تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - 2016 July 27
پس از مدت ها بالاخره مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت وعده داده فاز اول شبکه ی ملی اطلاعات در هفته ی دولت (شهریورماه) سال جاری اجرایی شود.

محمد جواد آذرجهرمی با حضور در گفت و گوی ويژه ی خبری شبكه ی ۲ سیما در خصوص سهم ترافيك اينترنت داخلی و بین المللی در كشور گفته است: «در سال ۹۳ سهم ترافيك استفاده از اينترنت خارجی به داخلی ۹۰ به ۱۰ درصد بود كه امروز اين سهم به ۶۰ به ۴۰ درصد رسيده است كه بايد برای ادامه ی اين تغيير سهم، اقتصاد بر مبنای شبكه ی ملی اطلاعات را درست كنيم، چرا كه تا وقتی شبكه برقرار نباشد، سرويس های مبتنی بر آن نيز نمی توانند حضور داشته باشد. اما اگر اقتصاد در شبكه ی ملی اطلاعات در كشور نهادينه شود و مثلا به جای سرويس هايی چون نتفليكس، كاربران داخلی از سرويس های تصويری داخلی استفاده كنند علاوه بر درآمد، اشتغال نيز ايجاد می شود».

آذرجهرمی اظهار داشته: «پياده سازی مرکز تبادل داده كه از پيش نياز های شبكه ی ملی اطلاعات به شمار می رود هزينه ای در بر نداشت و با بهره برداری از آنها چيزی حدود ۶۳۰ ميليارد تومان از درآمد های شركت ارتباطات زيرساخت كم كرد. اما باعث شد قيمت استفاده از اينترنت كاربران نهایی بسيار كاهش پيدا كند».

علت اصلی تأخیر در اجرایی شدن شبکه ی ملی اطلاعات

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت نداشتن يك تعريف واحد از شبکه ی ملی اطلاعات را دلیل اصلی تأخیر های پیش آمده در اجرایی شدن این طرح عنوان کرده و افزوده است: «از همان ابتدا تعريف های ارائه شده از شبكه ی ملی اطلاعات بسيار متفاوت بود و تحليل ها و تعبير ها از آن زياد بودند. اما تدبير مقام معظم رهبری در تشكيل شورای عالی فضای مجازی بر اين بود كه متخصصان و اهالی فن دور يك ميز بنشينند و در مورد آن به جمع بندی برسند كه بعد از تصويب در برنامه ی پنجم در مجلس، الزامات به آن اضافه شد كه برای تهيه ی اين الزامات جلسات متعددی برگزار شد كه سرانجام ۱۸ ماه پيش جمع بندی در قالب يك تعريف واحد صورت گرفت و در پی آن نقشه ی راه آماده شد تا از موازی كاری های بی مورد و فعاليت های خارج از برنامه جلوگيری به عمل آيد».

اين مقام مسوول در تشريح ديگر دلايل تاخير در اجرایی شدن شبكه ی ملی اطلاعات، از نبود زيرساخت مناسب گفته و افزوده است: «۲ تا ۳ سال پيش اگر صحبت از اجرای شبكه ی ملی اطلاعات بود، بايد گفت كه كل ظرفيت ترافيك جابجايی اطلاعات در كشور به ۶۲۴ گيگابيت بر ثانيه می رسيد كه شبكه ی ملی اطلاعات با آن قابل اجرا نبود. ضمن اينكه فقط برای استفاده از اين شبكه ۲۳ هزار كيلومتر فيبر نوری در استان های كشور كشيده شده است كه با اين مقدار ۶۰ هزار كيلومتر فيبر نوری در كشور طی ۲ سال و نيم گذشته ايجاد شده است».

ظرفیت جابجایی اطلاعات در کشور ظرف ۳ سال گذشته ۶.۵ برابر شده است

جهرمی از احداث ۱۰ هزار كيلومتر فيبرنوری دیگر تا پايان كار دولت خبر داد تا به اين تريب ظرفيت ۶۲۴ گيگابيت بر ثانيه ی جابجایی ترافيك در كشور به ۴ هزار گيگابيت بر ثانيه برسد. وی گفته است: «به عنوان مثال برای ارائه ی IPTV روی تلفن های در بستر اين شبكه، كاربر نهايی بايد امكان استفاده از سرعت ۲ مگابيت بر ثانيه را داشته باشد. ما ۲۳ ميليون خانوار در كشور داريم که مطابق برنامه ی پنجم توسعه ۶۰ درصد آن ها بايد به اين شبكه دسترسی داشته باشند. اين ظرفيت قبلاً در كشور وجود نداشت اما در ۳ سال اخير ايجاد شده است».

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در تشريح تغييرات اقتصادی كه در چند وقت اخير و در پی اجرای پيش نياز های شبكه ی ملی اطلاعات در كشور رخ داده، خاطر نشان كرده است: «هم اكنون ۲۵ هزار تيم توسعه ی نرم افزار در كشور تشكيل شده اند كه ۱۰۰ هزار اشتغال ايجاد كرده است. آنها می توانند با ارائه ی سرويس های مختلف درآمد داشته باشند».

جهرمي در مورد تسهيلات فراهم شده در پی برقراری شبكه ی ملی اطلاعات افزوده است: «توليدكنندگان محتوا تا قبل از مصوبه ی ۲۸ ارديبهشت سال جاری بايد بابت هر ۱۰ گيگابيت بر ثانيه چيزی حدود ۱.۷ ميليارد تومان پرداخت می كردند كه اكنون با ايجاد مراكز تبادل اطلاعات اين ميزان به صفر رسيده است. ضمن اينكه بر اساس مصوبه ی اخير كاربر نهايی اگر يك واحد اينترنت خارجی مصرف می كند می تواند دو واحد از ترافيك داخلی استفاده كند كه اگر توسعه ی بازار در شبكه ی ملی اطلاعات صورت بگيرد اين ميزان به يك دهم نيز قابل كاهش است».

دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار