تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - 2017 April 13
پس از گذشت يک دهه، مايکروسافت بالاخره به‌طور رسمي به پشتيباني از سيستم‌عامل ويندوز، نسخه ويستا پايان داد.
به گزارش آی تابناک : پشتيباني اصلي از ويندوز ويستا در تاريخ ۱۰ آوريل ۲۰۱۲ ميلادي به پايان رسيده بود. با وجود اين، پشتيباني مدت دار در قالب ارائه بسته‌هاي امنيتي و خدماتي پنج سال ديگر ادامه يافت.

به اين ترتيب از تاريخ ۱۱ آوريل، مايکروسافت بسته‌هاي امنيتي، آپديت‌هاي ويژه برطرف کردن مشکلات نر‌م‌افزاري و به بيان ديگر هيچ گونه به روزرساني را در اختيار کاربران اين سيستم‌عامل در سراسر جهان قرار نخواهد داد. با اين تفاسير، کاربراني که پس از تاريخ يادشده همچنان از اين سيستم‌عامل استفاده مي‌کنند ممکن است در معرض حملات نفوذگران و آلودگي به بدافزارهايي قرار بگيرند که آسيب‌هاي جبران ناپذيري را به همراه خواهد داشت. از طرف ديگر، اينترنت اکسپلورر ۹ به عنوان مرورگر پيش فرض ويستا هم ممکن است کاربران را در معرض تهديدهاي جدي قرار دهد. مايکروسافت از مرحله خودداري از عرضه بسته‌هاي به‌روزرساني نرم‌افزاري هم فراتر رفته و اعلام کرده پشتيباني فني از طرف کارشناسان براي کامپيوترهاي مجهز به اين سيستم‌عامل نيز به پايان خط رسيده است.

بر اساس گزارش NetMarketShare، ويندوز ايکس پي به عنوان ويندوزي که پيش از ويستا به بازار عرضه شده همچنان توسط ۷.۴۴ درصد از کاربران اکوسيستم ويندوز استفاده مي‌شود اما اين آمار براي ويندوز ويستا چندان درخشان نيست. بر اساس جديدترين آمار منتشر شده، تنها ۰.۷۲ درصد از کاربران اکوسيستم ويندوز، از Vista استفاده مي‌کنند.

ويندوز ويستا در تاريخ ۳۰ ژانويه ۲۰۰۷ ميلادي معرفي شد تا رابط کاربري گرافيکي به‌ روزرساني شده را در کنار استايل بصري جديدي به نام Aero پيش روي کاربران قرار دهد. مايکروسافت براي آنکه کاربران تنوع بيشتري هم در انتخاب نسخه مناسب ويندوز ويستا داشته باشند شش ويرايش متفاوت از آن را در قالب عناوين Starter، Home Basic، Home Premium، Business، Enterprise و Ultimate به بازار عرضه کرد.

اگرچه مايکروسافت در عرضه ويندوز ويستا سعي کرده بود آينده نگري ويژه‌اي داشته باشد اما اين محصول با انتقادات وسيعي روبه‌رو شد. به عنوان مثال، اين نسخه از سيستم عامل ويندوز به توان سخت‌افزاري و نرم‌افزاري بالايي براي اجراي روان نياز داشت و تعداد زيادي از کامپيوترهاي شخصي در آن زمان از اجراي بدون مشکل ويستا عاجز ماندند. در نهايت امر، اين نياز بالا به توان سخت‌افزاري منجر به عملکرد نه چندان مطلوب اين سيستم‌عامل شد. علاوه بر اين، قابليت کنترل حساب کاربري (UAC) نيز از نظر تعداد هشدارهايي که پيش روي کاربر قرار مي‌داد باعث آزردگي خاطر آن‌ها مي‌شد. ويندوز ويستا کپي کردن محتويات ديجيتالي محافظت شده را نيز ممنوع کرد و در نهايت امر تمامي عوامل يادشده دست به دست هم داد تا نرخ استفاده از اين سيستم‌عامل بسيار پايين باشد.

با انتشار سرويس پک ۲ براي ويندوز ويستا در سال ۲۰۰۹ ميلادي سعي شد تا تغييرات مثبتي در اين ترکيب نرم‌افزاري لحاظ شود. تغييراتي که در نهايت امر به عرضه ويندوز ۷ منجر شد.

با سياست جديد مايکروسافت، پيشنهاد ما اين است که نسخه‌اي قانوني از جديدترين سيستم‌عامل اين شرکت يعني ويندوز ۱۰ را خريداري کنيد. در صورتي که کامپيوتر فعلي شما با مشخصات مورد نياز براي نصب ويندوز ۱۰ سازگاري ندارد نيز تنها راه چاره، خريد سيستم کامپيوتري جديد يا ارتقاي سخت‌افزاري است.



منبع : زومیت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار