تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۰۹ دی ۱۳۹۴ - 2015 December 30
آیا به تازگی یک کامپیوتر جدید خریده‌اید که از ویندوز 10 استفاده می‌کند؟ اگر اینطور است، شانس زیادی وجود دارد که مایکروسافت کلید رمزگذاری شما را بر روی سرورهای خود داشته باشد.

آیا به تازگی یک کامپیوتر جدید خریده‌اید که از ویندوز 10 استفاده می‌کند؟ اگر اینطور است، شانس زیادی وجود دارد که مایکروسافت کلید رمزگذاری شما را بر روی سرورهای خود داشته باشد.

با افشاگری های رابرت اسنودن، ذهن همه نسبت به اخباری از این دست حساس شده است. چرا که همواره این احتمال وجود دارد که کمپانی‌ها با نهادهای امنیتی همکاری کرده و کلید رمزگشایی اطلاعات شخصی شما را در اختیار آن‌ها قرار دهند. اما حداقل در مورد ویندوز، این مسئله به آن بدی که به نظر می رسد نیست.

آن‌گونه که The Intercept می‌گوید، ویندوز کاربران را مجبور نمی‌کند که از کلیدهای رمزگشایی خود بر روی سرورهای مایکروسافت نسخه‌ی پشتیبان قرار دهند. بنابراین قطعاً راهی برای مقابله با این وضعیت ویندوز 10 وجود دارد.

کلید رمزگذاری سیستم شما در دستان مایکروسافت


اگر شما در هنگام نصب ویندوز حساب کاربری محلی ایجاد کنید، یا بعد از نصب یکی اضافه نمایید، و بعد با استفاده از Bitlocker سیستم خود را کدگذاری کنید، کلید رمزگذاری شما به سرورهای مایکروسافت منتقل نخواهد شد. اما اگر از یک حساب کاربری مایکروسافت استفاده کنید (مثلا از یک @hotmail.com) برخی داده های دیگر مانند تم‌های مورد علاقۀ شما، گذرواژه‌ها، زبان انتخاب شده و نرم‌افزارهای نصب شده در دسترس خواهد بود. همه‌ی این موارد بر روی تنظیمات منوی Sync شما بر روی ویندوز 10 قابل مشاهده است و شما می توانید هرکدام از آیتم‌های شخصی خود را بر روی این منو خاموش نمایید. مایکروسافت کلید شما را همگاه (Sync) می‌کند تا کمک کند یک همگرایی یکپارچه با سرویس‌های مختلف ویندوز مانند OneDrive، OneNote و Office365 بر روی تمام دستگاه‌های ویندوز شما فراهم شود و شما بتوانید از روی یک دستگاه خود، به اطلاعاتی که از روی دستگاه دیگر وارد کرده‌ بودید دسترسی داشته باشید. اگر با این مسئله که مایکروسافت کلید کدگذاری‌های شما را در اختیار داشته باشد مشکل دارید، همواره می‌توانید به صورت دستی آن را از روی حساب کاربری مایکروسافت خود پاک کنید.

با این حال، اگر آنقدر نگران امنیت حریم خصوصی خود هستید که برای شما حتی اهمیتی ندارد که شرکت مایکروسافت پیشتر از ارائه‌ی اطلاعات کاربران غیرامریکایی به دادگاه‌های امریکایی برای محافظت از حوزۀ خصوصی آن‌ها خودداری کرده بود، آن‌گاه به طور جدی باید از صِرف انتخاب نکردن حساب کاربری مایکروسافت فراتر بروید؛ شما باید به جای ویندوز از سیستم عامل دیگری استفاده کنید. شاید لینوکس انتخاب خوبی برای شما باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار