کد خبر: ۷۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - 2017 March 29
بهار، گام بلندی‌ست تا نو شدن و مصداقی بر تحوّل‌ حال‌ها؛ که باری‌تعالی بهار را برای این تحول خواسته است و امسال نیز، به یاری‌اش حال همه به‌تر از سال‌های پیشین خواهد بود؛ ان‌شالله. اما یکی از حوزه‌هایی که امیدمان می‌رود حال و هوای بهار امسال و به پشتوانه تحولات این سال‌ها در حوزه علم و فناوری، در حال و هوایش تاثیر بگذارد، ارتباط دو حوزه مهم و راهبردی «صنعت» و «دانشگاه» است.

به گزارش آی تابناک : دانشگاه و صنعت، از مهم­ترین و اثرگذارترین نهادها در توسعه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، پیشرفت­های اقتصادی و فناورانه جوامع هستند. ﻋﻠﻴﺮﻏﻢ راﺑﻄﻪ‌اي ﺑﺴﻴﺎر ﻋﻤﻴﻖ ﺑﻴﻦ داﻧﺸﮕﺎه و ﺻﻨﻌﺖ در ﻛﺸﻮرﻫﺎي ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ، در ﻛﺸﻮرﻫﺎي در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ به­خصوص ﻛﺸﻮر ایران ﺑﻪ ﻋﻠﺖ وﺟﻮد ﻣﺸﻜﻼت و ﻣﻮاﻧﻊ ﻣﺘﻌﺪد، ﻧﺒـﻮد یا ناکارایی ﺣﻠﻘـﻪﻫـﺎي واﺳـﻂ و ﻓـﺼﻞ ﻣﺸﺘﺮك و ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ارﺗﺒﺎط این دو ﺑﺨﺶ در ﺳﻄﻮح ﻛﻼن و ﺧﺮد، ﺷﻨﺎﺧﺖ داﻧﺸﮕﺎه وﺻﻨﻌﺖ از ﻳﻜﺪﻳﮕﺮﻛﺎﻣﻞ ﻧﻴﺴﺖ و ﻫﺮ ﻳﻚ در ﻣﺴﻴﺮ ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ اي ﺑﻪ اﺟﺮاي ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎي ﺧﻮد ﻣﺸﻐﻮل هستند. ﺑﻪ ﻃﻮريﻛﻪ ارﺗﺒﺎط ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻤﺮ و ﻏﻴﺮ ﻧﻈﺎم‌ﻣﻨـﺪ اﻳﻦ دوﺣﻮزه تاﺛﻴﺮ زﻳﺎدي ﺑﺮ روﻧـﺪ ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﻓﻨّـﺎوري و ﺻـﻨﻌﺘﻲ ﻛـﺸﻮر داشته است.

به­منظور ارتباط دانشگاه و صنعت در کشور، اقدامات گسترده­ای در طول چهار دهه گذشته از منظر تدوین سیاست ها، قوانین و ایجاد ساختارهای حمایتی صورت گرفته است. با وجود شکل­گیری نهادهایی در بخش دانشی، صنعت و تولید، سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی و زمینه‌های سازمانی در طول سال‌های اخیر در کشور نظیر؛ مراکز تحقیقاتی و پژوهشی متعدد، پارک­های علم و فناوری و مراکز رشد، ارتباط نظام‌مند و ساختار­یافته‌ای در جهت تکمیل زنجیره‌ی نوآوری در این زمینه شکل نگرفته است.

عملکرد نادرست بازیگران عرصه نظام نوآوری و عدم تعامل صحیح آنها در شکل­دهی سازوکارهای فرآیند نوآوری، منجر به کاهش نوآوری و یادگیری بین اجزای مختلف این نظام(بویژه شرکت­ها) در سطح ملی شده و ضعف در عملکرد کارکرد های این نظام را در پی خواهد شد. در این راستا، تقویت همکاری بین اجزای مختلف نظام ملی نوآوری یکی از سیاست­هایی است که معمولا توسط دولت­ها در نظر گرفته می شود. به منظور تحقق این سیاست، شبکه سازی و شکل دهی نهادهای واسطه ای، جزء مهمترین ابزار سیاستی تحریک طرف عرضه در حوزه علم،فناوری و نوآوری است که در پشتيباني از ایجاد، توسعه و انتشار فناوري نقش مهمی دارد.

در راستای کاهش تعارضات و عدم اطمینان که موجب ناکارآمدی کل سیستم نوآوری می شود ایجاد و شکل دهی به نهادهای واسطه ای می تواند تا حدی در جهت جبران این ناکارآمدی گام بر­دارد. نهادهای واسطه ای به عنوان یکی از اجزای سیستم نوآوری به رسمیت شناخته می شوند و نقش گسترده اي در زنجيره نوآوري ايفاء مي نمايند. شناسایی، ایجاد و توسعه نهادهای واسطه ای که جزء مهمی از نظام ملی نوآوری هستند، ضمن ایجاد پیوند بین  بازیگران این نظام،  نقش مهمی را در  رصد تحولات فناورانه ایفا نموده و اثر مستقیم بر ایجاد، توسعه و انتشار فناوری و نوآوری در حوزه کسب و کار دارد.

به­منظور بهبود رابطه‌ نظام «عرضه‌ فناوری» و نظام «تقاضای فناوری» و به­طور خاص، بهبود رابطه‌ دانشگاه و صنعت ، یکی از 
سیاست­های مهم دولت که پس از تأسیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی شده است، ایجاد نهاد واسطی بین بخش­های دانشگاه، صنعت و دولت تحت عنوان "کانون­ هماهنگی دانش، صنعت و بازار" است. ضعف در هماهنگی بین نهادهای سه‌گانه دانشگاه، دولت و صنعت در این ساختار به عنوان مهم‌ترین مسئله مورد توجه قرار گرفته است.

اهداف کلیدی کانون های هماهنگی دانش، صنعت و بازار شامل؛ افزایش همگرايي، هماهنگي و هم افزایی ميان نهادهای عرضه و تقاضاي فناوري، کمک به توسعه و نفوذ فناوری در صنعت مربوطه، کمک به حل مشکلات تولید، توسعه، فروش و صادرات محصولات دانش بنیان و ایجاد رویه های مناسب یادگیری و گردش مناسب اطلاعات است.

با شکل گیری و  توسعه کیفی کانون های هماهنگی دانش صنعت و بازار واثربخشی بیشتر این تشکل در عرصه ملی و با محوریتبخش خصوصی، می توان ضمن برطرف نمودن خلا یا ضعف ارتباط بین نهادهای بخش صنعت و دانش در برخی حوزه ها، توسعه و نفوذ فناوری در صنعت را با جدیت بیشتری در کشور دنبال کرد.

 

 

*کارشناس هماهنگی دانش، صنعت و بازار

منبع: isti.ir

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار