تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۱۸ دی ۱۳۹۴ - 2016 January 08
بلک بری کماکان برنامه‌‌‌ای برای سرمایه‌گذاری سنگین بر حوزۀ گوشی‌های هوشمند ندارد و احتمالاً یک یا دو مدل جدید را در سال 2016 ارائه خواهد کرد که با توجه به موفقیت‌های قابل توجه مدل Priv، آن‌‌ها هم اندروید خواهند بود.
گزارش تحلیلی: اندروید، تنها گزینۀ بلک بری در سال 2016
شرکت بلک بری هیچ برنامۀ فوری برای گوشی هوشمند بسیار مورد انتظار خود، BlackBerry 10-Powered در سال جدید ندارد. آن‌گونه که پیشتر هم از برنامه‌های آیندۀ این شرکت و مسیرهای پیش روی آن انتظار می‍‌رفت و ساعاتی پیش، جان چن، مدیر ارشد این شرکت در مصاحبه با CNET اعلام کرد، بلک بری کماکان برنامه‌‌‌ای برای سرمایه‌گذاری سنگین بر حوزۀ گوشی‌های هوشمند ندارد و احتمالاً یک یا دو مدل جدید را در سال 2016 ارائه خواهد کرد که با توجه به موفقیت‌های قابل توجه مدل Priv، آن‌‌ها هم اندروید خواهند بود.

بلک بری به طور سنتی تولید کنندۀ گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل منحصر به فرد این شرکت بوده است که ویژگی اساسی آن ضریب امنیتی بی‌نظیرش است، به گونه‌ای که هنوز هم بسیاری از دولت‌‌مردان ایالات متحده از گوشی های این شرکت استفاده می‌کنند. با این حال، سال گذشته این شرکت به دلیل مسائل مالی که گرفتار آن بود، مدل BlackBerry Priv را که نخستین مدل اندروید آن بود عرضه کرد و مورد استقبال زیادی هم قرار گرفت؛ به طوری که در وب سایت مشهور Mashable به عنوان بهترین بلک بری در یک دهۀ اخیر معرفی شد.

فروش بالای این مدل، تا حد زیادی بخش تولید کنندۀ گوشی هوشمند بلک بری را به لحاظ مالی نجات داد و اکنون، اعلام شده است که اگر بلک بری در سال جدید مدل جدیدی را عرضه کند، آن هم اندروید خواهد بود. هرچند جان چن همچنین گفت که نسبت به سودآوری شرکت در سال 2016 مطمئن است، اما به طور قطع این تصمیم تقریباً به طور کامل تابع ملاحظات اقتصادی بوده‌است.

به هر ترتیب، آن‌چه مایۀ امیدواری است این است که در ضمن اعلام شده که بلک بری از ارائۀ مدل 10-powered منصرف نشده و در آینده این مدل را نیز عرضه خواهد کرد؛ اما این آینده سال 2016 نخواهد بود.

گزارش تحلیلی: اندروید، تنها گزینۀ بلک بری در سال 2016

در هر حال این مایۀ تأسف است که شرکت معظم و معتبری مانند بلک بری به دلیل ملاحظات اقتصادی ناچار به تغییر رویه‌های خود و کنار گذاشتنِ، هرچند موقتیِ، سنت‌هایش می‌شود. این وضعیت هشداری است؛ برای تمامِ نه تولیدکنندگان، بلکه کاربران گوشی‌های هوشمند. چرا که تداوم این روند می‌تواند به فرایند یکدست سازی و «اندرویدیزه» شدن فناوری‌‌های ارتباطی منجر شود و این امر، دو ایراد بزرگ دارد. نخست اینکه اندروید به طور کلی سیستم عامل امنی نیست و دسترسی به اطلاعات کاربرانی که از گوشی های اندروید استفاده می کنند نسبت به صاحبان گوشی های اپل و به ویژه بلک بری، آسان تر است. دوم اینکه تاریخ ثابت کرده که هرگونه یکدست سازی، کنترل را امکان‌پذیرتر می‌سازد.

در فضا و زمانی که ما زندگی می کنیم فناوری به سطحی رسیده است که می تواند مانند یک تیغ دو دم عمل کند؛ هم می تواند حوزۀ آزادی عمل ما را به واسطۀ ابزارهای پرشمار و فراتر از دسترس دولت‌های کنترل‌گر گسترش دهد و هم در صورت فراهم شدن مجراهای تسلط دولت‌ها بر این حوزه، امری که تا کنون برایشان میسر نشده است، در تمام حفره‌های زندگی شخصی ما نفوذ کرده و بر آن اعمال کنترل خواهد کرد. تلفن همراه شما دیگر ابزاری برای مکالمه نیست تا در صورت کنترل آن، صرفا بخشی از صحبت‌های شخصی یا غیرشخصی‌تان بر ملا شود. گوشی‌های هوشمند شما ابزارهایی هستند که همچون یک جاسوس خاموش، امکان ثبت وضبط تمام فعالیت های روزمرۀ شما را دارد: صدای شما می‌تواند ضبط کند، می‌تواند از کارهایی که انجام می‌دهید فیلم برداری کند، سابقه تمام مکالمات تلفنی و گفتگوهای متنی با نرم افزارهای مختلف، وب سایت هایی که سر زده اید، کالاهایی که خریداری و یا به قصد خرید تماشا کرده‌اید، مکان دقیقی که در هر لحظه در آن حضور دارید، تمام علائق و نیازهای شما و ... و این لیست پایانی ندارد. بنابراین، کاملاً روشن است که حتی به صرف اینکه فقط و فقط تلفن همراه هوشمند شما کنترل شود، چه بخش بزرگی از حوزۀ خصوصی و امنیت فردی خود را از دست خواهید داد.

با این وضعیت، بدیهی‌ست که امنیت بایستی اولویت اصلی دستگاه تلفن هوشمند ما باشد. شرکت‌هایی مانند بلک بری باید به خاطر رویکردشان به این مسئله مانند قهرمانان سایبری مورد تحسین و تشویق قرار گیرند، نه اینکه به علت مشکلات مالی وادار شوند از سنت‌های خود عدول کنند. شاید ایراد از مردمی است که به اندازۀ کافی به امنیت حریم خصوصی خود اهمیت نمی‌دهند. شاید ایراد از کسانی است که مدل اندروید بلک بری را خریداری کرده‌اند تا این شرکت را هم به وسوسه بیندازند وارد بازار پرسودتر اندروید شود.ی برای

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار