تاریخ انتشار: ۱۸:۰۹ - ۱۴ دی ۱۳۹۴ - 2016 January 04
جنرال موتورز، یکی از بزرگترین کارخانه‌های خودروسازی دنیا، و Lyft، یکی از گسترده‌ترین شرکت های Ride-Sharing، با همکاری هم قصد دارند تا بر روی پروژه‌ای برای توسعۀ خودروهای بدون راننده همکاری کنند.


جنرال موتورز، یکی از بزرگترین کارخانه‌های خودروسازی دنیا، و Lyft، یکی از گسترده‌ترین شرکت های Ride-Sharing (طی کردن اشتراکی یک میسر با کسانی که با شما هم مسیر هستند و با هزینه‌ی پایین؛ طرفین با نرم‌افزارهای شرکت با هم مرتبط می‌شوند.) با همکاری هم قصد دارند تا بر روی پروژه‌ای برای توسعۀ خودروهای بدون راننده همکاری کنند. این یک همکاری بااهمیت ارزیابی می‌شود و با توجه به وزن طرفین متعامل، می‌تواند به نتایجی ختم شود که رفت و آمدهای روزمرۀ شهری را از اساس متحول کند.

جی ام و لیفت امروز دوشنبه خبر این همکاری را اعلام کردند و بر اساس آن، قرار است جی ام مبلغ 500 میلیون دلار در لیفت سرمایه‌گذاری کند.

دان آمان، رئیس جی ام دیشب در یک مصاحبۀ تلفنی گفت که این سرمایه‌گذاری به نیت ارسال این پیام بود که این دوشرکت اکنون در یک همکاری مهم را آغاز کرده‌اند. او همچنین گفت که تغییرات عظیمی در دنیای جابه‌جایی در حال رخ دادن است و این تحول در مناطق شهری شدیدتر است. سرمایه گذاری مهم است اما مهمتر از آن همکاری بلندمدت استراتژیک میان جی ام و لیفت است.

اعلام خبر این همکاری نه تنها بر روی خودروهای بدون راننده، بلکه بر روی خودروی بدون راننده‌ای که می‌توان آن را اجاره کرد، جی ام و لیفت را در سطحی متفاوت از زمین بازیِ شرکت Uber قرار می‌دهد که مدت‌هاست در حال گسترش سیستم خودکار خود است. و نیز گوگل و فورد که به زودی خبر رسمی همکاری خود را در این حوزه اعلام خواهند کرد.

با این حال، همکاری فورد و لیفت از جنبه‌های زیادی منحصر به فرد است. تابه حال اوبر معروفترین شرکتی بود که آن هم به تنهایی و با استخدام چند پژوهشگر پیشرو از دانشگاه ملون کارنگی در این حوزه فعالیت می‌کرد. همکاری گوگل و فورد هم ضرورتاً شامل سرویس خودروهای اجاره‌ای که احتمالاً بخش قابل توجهی از تقاضای این بازار خواهد بود نیست. جی ام و لیفت توپ خود را در زمینی انداخته‌اند که به شبکه‌ای متمرکز از وسایل نقلیۀ خودران ختم می‌شود که به صورت سیستم حمل و نقلِ در دسترس، جزئی از زندگی روزمرۀ مردم خواهد شد.

اما از سوی دیگر سال‌ها طول می‌کشد تا خودران‌ها آمادۀ استفادۀ روزمره در خیابان‌ها شوند. در کوتاه مدت، جی ام و لیفت مرکز‌هایی برای یک شبکۀ حمل و نقل ملی فراهم خواهند کرد تا در آن رانندگان لیفت بتوانند یک وسیلۀ نقلیه را به صورت کوتاه مدت اجاره کرده و با راندن آن، درآمد کسب کنند. جان زیمر، رئیس لیفت مدعی‌ست با این روش می‌توان راننده‌های بیشتری را جذب سیستم لیفت کرد.

به هر حال، این خبر از آن جهت منحصر به فرد و مهم است که همانگونه که رؤسای دوشرکت اظهار داشته‌اند، برای نخستین بار است که یک شرکت بزرگ حمل و نقل و یک تولید کنندۀ معظم خودرو به یک چنین همکاری استراتژیکی دست زده‌اند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار