تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 29
دفتر بررسي هاي اقتصادي وزارت ارتباطات، آخرين آمار شاخص هاي مهم اين بخش را منتشر کرد که برمبناي آن، ضريب نفوذ موبايل در کشور ۱۰۴ درصد است و ۳۳ ميليون نفر با موبايل به اينترنت وصل مي شوند.
به گزارش آی تابناک : به نقل از خراسان دفتر بررسي هاي اقتصادي معاونت برنامه ريزي وزارت ارتباطات در جديدترين گزارش خود، آمار و اطلاعات مربوط به شاخص هاي بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات را تا پايان سال ۹۵ منتشر کرد. در اين گزارش وضعيت شاخص هاي ارتباطي از سال ۸۶ تاکنون بررسي شده است.

بررسي ها نشان مي دهد که تاکنون ۵۵ هزار و ۲۰۷ روستا در کشور داراي ارتباط هستند و اين درحالي است که در سال ۹۴ تعداد روستاهاي داراي ارتباط ۵۴ هزار و ۲۷۳ روستا اعلام شده بود. مطابق با طرح ارتباط رساني به روستاها، در سال ۹۲ بالغ بر ۵۲ هزار و ۹۱۶ روستا در کشور، ارتباط داشتند.درهمين حال براساس بررسي ها ، هم اکنون ۴۹ هزار و ۲۹ روستا داراي تلفن خانگي هستند.برمبناي اين آمار، تاکنون ۳۰ ميليون و ۵۰۶ هزار و ۶۳۳ شماره تلفن ثابت در کشور داير شده است. مقايسه ضريب نفوذ تلفن ثابت در کشور از سال ۸۶ تا پايان سال ۹۵ حاکي از آن است که در سال ۸۶ ضريب نفوذ تلفن ثابت 33.49 درصد، در سال ۹۲ حدود 36.91درصد و در سال ۹۵ ضريب نفوذ تلفن ثابت در ايران به 38.54 درصد رسيده است.برآوردها نشان مي دهد که تا پايان سال گذشته، ۱۵۴ ميليون و ۳۹۸ هزار و ۷۸۸ سيم کارت توسط اپراتورهاي موبايل واگذار شده است.از ميان اين تعداد خط موبايل واگذار شده، تنها ۸۲ ميليون و ۹۸۶ هزار و ۳۰۴ خط موبايل فعال است و نزديک به ۷۰ ميليون شماره موبايل واگذار شده، در شبکه ارتباطي کشور فعال نبوده و بدون استفاده است. براين اساس ضريب نفوذ مشترکان فعال تلفن همراه کشور، 104.14 درصد اعلام شده است.اين درحالي است که ضريب نفوذ مشترکان فعال موبايل در سال ۸۶ حدود 39.5 درصد بوده و در سال ۹۴ اين ضريب نفوذ به 96.46 درصد رسيده است.آمارها نشان مي دهد ضريب نفوذ واگذاري سيم کارت طي ۱۰ سال اخير، از 46.8 درصد در سال ۸۶ به 193.76 درصد در پايان سال ۹۵ رسيده است. در همين حال تعداد تلفن همگاني کشور ۱۱۵ هزار و ۷۶۴ دستگاه اعلام شده است.هم اکنون ۳۳ ميليون و ۲۴۶ هزار و ۶۹ مشترک از اينترنت موبايل باندپهن استفاده مي کنند و تعداد مشترکان اينترنت باندپهن ثابت از جمله فناوري ADSL حدود ۹ ميليون و ۴۰۸ هزار و ۲۳ مشترک گزارش شده است.

برمبناي آمار منتشر شده، ميزان پهناي باند اينترنت بين الملل تا پايان سال ۹۵ به ۷۴۳ گيگابيت بر ثانيه رسيده و اين درحالي است که در سال ۸۶ ظرفيت پهناي باند اينترنت ۶ گيگابيت و در سال ۹۴ حدود ۵۴۷ گيگابيت بر ثانيه بوده است.

مقايسه ظرفيت اينترنت داخلي کشور نيز حاکي از آن است که ظرفيت IP داخل کشور طي سال هاي ۹۴ تا ۹۵ با ميزان رشد ۲ هزار و ۸۰۰ گيگابيت بر ثانيه ، به ۶۸۰۰ گيگابيت بر ثانيه رسيده است. اين درحالي است که ظرفيت IP داخل کشور در سال ۸۸ حدود ۳۱ گيگابيت بر ثانيه گزارش شده است.






ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار