کد خبر: ۸۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 25
ربات انسان نمای سورنا مینی که در پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران رونمایی شد، نخستین نمونه تجاری سازی شده در ایران است که می تواند جوابگوى بازار داخلی باشد.

به گزارش آی تابناک : در نخستین روز از پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران از طرح ملی فناوری  ربات انسان نمای سورنا مینی، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و محمد فرهادی وزیر علوم رونمایی شد.

به گفته عقیل یوسفی کما استاد مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و رئيس مرکزسیستم های فناوری پیشرفته این دانشگاه(CAST) با اشاره به این که ربات انسان نمای سورنا مینی محصولی مشترک میان مرکز سیستم های فناوری پیشرفته دانشگاه تهران و یک شرکت خصوصی است که با حمایت مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی انجام پذیرفت، گفت: ربات سورنا مینی نسل جدید از خانواده ربات های انسان نما ملی سورنا است که توسط مرکز سیستم های فناوری پیشرفته دانشگاه تهران است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شده است. فاز تجاری این ربات توسط شرکت آتی کاوش سیستم (AKSYS)صورت می گیرد.

وی بیان کرد: این ربات فاز تجاری ربات إنسان نماي ملي سورنا است که در سايز 50 سانتيمتر ساخته شده است و در مراكزآموزشی، تحقیقاتی و درماني کاربرد دارد. علت سایز كوچك كاهش هزینه ها و راحتي كاربري مي باشد.

به گفته يوسفي كما، در این ربات سطح قابل توجهي از  هوشمندی از جمله پردازش تصویر، تشخیص صدا، پذیرش فرمان های صوتی، پاسخ گویی به لمس کردن و بحث پایداری مكانيكي در نظر گرفته شده است. به صورتی که کاملا در برابر ضربه پایدار است، تا جایی که حتی نسبت به ضربه چکش تعادل خود را حفظ می کند. 

وی توضیح داد: این ربات از نظر توانایی حرکتی 23 درجه آزادی دارد. یک محیط کاربری گرافیک دارد كه توسط آن کاربر به راحتي می تواند سناریو حرکتی ربات را نوشته واجرا کند. از نظر طراحي نيز کاملا الهام گرفته از سورنا و یک ربات ملی و داخلی است.رييس مرکزسیستم های فناوری پیشرفته دانشگاه تهران از جمله دیگر كاربردهاي این ربات اشاره كرد: ربات هوشمند سورنا مینی می تواند به ناشنوایان و همین طور بیماران اوتیسم برای برقراری ارتباطات اجتماعی کمک کند.

وی افزود: در واقع یک سامانه دوستانه و جذاب مخصوصا برای بچه ها است و به همین علت می تواند کمک بالایی در ارتباطات اجتماعی کودکان آرائه كند.

يوسفي كما يك امتیاز این ربات نسبت به نمونه های داخلی را قابليت تجاری سازی آن دانست و گفت: این ربات از نمونه آزمایشگاهی فراتر است و در نظر داریم آن را به تولید انبوه برسانیم. ضمن این که از نظر سطح هوشمندی و آمیخته شدن توانمندی حرکتی و هوشمندی و نيز طراحي صنعتي  نيز منحصر به فرد است. ضمن این که قیمت آن به نسبت نمونه های خارجی  پایین تر است و درنظر داریم نياز بازار ایران را برطرف کنیم.

پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 4 تا 7 اردیبهشت ماه سال جاری از ساعت 9 تا 17 در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری است.




منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار