کد خبر: ۹۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 31
در طول زمان مراکز محدود و کابل هاي مسي ضخيم منتقل کننده جريان جاي خود را به مراکز زياد با فاصله کم و سيم هاي نازک تر دادند.
به گزارش آی تابناک : به نقل از باشگاه خبرنگاران سرويس ADSL شما با چند نفر SHARE شده است؛ جمله اي که گاه برخي از متقاضيان در پاسخ علت پايين بودن سرعت اينترنت از سوي شرکت مخابرات دريافت مي کنند، اما موضوع از چه قرار است؟ دليل اين کندي خطوط اشتراکي يا خطوط pcm است.

شرکت مخابرات چند سالي است که بدليل بافت فشرده برخي مناطق و عدم امکان حفاري مجدد در آنها، بمنظور کار گذاشتن کابل هاي مسي جديد و توسعه شبکه‌ کابلي، از همان کابل هاي قبلي استفاده کرده و به افزايش ظرفيت آنها روي آورده است. روشي که با نام Pulse Code Modulation ( PCM ) ( مدولاسيون پالس هاي کد شده ) شناخته شده و طي آن يک کابل مخابراتي به جاي يک خط، بصورت همزمان به چند خط تلفن ثابت اختصاص داده مي‌شود، تکنولوژي که براحتي صداي مورد نياز را در تلفن ثابت برطرف و صرفه جويي خوبي براي شرکت مخابرات به همراه مي آورد، اما موضوع به همين جا ختم نمي‌شود.

زماني که پاي سيستم اينترنت ADSL به ميان بيايد اين صرفه جويي نه تنها جوابگوي متقاضي نخواهد شد بلکه صداي شکايت او را هم بلند خواهد کرد. شما تصور کنيد با مراجعه به مخابرات منطقه، درخواست اتصال به اينترنت را مي‌کنيد ( دايل آپ يا سيستم آنالوگ )، مخابرات با اتصال خط تلفن شما به اينترنت، پاسخگوي نياز شما خواهد بود؛ اما فراموش نکنيد کابلي که خط شما از آن گرفته شده، بصورت همزمان در اختيار چند خط تلفن ثابت ديگر هم قرار داده شده است، حالا اين خطوط که بدليل نداشتن پهناي باند آزاد سيم تلفن ( 96 کيلو هرتز باقي مانده ) تنها در سيستم صدا، توانايي افزايش ظرفيت را داشتند و امکان دريافت اينترنت بر روي آنها ممکن نبوده ، مجبورند کارايي متفاوتي از خود نشان داده و اينترنت 4 تا 8 مشترک را تامين کنند. ( هر مشترک بجاي کدينگ با 64kbps خود مجبور است از 32kbps استفاده کرده و با متقاضي ديگري مشترک شود).

باري اضافي که به وضوح پس از مدتي خود را در ظاهر کابل ها نشان خواهد داد؛ در نتيجه ظرفيت تحمل ولتاژ 200 ولتي و جريان 100 آمپري، سيم هاي مسي که حداکثر ظرفيت تحمل 40 ولتاژ با جريان 20 آمپري را دارند سولفاته شده و به رنگ بنفش درخواهند آمد و با کوچکترين تغيير (باران و يا حرارت زياد ) کارايي خود را از دست خواهند داد. ( در خارج از کشور سيم هاي مسي با ماده اي ژله مانند در داخل جعبه سوييچ احاطه مي شوند تا از سولفاته شدن آنها جلوگيري شود).

بسياري از مشترکان از اين موضوع بي خبر بوده و تنها در مواقع پايين بودن سرعت اينترنت که گاه به 33.6 کيلو بيت بر ثانيه مي رسد از آن شکايت مي‌کنند. نکته قابل توجه در اين موضوع عدم تفاوت در هزينه اشتراک و آبونمان اين مشترکين با کاربراني که از کابل مستقيم استفاده مي‌کنند است.

در همين راستا به تازگي داوود زارعيان، معاون مشتريان شرکت مخابرات از توقف نصب و راه اندازي خطوط pcm در سال هاي اخير گفت و عنوان کرد: "شرکت مخابرات در سال هاي آينده تمامي اين خطوط را جمع آوري خواهد کرد و تنها در صورت تقاضا، اين کار بصورت موردي براي مشترکين انجام خواهد شد.

وي با بيان اينکه تعداد pcm ها زياد نيست گفت: "کميته اي براي اين کار تشکيل شده و نتيجه آن تا 2 الي 3 هفته آينده مشخص خواهد شد."

روز گذشته نيز حسين فلاح جوشقاني، معاون نظارت سازمان تنظيم مقررات ارتباطات از مجاز نبودن واگذاري خطوط پي سي امي که امکان ارائه اينترنت را ندارند گفت و اعلام کرد: "طبق کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، تمامي خطوط قبل هم بايد جمع آوري شود."


از طرفي چندي پيش عليرضا صيدي، مدير عامل شرکت مخابرات عنوان کرده بود: "هزينه درخواست خروج هر مشترک از پي سي ام، معادل 30 هزار تومان خواهد بود، مبلغي که به نفع مخابرات نبوده و از همين رو نيازمند همکاري شرکت هاي خصوصي براي نصب تجهيزات مورد نياز براي تغيير pcm خواهد بود." وعده‌هايي که در صورت تحقق مي‌تواند براي کاربران نويد خوبي باشد.

گفتني است؛ مودمي که شما بين کامپيوتر و خط تلفن نصب مي کنيد، اطلاعات را به کامپيوتر منتقل خواهند کرد اما به چه صورت؟ در ابتدا درگاه خروجي خانه شما اطلاعات آنالوگ دريافتي را به ديجيتال تبديل مي‌کند و پس از انتقال روي سيم مسي به مرکز مي فرستد. حالا مرکز اطلاعات ديجيتال را دوباره به آنالوگ تبديل کرده و به جعبه سوئيچ مي فرستد.

چرا شرکت مخابرات شما را از اينترنت پر سرعت محروم مي‌کند/ از خطوط pcm چه مي دانيد؟ 

در داخل جعبه سوئيچ همه آنالوگ ها به ديجيتال تبديل مي شوند، فرآيندي که طي آن دور کاملي از ديجيتال به ديجيتال و دوباره به آنالوگ و ديجيتال صورت مي‌گيرد. همين موضوع است که باعث ايجاد نويز در صدا مي شود. در اين بين آنالوگ تنها بخش کوچکي از پهناي باند مسي را استفاده کرده و ما بقي را براي کابر ديگر باز نگه خواهد داشت. موضوعي که در اينترنت ADSL و با سيستم ديجيتال براحتي حل خواهد شد. ( ديجيتال اطلاعات را بصورت صفر و يک در خواهد آورد تا قابليت ذخيره شدن روي دستگاه را پيدا کنند و محدوديت هاي اين حوزه را نخواهد داشت).





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار