کد خبر: ۸۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 22
معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه دستیابی به افق مطلوب اقتصاد دانشی تا ۱۰ سال آینده محقق می شود، گفت: در کشور نهادهای مالی ریسک پذیر محدود هستند.
به گزارش آی تابناک : به نقل از مهر دکتر مهدی الیاسی اظهار داشت: در حال حاضر نهاد مالی ریسک‌پذیر و ضمانت کننده شرکت های دانش بنیان در کشور محدود هستند؛ اینها بازیگران اقتصاد دانش‌بنیان هستند و نمی‌توانیم بدون آنها به پیشرفت برسیم.

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: به طور کلی سه مصوبه اصلی برای حمایت از دانش بنیان ها و تحقق اقتصاد دانش بنیان داشتیم که یکی ماده ۴۳ بوه که بر اساس این ماده میزان ۱۰ هزار میلیارد برای شرکت های دانش بنیان توسط هیأت وزیران به تصویب رسید و پیوست فناوری توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب شد.

دستیابی به اقتصاد دانشی تا ۱۰ سال دیگر محقق می شود
وی گفت: شاخص GII که شاخص نوآوری است در دو الی سه سال اخیر بهبود پیدا کرده است؛ این شاخص روی تورم و در وارد شدن کشور به تولید محصولات دانش بنیان تأثیر داشته است.

وی تاکید داشت: ما در کشور هنوز نتوانسته ایم به اندازه کافی از اقتصاد نفتی دور شویم؛ باید بتوانیم از نوآوری درآمدزایی کنیم. این روندی که پیش می‌رویم نشان می‌دهد که وارد اقتصاد دانش‌بنیان شده‌ایم.

الیاسی با بیان اینکه ما از نظر شرایط تاریخی و سیاسی ارزش خاصی داریم،  عنوان کرد: اگر پیوست فناوری شکل بگیرد، ما می‌توانیم در تخصیص اقتصاد دانش‌بنیان نقش ایفا کنیم. اقتصاد نیروی انسانی دانش فنی و شرکت دانش‌بنیانی با هم مانند چرخ‌های یک خودرو هستند که باید با یکدیگر هماهنگ شوند. هر چه بازارسازی و بازی‌های مالی بیشتر شود، اوضاع کشور از نظر اقتصادی بهتر خواهد شد.

وی تکید داشت: در ۱۰-۵ سال می‌توانیم اقتصاد کشور را بر پایه دانش نزدیک کنیم؛ ما اکنون از نظر فناوری جزء ۲۰ کشور برتر دنیا هستیم. اما از نظر اقتصاد دانش‌بنیان جزء ۲۰ کشور هم نیستیم که با این برنامه‌هایی که داریم  امیدواریم تا ۵ یا ۱۰ سال آینده جزء ۲۰ کشور اول شویم. انتظار داریم که به کره برسیم البته که کره هم در حال پیشرفت است.

ایجاد اقتصاد دانشی و محیط کسب و کار

وی تاکید داشت: همه این اقدامات برای توسعه کسب و کار برای جوانان انجام گرفته است. حمایت از نیروهای انسانی می تواند آینده خوبی را برای کشور رقم بزند که این موضوع در ۱۰ سال آینده محقق خواهد شد.

به گفته وی، در ۸ تا ۱۰ سال گذشته محیط خوبی برای کسب و کار نداشته ایم؛ ۵۰ درصد ظرفیت برای کسب و کار است. برای تحقق این امر باید به شرکت‌های دانش‌بنیان، نوآوری و بزرگ شدن این شرکت‌ها توجه کرد.

الیاسی افزود: نوآور شدن شرکت‌ها درون‌زا نیست و باید بر مبنای نوآوری باز و برپایه ارتباطات و تعاملات صورت پذیرد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار