کد خبر: ۶۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 March 09
رئيس مرکز توانمندسازي و تسهيل گري کسب و کارهاي نوپاي فناوري اطلاعات از انجام پژوهش هاي ميداني از وضعيت استارتاپ هاي اين حوزه خبر داد و مهمترين چالش اين کسب و کارها را تامين مالي عنوان کرد.
به گزارش آی تابناک : شهلا اصولي با اشاره به اينکه مرکز توانمندسازي و تسهيل گري کسب و کارهاي نوپاي فناوري اطلاعات و ارتباطات وابسته به سازمان فناوري اطلاعات ايران پژوهش هاي ميداني را در خصوص مشکلات و چالش هاي پيش روي کسب و کارهاي نوپا در کشور انجام داده است، گفت: بر اساس آخرين نظرسنجي که در آذرماه امسال انجام شده است مهمترين موضوعي که از سوي استارتاپ هاي اين حوزه اعلام شد مربوط به عدم تامين مالي بوده است.

وي اضافه کرد: پس از اين مورد بحث منابع انساني و چالش هاي حقوقي به عنوان مهمترين چالش پيش روي کسب و کارهاي نوپاي حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات معرفي شده اند.

اصولي با بيان اينکه اين نظرسنجي مربوط به چالش هاي محيطي استارتاپ هاي حوزه فناوري اطلاعات است، خاطرنشان کرد: در واقع عوامل غيرقابل کنترلي از سوي اين کسب و کارها به عنوان چالش مطرح شده که ما به آن چالش محيطي مي گوييم اما برخي تلاشها نيز به فضاي داخلي استارتاپ ها مرتبط مي شود که در بين عوامل قابل کنترل قرار دارند و حول مسائلي چون بازاريابي و مديريت راهبردي مي گردند.

رئيس مرکز توانمندسازي و تسهيل گري کسب و کارهاي نوپاي فناوري اطلاعات با اشاره به اينکه به عنوان مثال نياز مشتري، تناسب محصول و بازار، طراحي يک مدل کسب و کار گسترش پذير، تيم سازي و برخي موارد ديگر را مي توان از جمله چالش هاي دروني استارتاپ ها نام برد، افزود: مرکز کسب و کارهاي نوپا بر مبناي اين چالش ها در حال تکميل فرايندهايي براي رفع مشکلات موجود و تسهيل کسب و کارهاي شرکت هاي نوپا در اين حوزه است.

اصولي با اشاره به اهميت بحث اشتغال و نياز جمعيت جوان کشور به کار، و تاثير استارتاپ ها در اشتغالزايي تاکيد کرد و اظهار داشت: اين کسب و کارها از طريق نوآوري و چابکي مي توانند به پويايي اقتصاد کمک کنند و از آنجايي که شکل گيري آنها غالبا مبني بر خلق دانش و فناوري است در توسعه اقتصادي تاثير بسزايي دارند.

وي خاطرنشان کرد: ارزيابي هاي ما نشان مي دهد در يک کسب و کار برنامه توسعه به طور متوسط ۷ نفر متخصص به صورت مستقيم مشغول بکار هستند و تعداد قابل توجهي نيز به صورت غيرمستقيم در جريان اين فعاليت حضور دارند. در همين حال کسب و کارهاي نوپا در شهرستانها با تکيه بر ظرفيت هاي بومي اجرا مي شوند که علاوه بر موضوع ارزش آفريني و تاثيري که بر اقتصاد منطقه خود دارند مي توانند در کاهش ناهنجاري ها نيز موثر باشند.

رئيس مرکز توانمندسازي و تسهيل گري کسب و کارهاي نوپاي فناوري اطلاعات با اشاره به زيست بوم هاي توسعه يافته اي مانند آلمان يا کره جنوبي در حوزه استارتاپ ها گفت: ما هنوز چند سال با اين کشورها فاصله داريم و نمي توانيم چشم انداز دقيقي از آينده اين حوزه داشته باشيم اما دستاوردهاي کسب و کارهاي نوپا بدون شک غير قابل انکار است.

به گفته وي در هندوستان ۸۰ هزار شغل فقط توسط کسب و کارهاي نوپاي حوزه فناوري اطلاعات در سال ۲۰۱۶ ايجاد شده است و همچنين در ايالت متحده برآورد مي شود که بين ۱ تا ۱.۵ درصد از GDP مربوط به کسب و کارهاي نوپا باشد.

اصولي تصريح کرد: ماهيت اقتصاد مقاومتي نيز مبني بر توليد ملي است و از اين رو کسب و کارهاي نوپا مي توانند فرايند توليد محصول و خدمات را در کشور با هزينه پائين تر و نوآوري بيشتر انجام دهند.


منبع : مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار