کد خبر: ۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۸ - ۱۶ دی ۱۳۹۴ - 2016 January 06
شرکت BMW در نمایشگاه CES امسال نمونۀ اولیه از کلاه ایمنی‌ای را به نمایش گذاشت که کارهایی بسیار بیشتر از حفاظت از راننده انجام می‍دهند و بیانگر مسیر آیندۀ این محصولات هستند.

شرکت BMW در نمایشگاه CES امسال نمونۀ اولیه از کلاه ایمنی‌ای را به نمایش گذاشت که کارهایی بسیار بیشتر از حفاظت از راننده انجام می‍دهند و بیانگر مسیر آیندۀ این محصولات هستند. در واقع می توان گفت صفحۀ نمایش HUD «حواس جمع» (Head-up) و همه فن حریف و سیستم لیزر این دستگاه، موتور سیکلت‌های آینده را هم ایمن‌تر و هم کاربردی‌تر می‌سازد.


این شرکت آلمانی همواره از ابتکارها و اختراع‌های جدید استقبال کرده و پیشگام استفاده از سیستم ترمز ABS در موتورسیکلت‌ها و سیستم‌های الکترونیکی نظیر چراغ ترمزهای دینامیک و دستیار دید جانبی (Side view assist) بوده است. این هفته پس از آنکه BMW دو سیستم جدید iVsision Concept و AirTouch را برای خودروهای خود ارائه داد، بخش موتورسیکلت آن هم برای عقب نماندن از قافله دو سیستم مفهومی جدید را ارائه کرد.

موتور‌سواری به سبک «ترمیناتور» با کلاه ایمنی جدید شرکت BMW


تا پیش از این شرکت‌هایی مانند Intelligent Cranium، Reevu و BikeSystems در رقابت با یکدیگر سرمایه‌گذاری‌های سنگینی بر روی توسعۀ طرح صفحه نمایش‌های «حواس جمع» HUD انجام داده اند تا نخستین ارائه دهندۀ آن باشند. این سیستم‌ها به این منظور طراحی شده‌اند تا اطلاعات مورد نیاز راننده را روی صفحه نمایش شفافی که جلوی چشمان او تعبیه شده است نمایش دهند تا با حذف نیاز راننده به برداشتن نگاه خود از جاده در هنگام رانندگی، به ایمنی او کمک کنند. حال، BMW هم وارد این رقابت شده است.

سیستم ارائه شده توسط BMW یک صفحه نمایش شیشه‌‌ای را جلوی چشم راست راننده به کار می‌گیرد که طیفی از داده‌های مفید و مورد استفادۀ او را پیش چشمش نمایش می‌دهد. ساده‌ترین این اطلاعات همان نشانگرهای روی صفحۀ معمول بالای فرمان موتورسیکلت‌هاست، مانند میزان سوخت، سرعت، دور موتور، دنده، دمای موتور و مانند آن.

موتور‌سواری به سبک «ترمیناتور» با کلاه ایمنی جدید شرکت BMW


اما این تمام کارکردهای این کلاه ایمنی هوشمند نیست. این ابزار همچنین می‌تواند برنامه‌ریزی شود تا اطلاعات بیشتری را بسته به نیازهای راننده نمایش دهد. دوربین‌های تعبیه شده در پشت کلاه ایمنی می‌‌توانند مانند آینۀ جلو عمل کرده و یک نمای زنده از مسیر پشت سر راننده را برای او جلوی چشمش نمایش دهد. نسخۀ معرفی شده از این کلاه همچنین شامل یک ریزرایانه (Micro Computer) و بلندگوهایی هم هست که به صورت بیسیم توسط دکمه‌‌هایی که روی دسته فرمان سمت راست تعبیه شده، کنترل می‌شوند. انرژی این دستگاه توسط باتری‌هایی تأمین می‌شود که در پشت آن قرار گرفته و تا پنج ساعت می‌تواند توان مورد نیاز این دستگاه را تأمین کند.

BMW حتی پتانسیل‌های بیشتری را هم برای این دستگاه پیش‌بینی کرده است. از جمله اینکه امکان ارتباط میان دو راننده که هردو از دستگاه سوار بر موتور سیکلت‌هایی متفاوت استفاده کرده و با فاصلۀ نه چندان زیاد در حال طی مسیر هستند. با این امکان، رانندۀ پشت سر می‌تواند از وضعیت میسر پیش روی خود مطلع شود. همچنین این امکان وجود دارد که در آینده راننده با اتصال به سامانه‌هایی که بر روی خود مسیر تعبیه شده است، اطلاعات لازم را مستقیماً از مسیر پیش رو دریافت کند.

موتور‌سواری به سبک «ترمیناتور» با کلاه ایمنی جدید شرکت BMW


بنا بر اعلام این شرکت پیشرو، این دستگاه‌ها می‌تواند طی چند سال آینده به تولید انبوه برسد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار