کد خبر: ۸۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 29
شبیه سازی های علمی نشان می‌دهد ترکیب خشکی و دریا بر روی سیاره زمین نادر است و این سیاره در سال‌های دور به طور کامل در زیر آب بوده است.

به گزارش آی تابناک : هنگامی که شما یک سیاره قابل سکونت را تصور می‌کنید، به نظر می‌رسد در بهترین حالت ترکیب متعادلی از اقیانوس و زمین‌های خاکی در آن وجود دارد. اما تحقیقات نشان داده این مسئله لزوماً در حیات واقعی سیاره‌ها وجود ندارد و حتی ممکن است تعجب کنید وقتی بگوییم اصلاً خاکی وجود نداشته و همه سیاره‌ها در زیر آب مدفون شده بودند.
«فرگوس سیمپسون» پژوهشگر دانشگاه بارسلونا مطالعه جالبی انجام داده و به این نتیجه رسیده که اکثر سیاره‌های منظومه شمسی حاوی مقدار قابل توجهی آب بوده و به احتمال زیاد به طور کامل (یا تقریباً به طور کامل) در زیر آب غوطه ور بوده‌اند. او برای عوامل متعدد یک سیاره مانند چرخه آب‌های عمیق و فرسایش، شبیه سازی رایانه‌ای انجام داده و به این نتیجه رسیده که سطح قابل توجهی از سیارات را آب فرا گرفته بوده و مساحت خشکی کمتر از 10 درصد بوده است.

آن سیاره‌هایی که آب کمتری داشتند از بیشترین بیابان‌ها برخوردار بودند. اندازه سیاره هم نقش مهمی دارد. طبق محاسبات انجام شده، سیاره‌های قابل سکونت بزرگ‌تر مثل سیاره زمین به احتمال زیاد از اقیانوس‌های عمیق‌تر و جاذبه قوی‌تری برخوردار بوده‌اند و سیاره‌های کوچک‌تر بیشتر متشکل از سنگ و خاک بوده‌اند.
سیمپسون معتقد است می‌توان به زودی این نظریه را مورد آزمون‌های متعدد قرار داد. ابزارهای آینده مثل تلسکوپ فضایی جیمز  وب، قدرت کافی برای اندازه گیری ترکیبات اتمسفر سیارات بیگانه را خواهد داشت تا سرنخ‌هایی در مورد میزان آب موجود در سیاره‌های مختلف به دست آوریم. در چنین شرایطی احتمالاً به این نتیجه خواهیم رسید که سیاره انسان دوستانه ما حاوی مقدار  زیادی آب بوده است.




منبع : انگجت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار