کد خبر: ۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 06
کانال‌های تلگرامی بالای ٥‌هزار عضو باید مجوز فعالیت دریافت کنند سخنگوی وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با «شهروند»: تنها کانال‌های خبری باید مجوز بگیرند
به گزارش آی تابناک:کانال‌های تلگرامی بالای ٥‌هزار عضو باید مجوز دریافت کنند. این خبری است که دیروز محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت خلاصه اعلام کرد و گویا قرار است ظرف یک ماه آینده جزییات بیشتر آن منتشر و این مصوبه اجرایی شود.
این موضوع در حالی رخ می‌دهد که محمدرضا فرنقی‌زاد، سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به «شهروند» می‌گوید این مجوز تنها برای کانال‌های خبری و اطلاع‌رسانی در نظر گرفته شده است و سایر کانال‌های پرطرفدار نیازی به دریافت این مجوز ندارند.با وجود اين گویا دریافت مجوز برای کانال‌های تلگرامی چندان به مذاق کاربران ایرانی خوش نیامده و از همان ساعات اولیه انتشار خبر، واکنش‌های منفی کاربران را به دنبال داشته است. امیرحسین سعیدی، دبیر انجمن شرکت‌های انفورماتیک ایران نیز در واکنش به این خبر به «شهروند» می‌گوید كه پاشنه آشیل اقتصادی‌نشدن محتوای اینترنتی در ایران خدشه‌دار‌شدن اعتماد مردم است. او به پروژه‌های بزرگی مانند ‌ایمیل ملی، جست‌وجوگرهای بومی و حتی شبکه‌های اجتماعی داخلی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد كه گر چه با علاقه وافر مردم ایران به اینترنت، این پروژه‌ها امکان درآمدزایی فوق‌العاده داشتند، اما بی‌اعتمادی کاربران ایرانی به پروژه‌های فناوری اطلاعات داخلی موجب شده است هیچ‌کدام از این پروژه‌ها با اقبال ملی روبه‌رو نشوند. او البته تأکید می‌کند كه نظارت بر محتوای اینترنتی در تمام جهان و ازجمله کشورهای توسعه‌یافته مرسوم است اما این‌که دولت‌ها از اطلاعات دریافتی چگونه استفاده کنند، مسأله مهمی است که باید برای مردم ایران اعتمادسازی شود. سعیدی به موضوع انتشار عکسی  از رحیمی معاون اول احمدی نژاد به عنوان یکی از  اشتباهاتی که موجب سلب اعتماد مردم می‌شود، اشاره کرده  و می‌گوید:  قرار بود این اطلاعات به صورت محرمانه دریافت و نگهداری شود. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بنا به اعلام مرکز رسانه‌های دیجیتال ایرانی‌ها ماهانه ٢١٠ ساعت در فضای مجازی به سر می‌برند که این رقم حدود ١٣ برابر میانگین جهانی است و درواقع این اشتیاق کاربران ایرانی به فضای مجازی می‌تواند فرصت‌های اقتصادی بزرگی برای کشور در بسترهای اینترنتی ایجاد کند.

کانال‌های پرمخاطب باید مجوز بگیرند

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که دیروز در همایش خدمات عمومی الزامی ICT در مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته حاضر شده بود، اعلام کرد كه طبق آخرین مصوبه شورایعالی فضای مجازی وزارت ارشاد موظف شده است كه کمیته‌ای تشکیل دهد و آیین‌نامه‌ای برای کانال‌های خبری و اطلاع‌رسانی با تعداد اعضای بالا تنظیم کند. او هدف از این مصوبه را ساماندهی کانال‌های اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی دانست و توضیح داد: طبق این پیشنهادی که به تصویب اعضای شورایعالی رسیده است، افرادی که در کانال‌های مختلف خبری و اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند و مردم باید به این اخبار اعتماد کنند و این کانال‌ها بیش از تعداد مشخصی عضو دارند، باید مجوز بگیرند.

واعظی همچنین توضیح داده است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شده است كه ظرف یک ماه این آیین‌نامه را تدوین و اجرایی کند و در این آیین‌نامه جزییات مجوز و تعداد اعضای کانال به‌طور دقیق مشخص می‌شود که در صحبت‌های اولیه حداقل ٥‌هزار کاربر در کانال‌های خبری برای شرط الزام اخذ مجوز مطرح شده است.

البته محمدرضا  فرنقی‌زاد، سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به «شهروند» می‌گوید كه این موضوع در آخرین نشست شورایعالی فضای مجازی تصمیم‌گیری شده است و وزیر ارتباطات در این زمینه تنها یک رأی به‌عنوان عضو شورا داشته است. او ادامه می‌دهد: این تصمیم شورایعالی فضای مجازی تنها برای کانال‌های خبری گرفته شده است و سایر کانال‌های تلگرامی با عضویت بالا را شامل نمی‌شود. او هدف از این اقدام را ساماندهی و تفکیک اخبار رسمی و موثق و اخبار غیررسمی می‌داند و از جزییات دیگر این ماجرا اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. از این میان روابط‌عمومی شورایعالی فضای مجازی نیز به «شهروند» می‌گوید كه در مصوبه آخرین نشست جزییات به صورت دقیق مشخص شده است اما این مصوبه در فضای مجازی قابل دسترسی نیست! و اطلاع‌رسانی درباره آن از طریق روزنامه‌های رسمی کشور انجام می‌شود و البته تأکید می‌کند كه محمود واعظی، وزیر ارتباطات به‌زودی جزییات دیگری از این تصمیم‌گیری را اعلام خواهد کرد.

نظارت بر محتوا در تمام جهان وجود دارد

امیرحسین سعیدی، دبیر انجمن شرکت‌های انفورماتیک ایران به «شهروند» توضیح می‌دهد: نظارت بر محتوای اینترنت در تمامی کشورهای جهان و ازجمله کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته نیز مرسوم است؛ اما این‌که دولت‌ها چگونه با اطلاعات مردم برخورد می‌کنند، مسأله اساسی است.
او توضیح می‌دهد: در تمام دنیا دولت بر عملکرد شبکه‌های مجازی و کانال‌های تلگرامی نظارت دارد و این امر صرفا محدود به ایران نمی‌شود؛ در کل پنتاگون آمریکا از ابتدا اینترنت را برای این ایجاد کرد که بر عملکرد تمامی مردم نظارت داشته باشد؛ اما کم‌کم کاربردهای دیگر اینترنت و مزایای آن روشن شد و اینترنت از یک فضای امنیتی به یک پدیده اقتصادی و اجتماعی تبدیل شد.

او با اشاره به عضویت بیش از نیمی از مردم ایران حداقل در یکی از شبکه‌های مجازی، کلاهبرداری‌های رایج در کانال‌های تلگرامی و انتشار اخبار کذب در جامعه را مورد اشاره قرار داد و افزود: باید پذیرفت که کنترل شبکه‌های اجتماعی حق مسلم دولت و البته ملت ایران است، نمی‌توان این بخش را که این روزها به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده به بهانه مجازی بودن رها کرد اما نظارت بر آن قوانین خاص خود را می‌طلبد.

بی‌اعتمادی پاشنه آشیل فضای مجازی در ایران

دبیر انجمن شرکت‌های انفورماتیک ایران تأکید می‌کند: مسأله‌ای که ما در ایران با آن مواجه هستیم و چالش‌ساز شده است، این است که برای این نظارت باید اعتمادسازی شود تا بتوان از ظرفیت‌های اقتصادی فضای مجازی در جهت درآمدزایی و ایجاد اشتغال استفاده کرد. متأسفانه در سال‌های گذشته نوعی بدبینی نسبت به شبکه‌های داخلی و عملکرد مسئولان در جامعه ایجاد شده است. کلیت این نوع بدبینی به خانواده ایرانی می‌گوید كه شبکه‌های داخلی یک بستر ناامن است؛ بنابراین در حضورشان در این نوع شبکه‌ها با نوعی احتیاط آمیخته با ترس مواجهند.

ایمیل ملی، جست‌وجوگرهای بومی و حتی شبکه اجتماعی داخلی پروژه‌های ارتباطی بزرگی بوده‌اند كه از گذشته تاکنون دولت‌ها برای آن تبلیغ کرده‌اند؛ اما در این میان پاشنه آشیل این ظرفیت‌های اقتصادی فضای مجازی بی‌اعتمادی کاربران داخلی است که موجب شده است این پروژه‌ها به سرانجام درآمدزایی و سودآوری نرسند.

سعیدی در این‌باره توضیحات بیشتری می‌دهد و به «شهروند» می‌گوید: تمرکز میلیون‌ها تن از مردم در یک نرم‌افزار خاص خارجی، هم از لحاظ امنیتی و هم از لحاظ سیاسی و فرهنگی شدیدا مخاطره‌آمیز است؛ اما چه شده که مردم کشور حاضر به اعتماد به این شبکه شده‌اند اما به شبکه‌های داخلی کوچکترین اعتمادی ندارند؟ مسئولان باید تلاش کنند که این اعتماد را به مردم بازگردانند و نشان دهند که از اطلاعاتی که در اختیار دارند، کوچکترین سوءاستفاده‌ای نمی‌شود.
او طرح سرشماری نفوس و مسکن را مورد اشاره قرار داد و گفت: بارها و بارها در اجرای این طرح اعلام شد که اطلاعات مردم فاش نمی‌شود. اما بعد از مدتی شاهد انتشار عکسی از آقای رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری دولت قبل بودیم ، حال آن‌که این آقا باید این روزها را در زندان سپری کند. در واقع این همان سوءاستفاده سیاسی از اطلاعات است که سبب بی‌اعتمادی مردم شده است.

ایرانی‌ها ١٣ برابر مردم جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند

بر اساس گزارش وزارت ارتباطات ٤٠‌میلیون تلفن هوشمند در حال حاضر در کشور وجود دارد و ٥٣‌درصد ایرانی‌ها عضو حداقل یکی از شبکه‌های اجتماعی بوده و ۷۲‌درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹‌سال در این شبکه‌های اجتماعی عضویت دارند.

مرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال نیز به مهر اعلام کرده است كه مطابق با آمار موجود ایرانی‌ها روزانه حدود ۵ تا ۹ ساعت وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و این یعنی به‌طور میانگین هر ایرانی ماهانه، ٢١٠ ساعت در شبکه‌های اجتماعی چرخ می‌زند. این در حالی است که میانگین این حضور در دنیا تنها ۱۶ ساعت در ماه است!

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: کاربران ایرانی بیشترین عضویت را در شبکه اجتماعی لینکدین در میان کشورهای منطقه دارند و این نشان از آن دارد که کاربران ایرانی به دنبال تخصص هستند.

البته بنا به گزارش‌های رسمی دیگر و ازجمله گزارش‌هایی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر کرده است، ایرانی‌ها در تلگرام برای خود امپراتوری دارند و بیش از ٢٣‌میلیون کاربر ایرانی در تلگرام هستند که ٤٤,٩‌درصد این جامعه مجازی را تشکیل می‌دهند. بر این اساس همچنین حداقل ٥‌میلیون نفر کاربر ایرانی عضو اینستاگرام هستند با توجه به ٣٠٠‌میلیون کاربر اینستاگرام در دنیا چیزی حدود ١.٦‌درصد از کل کاربران اینستاگرام ایرانی هستند. بنا بر آماری که پایگاه World Internet Stats منتشر کرده، جمعیت کاربران فیس‌بوک در خاورمیانه در حدود ٢٣‌میلیون نفر اعلام شده است که کاربران ایرانی ٤٦‌درصد آن را تشکیل می‌دهند. بنابراین آمار کاربران ایرانی رقمی در حدود ١١‌میلیون نفر می‌شود.

منبع : شهروند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار