کد خبر: ۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 March 15
آيا در منزل شما هم نقاط کور واي‌فاي وجود دارد؟ قبل از اينکه بخواهيد براي رفع اين مشکل اقدام کنيد، ممکن است با تغيير محل نصب روتر (Router) مشکل شما رفع شود. به نظر واي‌فاي نيرويي جادويي است که تنها از سوي ساحراني که راهکارهاي جادويي آن را مي‌دانند قابل دستکاري است. اما حقيقت اين‌گونه نيست. لپ‌تاپ يا آي‌پد شما از سوي تکنولوژي که يک قرن قدمت دارد به اينترنت متصل مي‌شود: امواج راديويي. امواج راديويي محدوديت‌هايي دارند. اگر در حالي که از راديو اف‌ام استفاده مي‌کنيد وارد تونل شويد، احتمالا صداهايي نامفهوم به گوشتان مي‌رسد. با اين دليل که سيگنال‌هاي برج راديويي نمي‌توانند از سطح زمين عبور کنند و به شما برسند. در حقيقت سدهايي وجود دارند که باعث مختل شدن اين سيگنال‌ها مي‌شوند. اين محدوديت‌ها در مورد سيستم واي‌فاي هم صدق مي‌کنند: سدهاي بين مودم و دستگاه شما باعث کاهش کيفيت سيگنال‌ها مي‌شوند. پس جاگذاري مناسب دستگاه در داخل منزل تفاوت‌هاي قابل توجهي در کيفيت دريافت سيگنال‌ها ايجاد مي‌کنند.
به گزارش آی تابناک : روتر را در مرکز خانه قرار دهيد

اگر يک سنگ ريزه را داخل ظرف آب بيندازيد، امواج به وجود آمده از آن در تمامي جهات گسترش پيدا مي‌کنند. اين حقيقت کم و بيش به نحوه کارآيي امواج راديويي نيز شباهت‌هايي دارد: اين امواج از يک نقطه مرکزي سرچشمه گرفته و در تمامي جهات پخش مي‌شوند. با درنظر داشتن اين تعريف در ذهن، موقعيت ايده‌آل براي روتر شما، نزديک‌ترين نقطه ممکن به مرکز خانه است. اگر روتر در گوشه‌ منزل قرار داشته باشد، به منزله انداختن سنگ ريزه‌ها به خارج از ظرف آب است و در نتيجه‌ کيفيت امواج دريافتي، کمتر و ضعيف‌تر خواهد بود. ضمنا در دورترين نقطه‌ نسبت به محل قرار‌گيري مودم، تقريبا هيچ سيگنالي دريافت نخواهيد کرد. بنابراين روتر را در مرکز خانه نصب کنيد تا در هرنقطه‌اي که هستيد بتوانيد سيگنال يکسان دريافت کنيد. در ضمن تفکر سه‌بعدي را فراموش نکنيد، در يک خانه‌ سه طبقه در صورتي که بخواهيد در همه نقاط سيگنال خوب و يکساني دريافت کنيد، بهترين محل قرارگيري روتر طبقه‌ دوم خواهد بود.

مودم را در فضاي باز نصب کنيد

قبول داريم که روترها ظاهر زشتي دارند و احتمالا شما هم مايليد که آنها را درون قفسه يا کمد لباس‌ها پنهان کنيد. شايد از نظر ظاهري کار خوبي باشد، اما از نظر سيگنالي اصلا کار منطقي و درستي نيست. با اين کار، موانع بيشتري بين شما و روتر قرار خواهند گرفت و کاهش کيفيت سيگنال‌ حتي قبل از رسيدن به داخل فضاي اتاق را به همراه خواهد داشت. فرض کنيد در حال رانندگي به داخل يک تونل هستيد. به دليل وجود ديواره‌هاي تونل، سيگنال‌هاي FM به خودروي شما نمي‌رسند و سطح زمين از ورود سيگنال‌ها به داخل جلوگيري مي‌کنند. اين مساله راجع به مودم‌ها نيز صدق مي‌کند، با اين توضيح که اشياي فيزيکي سيگنال‌ها را قطع و مختل مي‌کنند.

ديوارهاي آجري يکي از دشمنان اصلي سيگنال‌ها به شمار مي‌آيند. قفسه‌هاي ديواري و حتي مبلمان هم در کيفيت سيگنال‌ها تاثيرگذارند. يک راهنمايي ساده اين است که اگر مي‌توانيد با چشمانتان مودم را ببينيد، يعني سيگنال‌ها در بهترين حالت ممکن به شما مي‌رسند. اگر آن را نمي‌بينيد، يعني سيگنال دريافتي با عبور از موانع و با کيفيت کمتري در حال دريافت است. همچنين اگر از ظاهر زشت مودم ناراضي هستيد، برخي از شرکت‌ها اين مشکل را با توليد مودم‌هاي زيباتر حل کرده‌اند. OnHub محصول شرکت گوگل يکي از همين دستگاه‌ها است.

مودمتان را از مودم همسايه و دستگاه‌هايي مانند مايکروويو دور نگه داريد

نصب مودم در مرکز خانه يکي از اقدامات اصلي براي دريافت سيگنال مناسب است، اما موارد ديگري نيز وجود دارند که ممکن است روي سيگنال دريافتي شما تاثير منفي بگذارند. براي مثال مايکروويو‌ها و تلفن‌هاي بي‌سيم در زمينه ايجاد اختلال در سيگنال مودم‌هاي با فرکانس 2.5 گيگاهرتزي شهرت دارند. براي رفع اين معضل مي‌توانيد در صورت امکان از فرکانس 5 گيگاهرتزي استفاده کنيد، البته روترها و دستگاه‌هاي قديمي از اين فرکانس پشتيباني نمي‌کنند. اگر مودم شما قديمي است، بهترين راه، دور نگه داشتن روتر از اين دستگاه‌هاي مختل‌کننده امواج است. يکي ديگر از معضلات احتمالي، به‌خصوص اگر در آپارتمان زندگي مي‌کنيد، روتر همسايه خواهد بود. بهترين راه براي جلوگيري از اين مشکل، قرار دادن روتر در مکان‌هايي است که روتر همسايه سيگنال‌هاي ضعيف‌تري را به آنجا منتقل مي‌کند. تشخيص قدرت سيگنال مودم‌هاي اطراف با برنامه‌ها و ابزارهاي مخصوص قابل‌تشخيص است.

اگر تغيير مکان روتر کارساز نبود چه‌کار کنيم؟

تغيير محل قرارگيري روتر تاثيرات شگفت‌انگيزي در کيفيت سيگنال‌هاي دريافتي دارد. در بعضي موارد ديده شده که جابه‌جايي مودم به اندازه يک متر و قرار دادن آن در فضاي باز، نقاط کور داخل خانه را به‌طور کامل از بين برده است. اما اين نکات همه‌ ماجرا نيستند. اگر تغيير مکان روتر کارساز نبود يا از مودم خيلي قديمي استفاده مي‌کنيد و همچنين اگر در خانه‌اي بزرگ با ديوارهاي قطور زندگي مي‌کنيد، احتمالا براي پوشش کامل منزلتان به يک مودم قوي‌تر، نقطه اتصال (Access Point) بيشتر و سيستم «مش نتورک» (mesh network) نياز خواهيد داشت.



منبع : دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار