کد خبر: ۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۸ دی ۱۳۹۴ - 2016 January 08
شرکت بزرگ اپل سال 2015 را با یک جهش بزرگ آغاز کرد و سهام این شرکت تنها در دو ماه ابتدایی این سال رشد 20 درصدی را تجربه کرد. اما این روند در نیمه دوم سال معکوس شد و اکنون سهام این شرکت 25 درصد پایین تر از بیشترین بهای آن در ماه جولای 2015 است. این در حالی است که اخیرا گفته شده اپل قصد دارد تولید آیفون را در سال جاری میلادی تا حدی زیاد کاهش دهد.

شرکت بزرگ اپل سال 2015 را با یک جهش بزرگ آغاز کرد و سهام این شرکت تنها در دو ماه ابتدایی این سال رشد 20 درصدی را تجربه کرد. اما این روند در نیمه دوم سال معکوس شد و اکنون سهام این شرکت 25 درصد پایین تر از بیشترین بهای آن در ماه جولای 2015 است. این در حالی است که اخیرا گفته شده اپل قصد دارد تولید آیفون را در سال جاری میلادی تا حدی زیاد کاهش دهد.

به گزارش «آی تابناک» اگر در جریان این خبر نیستید و گزارش آن را از دست داده اید، باید بدانید که اپل تصمیم گرفته در سه ماهه اول سال میلادی 2016 تولید هوشمند آیفون 6 اس را تا 30 درصد کاهش دهد. به نظر میرسد این خبردر کنار اخبار سقوط بهای سهام اپل، روزهای وحشتناکی را برای سهام داران اپل رقم زده است!

سهام این شرکت برای اولین از ماه آگوست تا کنون به زیر 100 دلار سقوط کرده است و به شکلی نگران کننده نزدیک به پایین ترین میزان طی 52 هفته اخیر است. در واقع اگر کاهش دفعتی و ناگهانی اما مهم ماه آگوست را نادیده بگیریم، سهام اپل اکنون در پایین ترین رقم خود از ماه اکتبر 2015 قرار دارد.

در حالی که برای بسیاری از کارگزاران بورس S&P 500 این فرصتی طلایی برای خرید سهام اپل است، اما کارشناسان اقتصادی به شکلی اساسی معتقدند که سهام اپل هرگز مانند گذشته قوت نخواهد گرفت و هیچ گاه روند تابستان قبل را مجددا نخواهد دید. دلیل این امر آن است که کاهش غیر منتظره تولید آیفون 6 اس بزرگترین و تاثیر گذار ترین اتفاقی است که در سال جاری برای این شرکت می افتد.

دلیل این امر کاملا واضح است زیرا بیشترین سود اپل از فروش آیفون در بازار ناشی میشود و سهم سایر ابزارها و خدمات در خالص درآمد این شرکت، در مقایسه با سهم آیفون بسیار ناچیز است. شرکت اپل در تعطیلات سال جدید تلاش زیادی برای فروش و جا انداختن ساعت هوشمند خود در بازار و همچنین فروش خدمات Apple TV کرد و همچنین امید زیادی دارد که خدماتی مانند Apple Pay و Apple Music به مرور زمان سود دهی خود را نشان دهند.

اما نگاهی به این اعداد و ارقام داشته باشید: در سال مالی 2015 که ماه اکتبر به پایان رسیده است، میزان فروش خالص اپل برابر با 234 میلیارد دلار بوده است. از این رقم برابر با 155 میلیارد دلار یا 66 درصد به تنهایی سهم آیفون بوده است. دومین رتبه برای بالاترین فروش در دستگاه های اپل بعد از آیفون مربوط به رایانه Mac بوده است که تنها سهم 10 درصدی را در کل فروش اپل داشته است.

این همه در حالی است که طی سالهای اخیر سهم آیفون در درآمد های اپل همواره بیشتر و بیشتر شده است. در سال 2014 سهم این هوشمند در درآمد اپل برابر با 56 درصد و در سال 2013 برابر با تنها 53 درصد بوده است. این بدان معنی است که آیفون بیش از آنچه تصور میکنید برای اپل اهمیت دارد و همین موضوع است که اهمیت کاهش تولید 30 درصدی آیفون را دو چندان میکند.

آیا یک فاجعه شوم و مصیبت برای اپل در راه است؟


اینکه چار اپل تولید آیفون را کاهش میدهد به احتمال بسیار زیاد ناشی از نگرانی از کاهش رشد اقتصادی چین است تاثیرات خود را بر بازار گذاشته است. پیش بینی ها در مورد رشد اقتصادی ابتدای سال چندان دلگرم کننده نبوده و این اخبار برای اپل اصلا اخبار خوبی نیست زیرا این شرکت به شدت به آیفون وابسته است و آیفون نیز به شدت به چین وابستگی دارد.

اکنون چین بعد از آمریکا بزرگترین بازار اپل محسوب میشود و با فروش 50 میلیارد دلاری، سهم 22 درصدی از درآمد شرکت را به خود اختصاص داده است. اگر کاهش تولید آیفون با کاهش رشد اقتصادی در چین همراه شود یک فاجعه شوم برای اپل در راه خواهد بود.

این موضوعات منجر به آن شده است که به تدریج انتقاداتی به نحوه اداره اپل توسط تیم کوک وارد شود. چند روز قبل گزارشی تحلیلی در این رابطه – اینجا – تیم کوک را کاملا «بی منطق» خطاب کرده که در حال زمین زدن شرکت اپل است و با ریاضیات محض خود در حال از بین بردن نیم تریلیون دلار سهام ارزشمند این شرکت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار