کد خبر: ۶۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 March 08
در ایالت وایومینگ آمریکا جایی که 40 درصد از زغال سنگ آمریکا از آن تأمین می‌شود، یک ابر رایانه به نام Cheyenne با هدف مقابله با تغییرات آب و هوا به کار گرفته شده است.

به گزارش آی تابناک : ابر رایانه 30 میلیون دلاری Cheyenne در رتبه بیستم سریع‌ترین ابر رایانه‌های دنیا قرار دارد و در حال حاضر پروژه‌های مختلفی را اجرا می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به پیش‌بینی الگوهای آب وهوایی به صورت «ماهانه و چند سال آینده» اشاره کرد. ابر رایانه Cheyenne با ساخت مدل‌های مربوط به پیش بینی آب و هوایی بهتر در نهایت می‌تواند تغییرات جوی بهتری را پیش بینی کند. «ریچ لافت» Rich Loftt یکی از کارشناسان مرکز ملی تحقیقات جوی آمریکا در این خصوص می‌گوید: «ما معتقدیم پیش بینی‌های بهتر چنین تغییراتی فواید غیر سیاسی بسیاری را در برخواهد داشت؛ از جمله اینکه می‌توان منجر به نجات جانانسان‌ها، صرفه جویی در هزینه‌ها و بهبود درآمدهای حاصل از کسب و کار و کشاورزی گردد.»

ابر رایانه Cheyenne در شهری واقع در ایالت وایومینگ به همین نام قرار گرفته و طبق گزارش آسوشیدپرس علیرغم اینکه رکود صنعت زغال سنگ به بودجه این ایالت لطمه وارد کرده اما این ابر رایانه از برخی صنایع داخلی زغال سنگ و پیش بینی تغییرات جوی پشتیبانی می‌کند.
بخش اعظمی از هزینه‌های ابررایانه‌ها از بنیاد علوم ملی آمریکا (National Science Foundation) تا مین می‌شود، ادامه پروژه‌هایی هم چون Cheyenne در آینده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد زیرا احتمال این وجود دارد که در دولت جدید آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ بودجه‌ای برای این پروژه‌ها اختصاص نیابد یا در خوش‌بینانه ترین حالت تمرکز اصلی  این پروژه‌ها از علوم زمین شناسی و محیط زیست فاصله بگیرد.


منبع : آسوشیتدپرس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار