تاریخ انتشار: ۰۷:۲۱ - ۱۸ دی ۱۳۹۴ - 2016 January 08
شرکت کانادایی مالک بلک‌بری، آخرین فناوری خود را در نمایشگاه CES امسال در لاس‌وگاس به نمایش گذاشته است؛ یک فناوری ویژه که نشان می‌دهد خودران‌ها (Driverless cars) چگونه می‌توانند با یکدیگر و نیز با نشانه‌های ترافیکی در ارتباط باشند تا از تصادف و برخورد جلوگیری شود.

شرکت کانادایی مالک بلک‌بری، آخرین فناوری خود را در نمایشگاه CES امسال در لاس‌وگاس به نمایش گذاشته است؛ یک فناوری ویژه که نشان می‌دهد خودران‌ها (Driverless cars) چگونه می‌توانند با یکدیگر و نیز با نشانه‌های ترافیکی در ارتباط باشند تا از تصادف و برخورد جلوگیری شود. ارتباط وسیلۀ نقلیه با یک وسیلۀ نقلیۀ دیگر می‌تواند به یک خودرو اجازه دهد تا بداند چه زمانی خودروی جلویی ترمز ناگهانی خواهد کرد و با دسترسی به این اطلاعات، اتفاق‌های پیش آمده را مدیریت کند.

بلک‌بری همچنین نشان داده است که چگونه نرم‌افزارهای آن می‌توانند تحلیل مبتنی بر زمان واقعی از سناریوهای احتمالی ترافیکی داشته باشند و این، یک مبنای مهم برای خودران‌ها (خودروهای بدون راننده) خواهد بود.

نرم‌افزارهای تولید شده توسط QNX (شرکت مادر بلک بری) در حال حاضر در خودروهای شرکت فورد به منظور سیستم‌های سرگرمی‌های علمی (Infotainment) داخل خودروها استفاده می‌شود. آخرین نسخه‌های این نرم‌افزارها برای فراهم کردن یک زمینۀ کلی جهت استفاده خودروسازها در فناوری‌های مربوط به خودران‌ها استفاده خواهد شد. به این ترتیب، سیستم عامل شرکت QNX زیربنایی برای نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای شرکت‌های ثالث خواهد شد تا فناوری خود را بر اساس آن بسازند.

طراحی زمینۀ کار و سیستم عامل‌ برای خودران‌ها در قالب راهبرد کلی بلک بری قرار گرفته است. این شرکت دیگر قصد ندارد تا بازیگر اصلی بازار گوشی‌های هوشمند باشد و قصد دارد تا بخش عمدۀ درآمد خود را از خدمات سخت‌افزاری و نرم افزاری زیربنایی کسب کند؛ هدف، رسیدن به درآمد 500 میلیون دلاری از عواید نرم‌افزار در ماه مارس است.

البته باید دانست رقبای بلک بری مانند گوگل، اپل و تسلا نیز بیکار ننشسته‌اند. به عنوان مثال اخیراً گوگل اعلام کرد که خودران‌های این شرکت آزمایش 2 میلیون کیلومتر رانندگی موفق را پشت سر گذاشته‌اند. گوگل همچنین یک سیستم عامل، موسوم به Android Auto نیز تولید می‌کند که به مردم اجازه می‌دهد نرم‌افزارهای تلفن‌های هوشمند خود را به واسطۀ ابزارهای موجود در داشبرد خودروی خود مورد استفاده قرار دهند. اپل نیز امکان مشابهی را به وجود آورده است که CarPlay نامیده می‌شود.

اقدام بلک‌بری بیان‌گر تداوم مسیر آیندۀ شرکت‌های اصلی این حوزه در صنعت خودروسازی است. اوایل این هفته شرکت فورد از تصمیم خود برای استفاده از فناوری‌های اپل و گوگل که در بالا به آن اشاره شد پرده برداشت و سال گذشته هم ال جی از مشارکت خود در پروژۀ شورلت Bolt EV شرکت جنرال موتورز خبر داد.

با این حال، مسئله این است که نرم‌افزارهای بلک بری برای سیستم‌های هدایتی و نیز سرگرمی داخل ماشین در حال حاضر توسط شرکت‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این رو، روابط طولانی‌مدتی میان این شرکت‌ها برقرار بوده است. انتظار می‌رود تصمیم اخیر این شرکت‌ها را هرچه بیش از پیش به هم نزدیک کند تا موضعی رفیع در این حوزه کسب کنند.

از آن‌جا که هنوز چند سال تا تجاری شدن خودران‌ها زمان لازم است‌، این همکاری‌ها در حال حاضر برای بلک بری درآمد چندانی به همراه ندارد، اما این شرکت امیدوار است با این قدم‌های نخستین زمینه‌ای برای باز کردن یک مسیر جدید کسب درآمد در سال‌های آینده فراهم سازد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار