کد خبر: ۸۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 27
معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري از راه‌اندازي مرکز ملي محاسبات پيشرفته در کشور خبر داد و گفت: اين شبکه با همکاري دانشگاه‌هاي داخلي و خارجي راه‌اندازي مي‌شود.
به گزارش آی تابناک : دکتر وحيد احمدي در مراسم اختتاميه کنگره بين‌المللي محاسبات کلان داده با اشاره به جايگاه فناوري‌هاي مرتبط با محاسبات کلان داده، افزود: محاسبات کلان داده يک رشته فرارشته‌اي و ميان‌رشته‌اي است که به تخصص همه رشته‌هاي علمي نياز دارد و اين فناوري از لحاظ کمي و ظرفيت نقش مهمي در توسعه فناوري و رشته‌هاي دانشگاهي دارد.وي با تاکيد بر اهميت اين فناوري در مراکز علمي و دانشگاهي، خاطرنشان کرد: در ايران دانشگاه‌هاي اميرکبير، اصفهان، شريف، رازي، تهران و پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي به راه‌اندازي مراکز داده‌هاي محاسباتي سريع اقدام کرده‌اند و بزرگ ترين اين مراکز در دانشگاه‌هاي اميرکبير، اصفهان و پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي راه‌اندازي شده است.

معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري اضافه کرد: اين پروژه در قالب طرح گريد با همکاري وزارتخانه‌هاي علوم و ارتباطات در دستور کار قرار دارد. وي در اين باره توضيح داد: بر اساس قانون برنامه توسعه پنجم قرار بود شبکه علمي کشور ايجاد شود که با پيگيري‌هاي انجام شده از دولت قبل تاکنون، 16 مرکز به اين شبکه متصل شده‌اند.

احمدي با تاکيد بر اينکه اين شبکه در حال راه‌اندازي و فعال‌سازي است، خاطرنشان کرد: هفت مرکز دانشگاهي مانند پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي، دانشگاه اميرکبير، شريف، علم و صنعت، تربيت مدرس و خواجه‌نصير به اين شبکه متصل شده‌اند. وي هدف اصلي از اين شبکه را مانيتورينگ مراکز محاسبات کلان موجود در کشور و ايجاد اکوسيستمي مناسب براي حضور و ارائه خدمات علمي، محاسباتي و فناوري ذکر کرد. وي با بيان اينکه اين پروژه از سال گذشته به پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي واگذار شده است، يادآور شد: اين پژوهشگاه قرار است با توليد نرم‌افزارهاي مورد نياز شبکه ارتباطي ميان مراکز داده‌هاي کلان ايجاد کند.

معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري، اضافه کردن مراکز محاسباتي کلان‌داده را از ديگر برنامه‌هاي وزارت علوم نام برد و گفت: در حال حاضر 12 مرکز محاسباتي فوق سريع در کشور راه‌اندازي شده است که بايد از لحاظ سخت‌افزاري و نرم‌افزاري ارتقا يابد.احمدي تاکيد کرد: بر اين اساس، ايجاد مرکز ملي محاسبات پيشرفته را با همکاري دانشگاه‌هاي داخل و خارج در دستور کار داريم. دبيرکل شوراي عالي عتف در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ظرفيت‌هاي علمي ايران، افزود: در حال حاضر ايران بالغ بر 78 ميليون نفر جمعيت دارد که از اين تعداد 4.6 ميليون نفر جمعيت دانشجويي ايران است.

وي با تاکيد بر اينکه از اين تعداد جمعيت دانشجويي، 58 درصد در دانشگاه‌هاي دولتي و 42 درصد در دانشگاه‌هاي خصوصي مشغول به تحصيل هستند، گفت: علاوه بر آن 2.9 ميليون نفر در مقطع کارشناسي، يک ميليون نفر در مقطع کارشناسي ارشد و حدود 100 هزار نفر در مقطع دکترا تحصيل مي‌کنند و اين تعداد دانشجو با هدايت 70 هزار نفر عضو هيئت علمي دانشگاه‌ها به فعاليت‌هاي علمي مي‌پردازند.معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري تعداد مراکز آموزشي کشور را 2400 مرکز ذکر کرد و افزود: در کنار مراکز آموزشي تعداد زيادي مرکز تحقيقاتي ايجاد شده است؛ به‌گونه‌اي که در حال حاضر 41 پارک علم و فناوري و 178 مرکز رشد در کشور ايجاد شده است.

احمدي با اشاره به رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي ايران در پايگاه‌هاي بين‌المللي، اضافه کرد: بر اساس آخرين رتبه‌بندي لايدن، 14 دانشگاه در فهرست رتبه‌بندي اين پايگاه قرار دارد؛ در حالي که در سال 2015 تعداد 13 دانشگاه، در سال 2014 تعداد 12 دانشگاه و در سال 2013 تعداد پنج دانشگاه ايراني در ميان دانشگاه‌هاي برتر دنيا قرار گرفته بود.وي با بيان اينکه در سال 2012 هيچ دانشگاهي از ايران در رتبه‌بندي لايدن قرار نگرفت، گفت: بر اساس داده‌هاي تايمز در سال 2016 تعداد 13 دانشگاه‌ ايراني در ميان دانشگاه‌هاي برتر دنيا قرار گرفته بود.
احمدي به بيان وضعيت توليدات علمي ايران پرداخت و افزود: بر اساس پايگاه اسکوپوس رتبه ايران در توليد علم 17 جهاني و بر اساس آي‌اس‌آي نيز حائز رتبه 17 جهاني شده است و همچنين در منطقه رتبه اول را در توليد علم دارد.

معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري سهم ايران در توليد علم در سال 2016 را 1.8 درصد و در توليد مقالات کيفي 2.2 درصد عنوان کرد و يادآور شد: اين رتبه که بر اساس پايگاه آي‌اس‌آي اعلام شده است، نشان‌دهنده تمرکز ايران بر توليد مقالات علمي کمي و کيفي است.





منبع : خراسان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار