کد خبر: ۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۱ - ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015 December 09
پروژه Lunar X Prizeگوگل شرکت های خصوصی را به چالش فرستادن یک کاوشگر به سطح ماه و کندوکاو در سطحی حدود 1640 فوت از سطح ماه را دعوت کرده که همزمان عکس و فیلم های با کیفیت بالا را از سطح ماه به زمین ارسال کنند.
شرکت Moon Express کاوشگر خود را به وسیله موشک های الکترونی به سطح ماه می فرستد. تیم دومی در رقابت Lunar X Prizeگوگل راکتی برای رساندن کاوشگر خود به سطح ماه طراحی کرده است. این شرکت کالیفرنیایی که قصد دارد میکرو کاوشگرMX-1E خود را به سطح ماه فرستاده و نهایتا از طریق این کاوشگر به کندوکاو در سطح ما ببپردازد قرار است این کاوشکر به وسیله راکت الکترونی که توسط شرکت Rocket Lab ساخته شده به سطح ماه فرستاده شود.

قرار داد فی مابین این دوشرکت از طرف بنیاد X Prize نیز مورد قبول واقع شده است. این بیناد همچنین روی رقابت فرستادن یک ماه نورد اختصاصی نظارت دارد. این موشک الکترونی تا سال 2017 میکرو کاوشگر MX-1Eرا یا از خاک آمریکا و یا از پایگاه هوایی Rocket Lab در نیوزیلند به سمت ماه پرتاب خواهد کرد.

شرکت Moon Express یکی از تنها دو تیمی است که توانسته در رقابت X Prize گوگل به یک موشک حمل کننده تا سطح ماه دست رسی پیدا کند.

آغاز دوره رقابت فضایی با مسابقه 20 میلیون دلاری گوگل

مدیر ارشد پروژه Lunar X Prizeگوگل «کاندا گنزالس» در مصاحبه ای علام کرد: یکی از اهداف ما در این پروژه پیشرفت در مواردی بود که زمانی غیر قابل تصور و یا غیر ممکن به نظر می رسید این باعث هیجان ماست که اکنون دو شرکت برای پرتاب کاوشگر خود به سطح ماه آماده هستند و تا سال 2017 کاوشگر خود را به سطح ماه می فرستند و باید بگویم که دوره جدید رقابت فضایی آغاز شده است.

پروژه Lunar X Prizeگوگل شرکت های خصوصی را به چالش فرستادن یک کاوشگر به سطح ماه و کندوکاو در سطحی حدود 1640 فوت از سطح ماه را دعوت کرده که همزمان عکس و فیلم های با کیفیت بالا را از سطح ماه به زمین ارسال کنند. از دیگر الزامات این چالش این است که کاوشکر باید تقریبا و یا کاملا با بودجه بخش خصوصی ساخته شده باشد، به علاوه این شرکت ها برای فرستادن کاوشگر خود به سطح ماه نیز نیاز به یک موشک حمل کننده را پیدا کنند. 16 تیم دیگر این رقابت تا آخر سال 2016 برای تکمیل و ثبت پروژه خود زمان دارند.

پس از آن این شرکت ها تا 31 دسامبر 2017 وقت دارند که کاوشگرخود را به سطح ماه برسانند. اولین تیمی که بتواند تمام این مراحل را به انجام برساند جایزه رویایی 20میلیون دلاری از گوگل دریافت می کند. جایزه تیم دوم نیز 5 میلیون دلار است. جوایز نقدی دیگری نیز برای دستاورد های دیگر تکنیکی و یا مکانیکی مانند پیدا کردن محل لندینگ سفینه آپولو در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از اهداف و احتمالا هدف اصلی تیم Moon Express کاوش در سطح ماه و پیداکردن منابع فلزات کم یاب در زمین و یا هلیوم 3 است و میکرو کاوشگر MX-1E اولین قدم این شرکت برای نیل به این هدف است. این شرکت ها همچنین میتوانند برای رساندن کاوشگر خود به سطح ماه از کمترین فاصله اوربیتی بین ماه و زمین استفاده کنند تا در هزینه های خود صرفه جویی کنند. طبق گفته های خود شرکت Moon Express برای آزمایش توانایی های کاوشگ رMX-1E سه موشک جداگانه در Rocket Lab's Electron rocket درنظر گرفته شده است.

اما آنچه به نظر می رسد این است که Rocket Lab هنوز هیچ موشک الکترونی ای را به فضا ارسال نکرده است. طبق گفته های پیشین این شرکت، قرار بود در سال 2015 اولین پرتاب آزمایشی موشک الکترونی Rocket Lab انجام شود اما اکنون که تقریبا در پایان سال 2015 هستیم هنوز هیچ گزارشی از انجام پرتاب آزمایشی این موشک ها ارائه نشده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار