کد خبر: ۸۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 May 15
یکی از شتاب دهنده‌های توسعه فناوری لیزر در کشور، شناسایی موقعیت جهانی این فناوری است و از آنجایی که این دانش در مقایسه با بسیاری از علوم دیگر نوپا بوده است، بررسی حجم بازار لیزر و فوتونیک در جهان الزامی است.
به گزارش آی تابناک : به نقل از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ، از دلایل اصلی انجام مطالعات بازار، شناسایی، گردآوری تجزیه‌وتحلیل ان دسته از اطلاعاتی است که فرصت‌های بهتر توسعه فناوری‌ها و محصولات آینده را مشخص می‌کند. از این طریق و با شناسایی روندهای توسعه بازار حوزه علم و فناوری می‌توان ضعف‌ها و چالش‌های موجود را جهت همراهی با مسیر توسعه کاربردها و بازارهای آینده یک فناوری همراه کرد. با  شناسایی ریسک‌های فعالیت‌های تحقیق و توسعه، سرمایه‌گذاری و حمایت‌های مالی و اقتصادی کاهش پیدا می‌کند و مسیر نوآوری به سمت کشف فرصت‌های نهفته بازار هدایت می‌شود. همچنین می‌توان از وضعیت فعالیت سایر کشورها آگاهی یافت و مشتریان احتمالی فناوری موردنظر را شناسایی کرد. 
از سوی دیگر روند صنایعی که از فناوری پیشرفته مورد نظر استفاده می‌کنند نیز کمک خواهد کرد تا ضمن شناسایی بازارهای هدف، نیازهای واقعی و قابل‌دسترس صنایع نیز شناسایی شوند. 
با توجه به هزینه‌هایی که قضاوت‌های اشتباه به بار خواهند آورد لازم است که اطلاعات دقیق و با استفاده از منابع معتبر موردبررسی قرار گیرند تا پیش‌فرض‌های آینده بازار کیفیت بالا شکل گیرند. 
گفتنی است، کاربردهای فراوان و متنوع حاصل از به‌کارگیری لیزر، سبب گسترش روزافزون نفوذ فناوری‌های مربوط به آن در سایر صنایع شده است و توجه بازارهای مبتنی بر دانش و بدیع را به خود معطوف ساخته است. وجود بحران‌های اقتصادی فراگیر در سراسر جهان که تاثیرات منفی کلانی بر اکثر صنایع داشته است، صنعت لیزر را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده و این صنعت دوره‌هایی از تاریخ دچار افت‌وخیزهایی شده است. 
برای مثال در سال‌های 2008-2009 رکود اقتصادی به‌شدت باعث کاهش بازار در حوزه لیزر شد اما نکته قابل‌توجه اینکه توسعه بازار لیزر در طول حیات تجاری آن دارای رشدی تقریبا مستمر ولی همراه با نوساناتی بوده است. 
در سال‌های اخیر با وجود استمرار روند منفی توسعه جهانی و بحران‌های اقتصادی، آمار و پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد درآمدزایی صنعت لیزر و سهم حدود 3 درصدی آن در تولید ناخالص داخلی کشورها است. 
همچنین در کنار تأثیرات رکود اقتصادی، خطر ایجاد تورم در منطقه اتحادیه اروپا و به‌تبع آن کاهش تقاضا، افزایش حجم پناهندگان و بحران‌های مالی بانک‌های جهانی، صنعت لیزر شامل لیزرهای دیودی و غیر دیودی رشدی 3/4 درصدی را درفروش سال 2016 تجربه کرده است و پیش‌بینی می‌شود به مرز 5/10 بیلیون دلار امریکا نزدیک شود. 
بر اساس این گزارش، دانش لیزر و فوتونیک در جهان در مقایسه با بسیاری علوم دیگر نوپا بوده است و همچنین به دلیل دانش فنی بسیار پیشرفته تاکنون کمتر در کشورمان به آن پرداخته‌شده است و باوجود کاربردی گسترده در بسیاری از علوم نوین، تا به امروز مغفول مانده است. بر این اساس ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی به‌منظور جبران این عدم توجه و همچنین ایجاد زیرساختی مناسب برای این فناوری در کشور به‌عنوان یک فناوری راهبردی، برنامه‌های متعددی را در حوزه ترویج در دستور کار خود قرار داده است. 




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار