تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 30
اصلا مهم نيست شما يک کاربر ساده در اينترنت هستيد يا يک کمپاني بزرگ و يا حتي يک غول جستجوي اينترنتي، موضوع مهم اين است هيچ‌گاه در دنياي گسترده اينترنت از امنيت کامل برخوردار نيستيد! مطمئنا براي شما هم جالب است اگر بدانيد از بزرگترين‌ شرکت‌هاي دنيا مانند:‌ گوگل و فيسبوک نيز کلاه‌برداري مي‌شود.
به گزارش آی تابناک : شايد بگوييد گوگل يک موتور جستجوي اينترنتي بسيار قوي است و بسياري از درآمد‌هاي اين شرکت و همچنين کسب و کار آن بر پايه دنياي اينترنت مگر مي‌شود از چنين شرکتي هم کلاه‌برداري اينترنتي کرد؟ گوگل که يک کاربر ساده نيست، ولي متاسفانه پاسخ سوال مطرح شده، مثبت است و بايد بدانيد حتي کمپاني بزرگ نيز از چشم هکر‌ها و کلاه‌برداران اينترنتي دور نمانده و هر از چند گاهي تلنگري به آنها زده مي‌شود. از طرف ديگر فيسبوک هم يکي از مهم‌ترين و تاثير گذارترين شبکه‌هاي اجتماعي است که تاکنون دفعات بسياري را مورد هجوم مجرمان اينترنتي قرار گرفته.

گوگل و فيسبوک علاوه بر اينکه مي‌خواهند کلاه‌برداري اينترنتي را از مشکلات خود کم کنند حتي تمايل دارند اين مشکل از پيش پاي ديگر کاربران اينترنتي هم کنار گذاشته شود. حتما مي‌پرسيد چرا؟‌ خب سوال بسيار خوبي است. وفتي تمام درآمد اين شرکت‌ها از بستري به نام اينترنت باشد مجبور هستيد براي امنيت و سلامت آن هزينه کنيد. چرا که اگر اشخاصي که از اين بستر استفاده مي‌کنند مدام مورد حمله هکر‌ها و کلاه‌برداري مجرمان قرار بگيرند، نسبت به اينترنت بي اعتماد شده و تمايل کمتري براي بهره بردن از آن دارند و اين دقيقا برابر است با کاهش سود و درآمد اين کمپاني‌ها.

امروزه اخبار زيادي درباره اين موضوعات شنيده مي‌شود ولي يکي از جالب‌ترين آنها بيان مي‌کند که گوگل و فيسبوک به عنوان بزرگترين‌ قرباني‌‌هاي چند ميليون دلاري کلاه‌برداري‌هاي اخير شناخته شده‌اند. بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوي موسسه تحقيقاتي Fortune، اين دو غول دنياي تکنولوژي فقط در دو سال گذشته رقمي بالغ بر 100 ميليون دلار بخاطر حملات از پيش طراحي شده فيشينگ (phishing) از دست داده‌اند. داستان از اين قرار است که حدود يک ماه فردي به نام Evaldas Rimasauskas، اهل کشور ليتواني، به اتهام جعل ايميل دو عدد از شرکت‌هاي بزرگ اينترنتي آمريکا توسط وزارت دادگستري ايالات متحده تحت تعقيب قرار گرفت. طبق ادعاي اين دو کمپاني، اين شخص توانسته بود بيش از 100 ميليون دلار از حساب‌هاي بانکي قربانيان اين کلاه‌برداري اينترنتي خارج کند و حالا پايگاه تحقيقاتي Fortune اعلام مي‌کند که دو قرباني مذکور همان گوگل و فيسبوک هستند!

نکته جالب در اينجا اين است که هردو غول دنياي تکنولوژي با يک نوع روش کاملا ساده و شناخته شده از تقلب ديجيتال به نام فيشينگ گرفتار شده بودند. در اين نوع تقلب شخص کلاه‌بردار خود را به عنوان يک نهاد ارتباطي الکترونيکي قابل اعتماد معرفي کرده و ميليون‌ها دلار سرمايه را از قرباني اخاذي مي‌کند. اين دقيقا همان چيزي است که Rimasauskas انجام داده، وي در سال 2013 با جعل فاکتورها، ايميل‌ها و حتي تمبر‌ها، خود را به عنوان شرکت کوانتوم‌کامپيوتر (Quanta Computer) معرفي کرده. اين سازنده تايواني مشهور در کار توليد نوت‌بوک، وسايل ارتباطي موبايل و… بوده و مشتريان بسياري از جمله:‌ آمازون، اپل، BlackBerry، لنوو، LG، اپراتور ورايزون و ديگران دارد. بنابراين اين شخص به آساني و با جعل چند مدرک از کوانتوم‌کامپيوتر توانسته در دو سال اخير از هردو شرکت گوگل و فيسبوک بيش از 100 ميليون دلار کلاه‌برداري کند و آنها را وادار به انجام پرداخت‌هايي هزينه‌هايي گزاف و نامتعارف کند.

بر طبق گزارشات فاش شده، Rimasauskas همه اتهامات وارد شده را انکار و رد کرده است ولي هردو کمپاني مذکور به نقش مهم وي در اين کلاه‌برداري عظيم تاکيد کرده‌اند. با اينکه در حقيقت هردو شرکت گوگل و فيسبوک حق و حقوق و تمام مبالغ کلاه‌برداري شده را بازگردانده‌اند ولي از اين واقعه باز هم به اين موضوع برمي‌گرديم که به معناي واقعي کلمه هر کسي يا هر شرکتي در هر جايي حتي اگر از بهترين کارشناسان تکنولوژي و راه‌حل‌هاي امنيتي فوق پيشرفته نيز بهره ببرد بازهم امکان دارد که قرباني اين کلاه‌برداري‌هاي اينترنتي شود. شايد وجود اين مشکل به اين دليل است که هر روز با تکنولوژي جديد و پيچيده‌تري روبرو مي‌شويم و بشر ديگر قادر نيست تا تمام اين پيچيدگي‌ها و مسائل مختلف را به صورت همزمان تجزيه و تحليل کند. به همين خاطر مي‌توان گفت که انسان به عنوان ضعيف‌ترين بخش اين اکوسيستم براي دفاع از فناوري اطلاعات در برابر هکرها، جاسوسان و… بوده و ناکامي او در بسياري از موارد مشهود بوده است.



منبع : آی تی رسان 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار