کد خبر: ۷۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - 2017 March 25
ایران یکی از کشورهایی است که چند سالی است به دلیل بارش های کم و ناکافی، با مشکل کمبود آب روبرو است که در دولت های مختلف راه‌کارهای متفاوتی برای جبران این کمبودها اتخاذ شد؛ اما هنوز هم ایران با این کمبود آب دست و پنجه نرم می کند و هر سال نیز سطح آب شرب قابل مصرف در کشور کمتر می شود، به نحوی که برخی دریاچه ها و رودخانه های زنده ایران در حال خشک شدن هستند.

به گزارش آی تابناک : مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در کنار تمام طرح های اجرا شده برای سبز شدن دوباره ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز طرح های مختلفی در ستادهای مرتبط برای جبران کمبود آب کشور در نظر گرفته است که تعدادی از آنها هنوز به ثمر نشسته و برخی نیز در حال اجرا است، یکی از این طرح ها استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا با عنوان " انقلاب سبز در صنعت آب و فاضلاب " در دنیا است که سال گذشته و برای نخستین بار در خاورمیانه به همت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی این طرح در سطح نیمه صنعتی در نیروگاه برق شهید منتظری اصفهان افتتاح شد.

با توجه به توسعه مدیریت مصرف آب و اهمیت بازچرخش آن و با هدف تامین آب بخش صنعت و فضای سبز شهری از طریق بازچرخش آب از فاضلاب های صنعتی و شهری، طرح مذکور در اجرایی شد.

با پیگیری ها و حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از پیشرفته ترین فناوری های روز دنیا که از آن به عنوان " انقلاب سبز در صنعت آب و فاضلاب " یاد می شود برای اولین بار در خاورمیانه و در سطح نیمه صنعتی برای تامین آب مصرفی نیروگاه برق شهید منتظری اصفهان از فاضلاب شاهین شهر اجرایی شد و نتایج موفقیت آمیزی داشت.

این طرح با عنوان طرح ساخت و راه اندازی واحد پایلوت سیستم تصفیه فاضلاب ( سیستم تصفیه هوازی با لجن گرانولی برای حذف همزمان مواد آلی، نیتروژن و فسفر از فاضلاب های شهری نام دارد و توسط یکی از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه زیست فناوری انجام شده است.

 

دانش فنی پیشرفته ترین سیستم تصفیه فاضلاب در اختیار ایران

طرح مذکور با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در 300 متر مکعب و به صورت پایلوت در تصفیه خانه شاهین شهر اصفهان نصب و راه اندازی شد.

با انجام طرح پایلوت به ظرفیت 300 متر مکعب در روز، هم اکنون دانش فنی پیشرفته ترین سیستم تصفیه فاضلاب که در سال 2012 در هلند تجاری سازی شده و تاکنون احداث این سیستم در انحصار یک شرکت هلندی بود در ایران ایجاد شد.

 



منبع : ریاست جمهوری 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار