کد خبر: ۸۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - 2017 April 16
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: 13 تالاب کشور دارای برنامه جامع مدیریت است و تا پایان سالجاری این تعداد به 18 تالاب افزایش می یابد.
به گزارش آی تابناک : ابوالفضل آبشت روز یکشنبه افزود: تالاب های ارومیه در آذربایجان غربی، شادگان در خوزستان، پریشان در فارس، قوری گل، قره قشلاق، سولدوز، نوروزلو در ارومیه، هامون در سیستان و بلوچستان، میقان در مرکزی، حرای میناب در هرمزگان، زریوار در کردستان، آلاگل، آلماگل، آجی گل در گلستان، چغاخور در چهارمحال و بختیاری، زریوار در کردستان، حله در بوشهر و گاوخونی در اصفهان دارای برنامه جامع مدیریت هستند.
وی اظهار کرد: البته آخرین جلسه تهیه برنامه جامع مدیریت تالاب گاوخونی هفته جاری برگزار و برنامه این تالاب نیز نهایی می شود.
وی گفت: تهیه برنامه جامع مدیریت تالاب های بختگان در فارس، گواتر (خلیج نسبتا کوچکی در طول ساحل مکران در دریای عمان) و جازموریان ( بین کرمان و سیستان و بلوچستان ) آغاز شده و تا پایان سالجاری به پایان می رسد که در این صورت مجموع تالاب های دارای برنامه در کشور به 18 تالاب افزایش می یابد.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران اظهار کرد: تاکید اصلی برنامه مدیریت جامع تالاب ها بر مشارکت تمام دست اندرکاران دولتی، غیر دولتی به ویژه مردم و سمن ها در احیا و حفاظت از تالاب ها است.
وی افزود: هر آن چیزی که در یک تالاب دیده می شود صرفنظر از اینکه در شرایط خوب یا بد قرار دارد، نتیجه اقدامات و اتفاقاتی است که در بالادست آن حوضه آبی رخ می دهد بنابراین در این برنامه جامع تلاش می شود تا مدیریتی یکپارچه جایگزین مدیریت بخشی شود.
آبشت اظهار کرد: در مدیریت بخشی هر کدام از دستگاه ها اولویت خود را دارند به عنوان مثال اولویت جهاد کشاورزی تامین غذا به هر قیمتی است، یعنی هرچه می خواهد از منابع آبی، کود و سموم شیمیایی استفاده کند تا با بالا بردن بهره وری به هدفش که تامین غذا است، دست یابد.
وی ادامه داد: اما در برنامه جامع مدیریت تالاب ها تلاش می شود تمام این اولویت ها کنار هم قرار گیرند یعنی اولویت های هر کدام از این بخش ها و دستگاه های مختلف به اولویت جمعی تبدیل شود.
آبشت گفت: برای رسیدن به این هدف فرایند تدوین این برنامه هم مشارکتی است یعنی تمام دستگاه های مرتبط در چندین کارگاه چند روزه دور هم جمع می شوند، مسائل و مشکلات آن حوزه مطرح، نقاط قوت و ضعف مشخص می شود که از روی آن استراتژی ها استخراج و در نهایت به یک برنامه و اقدام می رسند و مشخص می شود هر دستگاه در یک بازه زمانی مثلا پنج ساله باید چه اقداماتی انجام دهد.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران اظهار کرد: مدیریت اجرای برنامه جامع تالاب ها در سطح استان ها در عهده استاندار است و این مقام مسوول باید هر سه ماه یکبار گزارش کاملی از روند اجرای این برنامه را از دستگاه ها دریافت کند.
وی تاکید کرد: یکی از مشکلات و ضعف های اساسی ما در این حوزه نداشتن برنامه مدون و مشخص است که در این روند تلاش می شود حوضه های آبریز تالابی دارای برنامه شوند که تمام ذینفعان در آن دخیل و شریک هستند. 



منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار