کد خبر: ۶۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 28
هنوز در برخی مناطق کشور هیزم و چوب منبع گرمایشی است و دسترسی به شبکه گاز وجود ندارد در این مناطق می‌توان از بخاری زیست توده سوز به عنوان منبع گرمایشی استفاده کرد.

به گزارش آی تابناک : در کشور ما ضایعات چوبی زیادی وجود دارد که بلااستفاده مانده و هدر می رود و نیاز است که در فرآیندی از آنها استفاده بهینه صورت گیرد. بسیاری از مناطق کشور برای تامین انرژی و سیستم گرمایش از هیزم و چوب درختان استفاده می کنند، بخاری زیست توده سوز از وسایلی است که در این مناطق می تواند کاربرد داشته باشد این نوع بخاری در همه نقاط کاربرد دارد، اما در اختیار داشتن سوخت مناسب در کاربرد آن دارای اهمیت است. در واقع با استفاده از این زائدات، سوختی به نام پلت تولید می شود که نسبت به چوب معمولی انرژی بالاتری دارد. همچنین از دیگر مزایای این سوخت، اینکه زمان کاربرد آن در بخاری زیست توده سوز بازده حرارتی بالایی را ایجاد می کند.

بنابراین تبدیل زائدات کشاورزی و چوبی به سوختی که قابلیت تامین انرژی گرمایشی بخش خانگی را داشته باشد و استفاده از آن در سیستم های گرمایشی متناسب از اهمیت بالایی برخوردار است با استفاده از این بخاری ها به نوعی علاوه بر کاهش آلودگی و استفاده از سوخت های فسیلی می توان در هزینه نیز صرفه جویی کرد.

این موضوع در ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی مورد توجه قرار گرفته و پروژه "طراحی و ساخت بخاری زیست توده سوز" با حمایت این ستاد انجام شده است. مزیت این بخاری نسبت به بخاری معمولی راندمان حرارتی بالا و تولید آلودگی کمتر است هنوز در برخی مناطق کشور هیزم و چوب منبع گرمایشی است و دسترسی به شبکه گاز وجود ندارد بنابراین در این مناطق این بخاری کاربرد بیشتری دارد البته همانطور که اشاره شد استفاده از آن در همه نقاط کاربرد دارد اما مهم این است که سوخت مناسب بخاری در اختیار باشد.



منبع : معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار