايس داريد که از آن ها روي NAS، سرورهاي پشتيبان گيري يا هارد درايو به اشتراک گذاشته شده نسخه پشتيبان تهيه مي کنيد، پشتيبان گيري سريع تر با اتصالات اترنت محقق مي شود.
اگر ديوايسي در اختيار داريد که از يک سرور چند رسانه اي در شبکه شما به استريم مي پردازد (مثل Plex يا Kodi) اتصال اترنت مي تواند تأثير به سزايي روي کيفيت استريم داشته باشد.

اگر در مورد تفاوت سرعت انتقال فايل ها در يک شبکه محلي کنجکاو هستيد، سعي کنيد که فايلي بزرگ را يک بار توسط کابل اترنت و بار ديگر توسط واي فاي بين دو رايانه منتقل کنيد. با انجام اين کار بايد تفاوت سرعت انتقال را به وضوح مشاهده نماييد.

ميزان تأخير کابل اترنت چه مقدار است؟

کيفيت و سرعت اتصال تنها به پهناي باند مربوط نمي شود، بلکه زمان تأخير نيز يک عامل بزرگ است. در رابطه با اين موضوع زمان تأخير (لتنسي) مدت زماني است که طول مي کشد يک ديوايس ترافيکش را از مقصد مورد نظر خود دريافت کند. مطمئنيم که اغلب با واژه پينگ در شبکه و دنياي بازي هاي آنلاين مواجه شده ايد.
اگر کاهش زمان تأخير براي تان اهميت دارد (مثلاً در بازي هاي آنلاين) پس بهتر است از کابل اترنت سيمي استفاده کنيد.

اگر کاهش زمان تأخير برايتان اهميت دارد (مثلاً در بازي هاي آنلاين) پس بهتر است از کابل اترنت سيمي استفاده کنيد. مي دانيم که عوامل ديگري نيز روي زمان تأخير در طول مسير اينترنت بين ديوايس شما و سرور بازي تأثير مي گذارد، اما همين چيزهاي کوچک هم مي توانند به شما در کاهش مدت زمان تأخير کمک نمايند.

از سوي ديگر اگر تنها فيلم نگاه مي کنيد، به موسيقي گوش مي دهيد و به مرور صفحات وب مي پردازيد، زمان تأخير آن قدرها هم برايتان اهميت ندارد. مي توانيد با باز کردن ترمينال يا کامند پراپمت روي سرويس خود با استفاده از دستور ping يک تست اجرا و وضعيت اتصال خود را مشاهده نماييد.

پينگ آي پي آدرس روتر خود را در دو حالت اتصال کابل اترنت و واي فاي تست نموده و در پايان نتايج به دست آمده (به ميزان تأخير دقت شود) را با يکديگر مقايسه کنيد.

به طور خلاصه بايد گفت که مدت زمان تأخير به هنگام بهره مندي از اتصالات واي فاي و انتقال اطلاعات بين واي فاي يک ديوايس هوشمند و وايرلس روتر بيشتر بوده و کابل هاي اترنت سيمي در اين زمينه مي توانند تأخير کمتري از خود نشان دهند.

استفاده از کدام اتصال مطمئن تر است؟

بايد گفت که کابل اترنت اتصال مطمئن تري را نسبت به واي فاي ارائه مي کند. به عبارت ديگر ميزان دخالت هاي وارده در اتصالات واي فاي خيلي بيشتر از يک اتصال کابلي است.

متريال به کار رفته در ساختمان، وجود چيزهايي که جلوي سيگنال را مي گيرند و تداخل با سيگنال هاي دستگاه هاي الکترونيکي همسايه ها همگي سبب بهم ريختگي امواج واي فاي شده و اطمينان نسبت به اين اتصال را کاهش مي دهند. تداخلات به وجود آمده در حالت واي فاي مي تواند مشکلات مختلفي را به وجود آورد:

کاهش سيگنال: گهگاه سيگنال واي فاي از دست رفته و براي بدست آوردن آن بايد مجدداً تلاش کرد. اين امر براي کساني که به صورت روزانه به مرور صفحات وب و استريم محتوا (که باعث به وجود آمدن بافر روي دستگاه محلي مي شود) مي پردازند، آنچنان خوشايند نيست مي تواند در بازي هاي آنلاين به يک مشکل آزار دهنده بدل مي شود.
تأخير بالاتر: دخالت بيشتر و در نتيجه آن افزايش زمان تأخير نيز مشکلي بزرگ و مهم براي موارد گفته شده به شمار مي رود.
کاهش سرعت: دخالت بيشتر به معناي کيفيت پايين تر سيگنال دريافتي و در نتيجه آن سرعت پايين تر اتصال است.

چک کردن تمامي گزينه ها براي يافتن ميزان تداخل در اتصال واي فاي بسيار مشکل خواهد بود. بهترين کار اين است که جنبه هاي مختلف را بررسي نموده و هرکاري که موجب کاهش دخالت ها و دريافت بهترين سيگنال واي فاي ممکن مي شود را انجام دهيد.

بالاخره از کدام يک استفاده کنيم؟

مقصود از اين مطلب قطع استفاده از اتصال واي فاي نيست. بالعکس اين نوع اتصال سريع بوده، مناسب است و براي نيازهاي روزمره بسياري از کاربران کفايت مي کند. در صورتي که از تلفن هوشمند استفاده مي کنيد بهره گيري از اتصال واي فاي يک امر ضروري و اجتناب ناپذير است.
واژه «راحتي» خود يکي از دلايل بزرگ استفاده از اتصال واي فاي است.

اين در حالي است که استفاده از کابل اترنت نيز دردسرهاي خود را دارد. ممکن است استفاده دائمي از اين کابل ها در محيط خانه براي بسياري از کاربران ممکن نباشد. به عبارت ديگر واژه «راحتي» خود يکي از دلايل بزرگ استفاده از اتصال واي فاي است.

اگر از يک ديوايس قابل حمل استفاده مي کنيد و يا نمي خواهيد کابل کشي هاي خسته کننده انجام دهيد، اتصال واي فاي اينجاست که به شما کمک کند. از سوي ديگر اگر رايانه يا سروري در اختيار داريد که در يک مکان ثابت جا خوش کرده، استفاده از کابل اترنت گزينه بهتري به نظر مي رسد.

همچنين در صورتي که به استريم محتوا مي پردازيد و يا يک گيمر علاقه مند به بازي هاي آنلاين هستيد استفاده از اينترنت کابلي توصيه ما به شماست. نظر شما در اين خصوص چيست؟ آيا بيشتر از واي فاي استفاده مي کنيد و يا اتصال اترنت را مناسب تر مي دانيد؟ تجربيات خود را در اين رابطه با ما به اشتراک بگذاريد.






ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار