آمریکا بدون مهاجران ایرانی نه گوگل خواهد داشت نه ebay، نه اوراکل و نه دراپ باکس


به گزارش آی تابناک ؛ پدر استیو جابز یک مهاجر اهل سوریه بود و پسری تربیت کرد که بدون او، نه اپل اپل بود و نه امریکای سردمدار آی تی، امریکا!

بیزینس اپل، کمپانی پیکسار و تاثیرات فرهنگی-تجاری آیفون بر جامعه جهانی بر کسی پوشیده نیست و امروز با روی کار آمدن ترامپ می‌توان به معنای واقعی از مهاجرینی صحبت کرد که امریکای امروزی و مدرن را ساخته‌اند و اغلب آنها مهاجرینی هستند که به این کشور آمده و در بستر این سرزمین وسیع کارآفرینی کرده‌اند و هم امریکا را پرپول کرده‌اند و هم خود را!

و اما دستور جدید ترامپ درباره 7 کشور مسلمان نقشه تاریکی را برای آینده دنیای فناوری رقم می‌زند و دانستن اینکه نوابغ این کشورها چه نقشی در توسعه آی تی آمریکا داشته و دارند بسیار حائز اهمیت است چرا مه حذف این افراد تأثیر گذار، می‌تواند آینده صنعت آی تی را در معرض خطر قرار دهد.
دراین‌بین، ایرانیان مقیم آمریکا در بقیه کشورهای مذکور در توسعه صنعت آی تی تأثیرگذارتر بوده و نبود آنها قابل‌تصور نیست.
مروری بر فهرست ایرانیان تأثیرگذار که یا در ایران به دنیا آمده و یا والدین ایرانی داشته‌اند خالی از لطف نیست که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود:

-        کمپانی ebay به‌عنوان بزرگ‌ترین سایت خریدوفروش اجناس دست دو و نو در جهان به رهبری یک ایرانی فرانسوی به نام Pierre Omidyar ایجاد و توسعه‌یافته است.

-        امید کردستانی در توسعه آی تی در سالهای دور در نت اسکیپ و بعداً توسعه گر اصلی تجارت گوگل و حال در توئیتر بر کسی پوشیده نیست.

-        اگر گوگل زنده ماند و بال‌وپر گرفت به خاطر یوتیوب بود، یوتیوبی که سالار کمانگر مدیر اجرایی سابق و شماره 7 گوگل در آن نقش اصلی را ایفا کرد و باعث بقا و دوام آن شد و امروز گوگل بخش اعظم درآمد خود را مدیون وی است.

-        ذخیره فایل‌ها امروز روی دراپ باکس انجام می‌شود و توسعه محیط کلود و ذخیره‌سازی روی کلود مدیون تلاش‌های مهندسانه آرش فردوسی است که حرف اول را در دراپ باکس زده است.

-        علی روغنی به‌عنوان COO در توئیتر و کردستانی به‌عنوان عضو ارشد هیئت‌مدیره؛ هر دو نقش تعیین‌کننده داشته و بدون آنها توئیتر زنده نمی‌ماند.

-        لری الیسون صاحب دیتابیس اوراکل بدون باب ماینر (ایرانی آشوری) قادر به ادامه حیات نبود. (باب در 52 سالگی درگذشت اما هسته اصلی اوراکل را نوشت)

-        اگر اهل گیم هستید و بازی World of Warcraft را می‌شناسید باید بدانید که بدون شهرام دبیری این بازی به سرانجام نمی‌رسید. تأثیر این بازی روی دنیای گیم بر کسی پوشیده نیست.

-        بسیاری از اساتید علوم کامپیوتر و آی تی در امریکا ایرانی هستند و هندی‌ها بعد از ایرانی‌ها در حال گسترش خود هستند اما معمولاً حرف اول را در محافل اکادمیک ایرانی‌ها می‌زنند.

ایران یکی از 7 کشور مسلمانی است که دستور ترامپ آن را تحت تأثیر قرار داده است و باید به برنامه نویسان ترک مسلمان، به شهروندان دو تابعیته و اینکه ممکن است نوابغ به امریکا نیامده و به سایر کشورها برای ادامه حیات اکادمیک خود بروند، فاکتورهایی است که می‌تواند برای آینده امریکا خطرساز باشد و این چیزی است که افراد بلوندی مانند ترامپ آن را نمی‌فهمند.

واقعیت این است که اگر امریکا نوابغ را پس زند، آنها ناپدید نمی‌شوند بلکه به سایر کشورها مهاجرت کرده و آن‌وقت شاهد افول امریکا در بحث ابرقدرتی آی تی در جهان خواهیم بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار