کد خبر: ۸۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 29
سوني طي سال مالي 2017 خود که از 1 آوريل 2016 آغاز شد و تا پايان روز 31 مارس سال 2017، برابر با 11 فروردين 1396 ادامه داشت، 20 ميليون واحد پلي استيشن 4 به بازار عرضه کرد. هيچ ترديدي نيست که پلي استيشن 4 پلتفرم محبوب همه ما است و زندگي با آن برايمان خوش آب و رنگ تر شده است.
به گزارش آی تابناک : از طرفي هم پلي استيشن 2، کنسول محبوب ديگر سوني در تمام طول عمر خود موفق به فروشي 155 ميليون واحدي شد. اگر تعداد کل پلي استيشن 4 هاي فروخته شده تا به امروز را روي هم بگذاريد، مي توان گفت که سوني تقريبا موفق شده بيش از 60 ميليون کنسول به بازار ارائه کند.

در ماه مه سال 2016 اعلام شد که 40 ميليون کنسول فروخته شده و اين آمار يک بار ديگر در دسامبر سال گذشته آپديت شد و رقم 50 ميليون واحد را از سوي سوني شنيديم. حالا اما در پايان ماه مارس 2017، پلي استيشن 4 رسما 60 ميليون شده.

سال مالي 2017 براي پلي استيشن 4 تا به اينجا کار بهترين سال بوده و بيشترين ميزان پلي استيشن 4 در اين بازه زماني فروخته شده است. جالب اينکه به گفته دنيل احمد، تحليلگر به نام موسسه نيکو، بخش سرويس هاي بازي و شبکه سوني از سال مالي 1998 تا به امروز هيچگاه تا اين حد جايگاه بالايي نداشته و سوني بيش از هر زمان ديگري خود را وابسته به برند پلي استيشن مي داند.

در اين سال مالي، بخش بازي و کنسول بهترين عملکرد را ميان تمامي بخش هاي سوني داشته و 1.21 ميليارد دلار سود عملياتي را از 14.73 ميليارد دلار درآمد کسب شده گزارش کرده است. گرچه فروش سوني در اين بخش فقط 6.3 درصد افزايش يافته اما درآمد آن ها با رشدي 52.9 درصدي رو به رو شده است.

اما شرايط در سال آينده کمي تغيير مي کند. سوني انتظار دارد در سال مالي پيش رو 18 ميليون پلي استيشن 4 ديگر نيز به بازار عرضه کند که اين رقم يعني کاهشي اندک نسبت به سال گذشته. تا پايان ماه مارس سال 2018، پلي استيشن 4 بيش از چهار سال خواهد داشت؛ در دنياي کنسول ها، چهار سال يعني ميانه هاي عمر يک کنسول بازي و طبيعي است که در سال سوم و چهارم شاهد بيشترين ميزان فروش باشيم.

اگرچه پلي استيشن 4 در حال حاضر، در مقايسه با بازه زماني مشابهي که پلي استيشن 2 عرضه شده بود جلوتر است، اما تحليلگران بعيد مي دانند که سوني بتواند عمري طولاني براي پلي استيشن 4 به ارمغان آورد.

در مقام مقايسه، پلي استيشن 2 در چهار سال ابتدايي حضور خود در بازار موفق شد تا 71 ميليون واحد فروش داشته باشد. اگر همه چيز به خوبي پيش برود، سوني در پايان ماه مارس سال 2018 بايد حدود 75 الي 80 ميليون پلي استيشن 4 به بازار عرضه کرده و فروخته باشد.

اگرچه در 4 سال ابتدايي، پلي استيشن 2 احتمالا فروش کمتري داشت ولي نبايد اين مسئله را فراموش کنيم که اين کنسول افسانه اي طي 11 سال به اين فروش دست يافت؛ فروشي نه چندان آهسته اما قوياً پيوسته.

بنابراين آيا پلي استيشن 4 با شرايط فعلي بازار کنسول هاي بازي مي تواند بيش از 155 ميليون واحد فروش داشته باشد؟ احتمالا خير.

در تصويري ارائه شده توسط دنيل احمد به خوبي مي توانيم ببينيم که حتي کنسول بازي Wii نينتندو از همه سخت افزارهاي ديگر فروش قوي تري داشته. اما Wii در بهترين حالت فقط 5 سال عمر مفيد داشت و پس از اين مدت، افت فروش را تجربه کرد و در نهايت هم نتوانست بيشتر از 102 ميليون واحد بفروشد.

مسلما اگر Wii هم به اندازه پلي استيشن 2 پشتيباني مي شد و سخت افزار قدرتمندي داشت مي توانست رکورد فروش را بزند. همين مسئله براي پلي استيشن 4 هم صادق است. 15 سال پيش سرعت پيشرفت تکنولوژي به اندازه امروز سريع نبود و کنسول ها به راحتي 7-8 سال عمر مفيد داشتند اما حالا با وجود پردازنده هاي سريعي که هر سال قوي و قوي تر مي شوند، کار براي کنسول هاي بازي سخت تر شده.

اين ماجرا به قدري ملموس است که سوني پس از 3 سال تصميم گرفت مدل قدرتمندتري از پلي استيشن 4 را به بازار ارائه دهد و لازم به اشاره نيست که مايکروسافت هم با اسکورپيو مسيري مشابه را پيش گرفته.

نکته قابل ذکر ديگر، قيمت خواهد بود. پلي استيشن 2 در سال 2006، همان سالي که پلي استيشن 3 از راه رسيد، کاهش قيمتي اساسي را تجربه کرد و بهاي آن به 129 دلار رسيد. معماري ها، هزينه هاي توليد سخت افزار و بسياري موارد ديگر سبب خواهند شد تا پلي استيشن 4 هيچگاه تا اين حد ارزان نشود، مگر آنکه سوني تصميم بگيرد با ضرري قابل توجه کنسول هاي خود را بفروشد).

با اين حال، تعداد کاربران پلي استيشن 4 هر روز در حال گسترش است و اگرچه مايکروسافت از اعلام آمار فروش اکس باکس شرم دارد، ولي سوني به فروش کنسول خود افتخار مي کند. هنوز بازي هاي بزرگ و قابل توجهي چون گاد آو وار، گرن توريزمو، آخرين بخش از سري داستان هاي آنچارتد، قسمت دوم The Last of Us و بسياري بازي هاي ديگر مانده اند تا فروش پلي استيشن 4 را حداقل براي دو سال ديگر تضمين کنند.

کمتر کسي فکرش را مي کرد، اما خب اين مسئله حقيقت دارد و برند پلي استيشن در حال حاضر بيش از هر زمان ديگري براي کمپاني سوني ارزشمند شده. در سال مالي 2015، سوني مجموعا 17.7 ميليون پلي استيشن 4 به بازار فرستاد، اين رقم در سال بعدش به 20 ميليون رسيد و گويا در سال پيش رو هم قرار است 18 ميليون واحد باشد.

اگرچه بخش موبايل سوني کمکي به حال شرکت نمي کند اما 14.73 ميليارد دلار درآمدي که پلي استيشن به ارمغان آورده، سوني را سر پا نگه داشته است. بخش موبايل هم سقوطي 32.7 درصدي نسبت به بازه زماني مشابه سال گذشته و درآمدش از 1128 ميليارد ين به 759 ميليارد ين رسيده.

با اين حال، تمرکز روي موبايل هاي پرچمدار سبب شد تا ضرر 61.4 ميليارد يِني سوني در سال 2016، به سود 10.2 ميليارد يني (92 ميليون دلاري) تبديل شود. اکسپريا X Performance با قيمت بالا و پيشرفت اندک نسبت به رقبا چندان به سود سوني عمل نکرد اما اکسپريا XZ Premium با نمايشگر 4K و دوربين عالي توانست ورق را برگرداند.

بخش دوربين سوني هم مثل هميشه يک ماشين پولساز خوب بوده. با اين حال درآمد اين بخش هم از 684 ميليارد ين به 580 ميليارد ين کاهش يافته. سود حاصل نيز از 22.1 ميليارد ين به 47.3 ميليارد ين رسيده. تجارت تلويزيون و سينماي سوني هم اين بار ضرر ده بوده و 719 ميليون دلار از دست داده.

در مجموع، درآمد کل سوني 67.9 ميليارد دلار اعلام شده که نسبت به سال گذشته 6.2 درصد کمتر است. سود فعلي از همه اين مبلغ اما فقط 2.6 ميليارد دلار بوده که تقريبا نيمي از اين سود را برند پلي استيشن براي سوني به همراه آورده.



منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار