بر اساس گزارشی که نشریه The Information منتشر کرده است، طی سالیان اخیر شرکت فیسبوک به شکلی عمدی در نرم افزار موبایل خود برای اندروید اقدام به ایجاد اشکال کرده است و هدف از این امر آزمون میزان وفاداری کاربران این شبکه اجتماعی بوده است!
فیسبوک با این کار تلاش کرده است که بفهمد چند درصد از کاربران این شبکه اجتماعی با توجه به مشکلاتی که برای آنها پیش می آید همچنان به استفاده از این شبکه ادامه میدهند.
هنوز مشخص نیست که این آزمون های عجیب و غریب برای چه تعداد کاربر بوده است و چه کسانی را مورد هدف قرار داده یا آنکه مختصات جغرافیایی این اقدام فیسبوک به کجا محدود میشده است اما فردی که اذعان میکند در جریان این موضوع قرار داشته و از آن مطلع است، بیان کرده: افراد و کاربران هیچ گاه از بازگشت به فیسبوک منصرف نشده اند.
علاوه بر این همه کسانی که هدف این ایجاد خطا و اشکال عامدانه به شکل مرتب و طی مدت زمانی طولانی بوده اند، به جای استفاده از نرم افزار موبایل و یا ترک کامل استفاده از فیسبوک به استفاده از نسخه موبایل بر روی مرورگرهای این شبکه اجتماعی روی آورده اند.
به نظر میرسد که این آزمون بخشی کوچک از طرح کلی فیسبوک در این زمینه است. اگر به عنوان نقشه B به این موضوع نگاه شود، سوال اساسی این است که آیا در راستا و امتداد جنگ و رقابت میان فیسبوک و گوگل، آیا شرکت گوگل اقدام به حذف نرم افزار موبایل فیسبوک برای اندروید از روی Play Store خواهد کرد یا نه.
این امر میتواند منجر به ایجاد یک فروشگاه اپلیکیشن جداگانه شود که به کلی توسط خود فیسبوک مدیریت خواهد شد و میتواند در صورت بروز این اتفاق یک رقابت جدید را بین این دو شرکت رقم بزند.