تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 25
آخرین کنفرانس مایکروسافت که به معرفی گوشی هوشمند اختصاص یافت در پاییز سال ۲۰۱۵ برگزار گشت، زمان طولانی از آن کنفرانس تاریخی گذشته است، عدم ارایه پرچمدار جدید، و سکوت خبری مایکروسافت در این زمینه باعث نگرانی برخی از کاربران ویندوز ۱۰ موبایل از آینده این پلتفرم شده است.

به گزارش آی تابناک : در کنفرانس انقلابی پاییز سال ۲۰۱۵ مایکروسافت کوهی از سخت افزار از جمله سرفس بوک، سرفس پرو ۴، لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ اکس ال را معرفی کرد. اکنون بیش از یک سال و نیم از آن زمان گذشته، اما گوشی پرچمدار جدیدی از سوی این شرکت روانه بازار نشده است. این وقفه ایجاد شده باعث نگرانی بسیاری از طرفداران و کاربران ویندوز ۱۰ موبایل گشته است. در این مقاله قصد داریم تا علل این تاخیر را از زوایای مختلف با هم بررسی و مشاهده کنیم.

واقعیت این است که در طی دهه گذشته سیاست مایکروسافت در زمینه گوشی های هوشمند روال درستی را طی نکرده است، در صورت عدم توجه به گذشته و نقاط ضعف هیچ فرد و یا سازمانی نمی تواند موفقیت را در آینده به دست آورد. پس در ابتدا بایستی علل ناکامی بخش گوشی های هوشمند ردموندی ها را مرور کنیم.

تفاوت دیدگاه دو مدیرعامل

اشتباهات مدیریت قبلی مایکروسافت یعنی استیو بالمر از چند جهت باعث ضربه خوردن این پلتفرم گشت. در وهله اول عدم ورود زودهنگام به این عرصه کار را برای ادامه مسیر سخت کرد. از سوی دیگر علاوه بر این دیر کرد، فقدان دیدگاه آینده نگرانه باعث شد تا شرکت تحت مدیریت وی تمرکز کافی را بر روی بخش موبایل صرف نکند، و دلیل عمده و بزرگ دیگری که باعث عدم رشد مناسب بخش گوشی های هوشمند این شرکت گشته، و البته همین دلیل هم بزرگ ترین عامل در وقفه عرضه گوشی پرچمدار بعدی به حساب می آید تفاوت دیدگاه دو مدیرعامل است.

نادلا نشان داده که تا محصولی خاص و متفاوت با آنچه در بازار یافت می شود، توسعه داده نشود، چیزی از خط تولید به دست مصرف کننده نباید برسد. سرفس استودیو، سرفس بوک، سرفس پرو و سایر محصولات عرضه شده در زمان مدیریت کنونی شرکت گواهی بر این ادعا هستند. کیفیت خارق العاده و هماهنگی بالای سخت افزار و نرم افزار و البته نوآوری عواملی هستند که در همان نگاه اول به این محصولات، شما را مجذوب خود می کند، حتی ممکن است علی رغم عدم نیاز به این محصولات وسوسه خرید آن ها در شما افتاده باشد.

مصداق دیگر این تفکر هالولنز است، مایکروسافت هنوز این محصول انقلابی را برای مصرف کننده نهایی عرضه نکرده است، و عرضه آن صرفا محدود به  توسعه دهندگان بوده است. البته که مایکروسافت می توانست این محصول را به صورت انبوه تولید کند و با توجه به خاص و نوآور بودن آن، موج عظیمی از خریداران راهی فروشگاه های مایکروسافت می شدند تا آینده را بر روی چشمان خود لمس کنند. اما در این صورت این موج احساسی اولیه در مدت زمان کوتاهی تبدیل به موج نارضایتی از دستگاه به واسطه عدم آمادگی محتوا برای آن می شد، این وضعیت می توانست به وجهه مایکروسافت آسیب جدی وارد سازد.

حال بیایید دوران بالمر و محصولات ارایه شده در آن دوره را اندکی باهم مرور کنیم، اولین نسل از خانواده سرفس، سرفس RT بود، محصولی که با توجه به عدم پختگی سیستم عامل و فقر استور به شکستی گران قیمت برای مایکروسافت مبدل گشت. شاید برخی بگویند این تبلت پایه گذار برندی شد که در نهایت در سرفس پرو ۳ به موفقیت رسید، اما حقیقت را باید از دیدگاه مشتری و بازار مورد بررسی قرار داد، به واقع روند تحقیق و توسعه این محصول می بایست در داخل شرکت انجام می گرفت، و پس آماده شدن سیستم عامل، محصول نهایی در بازار عرضه می شد. سرفس RT علاوه بر هزینه های گزاف تولید و بازار یابی که بر مایکروسافت تحمیل کرد، منجر به خدشه دار شدن اعتماد مشتریان گردید، مشتریانی که قادر به دریافت نسخه های جدیدتر ویندوز نشدند.

محصول دیگری که به خوبی نشان دهنده تفکر و فرهنگ همراه با عجله در مایکروسافت دوران بالمر بود، اکس باکس وان و به طور دقیق تر شکل عرضه این  کنسول بود. مایکروسافت در ابتدای عرضه این کنسول را همراه با کینکت عرضه کرد، و این تصمیم باعث شد تا قیمت نهایی محصول از کنسول رقیب یعنی PS4 بیش تر گردد. در ابتدای شروع فروش کنسول مشتریان با توجه به نو و خاص بودن فناوری کینکت استقبال بالایی از آن کردند، و هجوم مشتریان به فروشگاه های مایکروسافت برای خرید اکس باکس وان باعث شد کنسول فروش خوبی را در آغاز تجربه کند، اما در گذر زمان و با توجه به کمبود بازی و محتوای ویژه کینکت، در مدت کوتاهی تب خرید اکس باکس از سر مشتریان افتاد، از سوی دیگر سونی بیش ترین استفاده را از این شرایط برد و با توجه به کمتر بودن قیمت محصول خود، مایکروسافت را در زمینه تعداد فروش کنسول جاگذاشت، کینکت هم علی رغم بهره گیری از فناوری های خاص و قدرتمند خود در نهایت به دکور اتاق نشیمن خریداران تبدیل گشت.

بالاگرفتن اعتراض کاربران نسبت به این مسئله و فروش بهتر PS4 در نهایت باعث شد تا مایکروسافت کینکت را کنسول جدا کرده، و فروش ان را اختیاری کند. برای فروش و موفقیت یک محصول در دنیای فناوری به جز بایستی توام باهم باشند، سخت افزار، نرم افزار، و در آخر وجود محتوای مناسب.

کینکت به لحاظ سخت افزاری پتانسیل بسیار بالایی دارد، کما اینکه در بسیاری از پروژه های علمی از این محصول استفاده های مختلفی شده است، مشکل کینکت به نه سخت افزار، بلکه کمبود بازی های مخصوص آن است.

در نقطه مقابل این دیدگاه نوع مدیریت نادلا را بررسی کنید، مدت ها از شروع ساخت و تحقیق و توسعه پروژه اسکورپیو گذشته است، اما هنوز از آن رونمایی نشده، در حقیقت در پشت پرده مدیر بخش اکس باکس مداوم در حال سفر است تا توسعه دهندگان بیش تری را همراه اکوسیستم اکس باکس سازد، به هر صورت گیمرها پیش از هر چیز در پی بازی و محتوای مناسب هستند، و عرضه زودهنگام اسکورپیو می توانست به برند اکس باکس ضربه بیش تری وارد کند.

 در بازار گوشی های هوشمند با توجه به رقابت بالای موجود در آن، کوچک ترین اشتباهی از سوی یک شرکت با صدمات جبران ناپذیری برای آن همراه خواهد بود. ری استارت های متعدد سیستم عامل (ویندوز موبایل، ویندوزفون ۷، ویندوزفون ۸) در طی دهه گذشته، که ناشی از عدم دوراندیشی مدیرعامل وقت مایکروسافت، و عدم توجه به خواسته های آتی کاربران از دنیای موبایل نشات گرفته بود، از یک سو باعث سردرگمی کاربران و از سوی دیگر باعث دلسردی توسعه دهندگان گشت، چرا که با هر سیستم عامل جدیدی که مایکروسافت بالمر عرضه می کرد، هسته سیستم عامل کاملا دست خوش تغییر شده، و توسعه دهنده مجبور بود اپلیکیشن یا بازی خود را از ابتدا برای سیستم عامل بنویسد، عاملی که در نهایت باعث دور شدن مهم ترین جز هر اکوسیستم نرم افزاری یعنی توسعه دهندگان از ویندوز فون گردید.

جایی هم برای دیگران بگذار

یکی از مهم ترین دلایل فراگیر شدن و محبوبیت ویندوز (کامپیوتر) تنوع شرکت های سخت افزاری است که در این اکوسیستم مشغول به ساخت سخت افزار هستند، مایکروسافت سال های تامین کننده نرم افزار و سیستم عامل بود و شرکت هایی نظیر HP، Dell، Acer و … سخت افزار دلخواه کاربران را می ساختند، و با برخورداری از بازوهای قدرتمند فروش خود، ویندوز را در سراسر دنیا تبدیل به سیستم عامل شماره یک کامپیوترهای شخصی کردند، مایکروسافت پس از سال ها همکاری با این شرکا دست به تولید محصولات انقلابی خود یعنی سرفس پرو ۳ و سرفس بوک زد، یعنی در حالتی که این شرکا جای خود را در بازار کاملا پیدا کرده بودند، و مشتریان تضمین شده ای داشتند، ردموندی ها بالاخره سخت افزار خود را نیز وارد بازار کردند. این سخت افزار هیچ گاه برای رقابت با دیگر شرکا وارد بازار نشد، سرفس به نوعی چراغ راهی بود برای دیگر شرکا تا به خوبی نحوه ساخت یک سخت افزار مدرن و انقلابی را از مایکروسافت یاد بگیرند، و در حال حاضر بسیاری از این شرکت ها کپی های متعددی از سرفس ها را روانه بازار کرده اند، امری که اتفاقا با استقبال مایکروسافت مواجه شده است، به هر صورت هدف واحد است، توسعه و افزایش سهم ویندوز ۱۰.

انقلاب سرفسی مایکروسافت باعث شد تا نه تتها شرکا سخت افزاری سنتی این شرکت نظیر دل، اچ پی، دست به ساخت محصولات هیبریدی بزنند، بلکه باعث شد تا شرکت هایی نظیر سامسونگ، هوآوی که بیش تر در زمینه گوشی های هوشمند شناخته شده اند، دست به کار شده و هرکدام سرفس خود را بسازند!

در دنیای گوشی های هوشمند اندورید بیش ترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است، از روز ابتدایی عرضه این سیستم عامل، گوگل صرفا ارایه کننده سیستم عامل بود، و ساخت سخت افزار را دیگر شرکت ها بر عهده گرفتند، وضعیتی دقیقا مشابه مایکروسافت و شرکا آن، همین شرایط باعث شد تا شرکا سخت افزاری زیادی به گوگل ملحق شوند و دست به تولید گوشی اندرویدی بزنند، این وضعیت باعث شد تا از یک سو تنوع سخت افزاری زیادی برای کاربران ایجاد شود، و از سوی دیگر به واسطه شبکه توزیع و فروش قدرتمند این شرکت ها، اندروید در گذر زمان تبدیل به پر کاربرترین سیستم عامل گوشی های هوشمند گشت، گوگل هم بعد از چندین سال همکاری با دیگر شرکت ها بالاخره اولین دست پخت سخت افزاری خود یعنی پیکسل را به بازار معرفی کرد.

بدیهی است اگر در همان سال های ابتدایی پیکسل توسط گوگل وارد بازار می شد، دیگر جایی برای نفس کشیدن دیگر شرکت های سخت افزاری باقی نمی ماند، و این شرکت ها اکوسیستم نوپای اندروید را ترک می کردند.

حال بد نیست به وضعیت ویندوزفون در سال های گذشته نگاهی داشته باشیم، نام ویندوزفون از همان ابتدا با نوکیا گره خورده بود، شرکت قدرتمند و محبوبی که تعلق خاطر بالای کاربران به آن باعث شده بود تا بیش ترین سهم از این سیستم عامل را از آن خود کند، این وضعیت باعث شده بود تا کار برای ورود دیگر سازندگان به دنیای ویندوزفون دشوار شود، تلاش هایی از سوی سامسونگ و هوآوری و اچ تی سی در این زمینه انجام گرفت اما این همواره ناک بزرگ نوکیا را بر بالای خود می دیدند.

 

این وضعیت در صورت تداوم همکاری و حمایت مایکروسافت از دیگر شرکا می توانست تا حدودی متعادل شود، اما خرید نوکیا توسط مایکروسافت آب پاکی را بر روی دست دیگر شرکا سخت افزاری ریخت. خرید نوکیا و عرضه سخت افزار توسط مایکروسافت راه پیشرفت را در این اکوسیستم بر دیگر شرکت ها به بن بست تبدیل کرد، مشخصا زمانی که شرکتی خود سیستم عامل را توسعه می دهد، و خود سخت افزاری با کیفیت را در دست می گیرد، دیگر جایی برای شرکت دیگر باقی نخواهد ماند.

پس از به روی کار آمدن نادلا، وی در محاسبه های مالی این شرکت، خرید نوکیا را به عنوان یکی از زیان های مالی این شرکت در نظر گرفت. چرا که این خرید چند میلیارد دلاری با سود و بازگشت مالی برای ردموندی ها همراه نشد. پس از قرار گرفتن وی بر مسند مدیرعاملی مایکروسافت لومیا ۶۴۰، لومیا ۶۴۰ اکس ال، لومیا ۹۵۰، لومیا ۹۵۰ اکس ال و در آخر لومیا ۶۵۰ وارد بازار شدند، محصولاتی که برخی از آن ها در زمان مدیریت قبلی آماده شده بودند و مدیریت جدید صرفا پرده برداری از آن ها را انجام داد. اکنون مدت ها است که مایکروسافت گوشی جدیدی وارد بازار نکرده است، این توقف عرضه اتفاقی شرایطی را فراهم کرده تا شرکت هایی نظیر HP و Alcatel و Acer بتوانند به فروش نسبتا مطلوبی دست یابند و به نوعی خود را در بین طرفداران این سیستم عامل مطرح سازند.

در شرایط فعلی سهم فروش گوشی های ویندوزی از بازار گوشی های هوشمند کاهش یافته است، اما در نقطه دیگر سهم شرکا مایکروسافت در بین گوشی های ویندوزی افزایش داشته، امری که می تواند نوید حضور بیش تر دیگر سازندگان را بدهد. به هر صورت بدون حضور شرکا متعدد و بهره گیری از شبکه فروش آن ها، مایکروسافت به تنهایی نمی تواند خدمات سخت افزاری مناسبی را در نقاط مختلف دنیا ارایه دهد.

مایکروسافت پس از عرضه لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ اکس ال می توانست یک گوشی جدید با پردازنده قوی و چند گیگ رم ارایه کند، این گوشی شاید می توانست به فروش متوسطی هم دست پیدا کند، اما از یک سو به سبب فراهم نبودن نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ موبایل، و پروژه ویندوز روی آرم، این محصول نمی توانست توجه زیادی را به سوی خود جلب کند، و در نهایت باعث نارضایتی کاربران از گوشی جدید خود می شد، از سوی دیگر عرضه این گوشی به شدت بر فروش دیگر شرکا تاثیر منفی می گذاشت.

مایکروسافت نادلا تا الان شخصیتی شکیبا را از خود نشان داده، و هنگام برداشتن هر قدمی کاملا سنجیده عمل می کند، این وضعیت به خوبی مصداق ضرب المثل کار نیکو کردن از پر کردن است، می باشد. در وضعیت فعلی بسیاری از طرفداران نسبت به آینده ویندوز ۱۰ موبایل نگران و سردرگم هستند، و شاید یک سوال در ذهن بیش تر کاربران وجود داشته باشد: مایکروسافت چگونه می تواند ورق را برگرداند؟ سوالی که در نوشته های آتی بیش تر بدان خواهیم پرداخت.

نظر شما چیست؟ به نظر شما مایکروسافت چگونه می تواند اقتدار خود در دنیای کامپیوترهای شخصی را به دنیای گوشی های هوشمند بسط دهد؟



منبع : وینفون

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار