تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۲۹ تير ۱۳۹۵ - 2016 July 19
اعضای سازمان ناتو با هدف تقویت دفاع سایبری در کشورهای خود یک تعهدنامه‌ی سایبری تنظیم و امضا کردند.
واقعیت‌های جدید تهدیدات سایبری و شبکه‌های به هم پیوسته، اعضای ناتو را مجبور کرد تا به تنظیم عملیات‌ها و دکترین خود بپردازند.

سازمان ناتو در نشست ورشوی لهستان (Warsaw) در سال 2016 اعلام کرد فضای مجازی یک دامنه‌ی عملیاتی است که به جنگ منتهی می‌شود. بعد از این نشست، این سازمان تصمیم گرفت تا یک تعهدنامه‌ی امنیت سایبری را ترسیم و امضا کند. این تعهدنامه بیان می‌کند چگونه کشورهای عضو سازمان،  امنیت سایبری مناسب و دفاع از شبکه ها را تضمین می‌کنند.

تعهدنامه‌ی مذکور در تاریخ 8 ژانویه امضا شد و براساس آن امنیت سایبری شبکه‌های ملی افزایش‌یافته و دفاع از زیرساخت‌ها در اولویت قرار می‌گیرد.

در متن تعهدنامه آمده است: «ما مطمئن هستیم دفاع سایبری قوی و انعطاف‌پذیر، ناتو را قادر می‌سازد وظایف اصلی خود را انجام دهند. قدرت ارتباطات متقابل ما به‌اندازه‌ی ضعیف‌ترین ارتباط است.»

به عنوان بخشی از تعهد انجام شده، تمرکز ناتو تنها روی سیستم‌ها و شبکه‌ها نخواهد بود؛ بلکه روی مردم نیز متمرکز خواهد شد. در بخشی دیگر از تعهدنامه نوشته شده است: «ما مطمئن خواهیم شد که نیروها در مورد سایبر آگاه، آموزش‌دیده، امن و فعال هستند.»

کشورهای عضو ناتو در حال توسعه‌ی طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های دفاع از شبکه‌های ملی و زیرساخت‌ها، بهبود درک تهدیدات سایبری، افزایش مهارت و آگاهی،  آموزش سایبری و تسریع اجرای تعهدات دفاع سایبری هستند.

در گزاره برگ منتشر شده از سوی ناتو در ژانویه 2016، نوشته شده است: «سازمان ناتو، برای همگام شدن با سرعت تغییر چشم‌انداز تهدیدها، پذیرفت سیاست‌ها و عملکردهای دفاع سایبری را تقویت کند. این موضوع در 14 سپتامبر و در نشست ولز، توسط اعضا تأیید و امضا شد. این سیاست مطرح می‌کند دفاع سایبری، بخشی از وظیفه‌ی اصلی اعضا به‌صورت دفاع دسته‌جمعی است. این موضوع تأیید می‌کند قوانین بین‌المللی در فضای مجازی اعمال می‌شود و همکاری ناتو و صنعت افزایش می‌دهد. اولویت، حفاظت از ارتباطات و سامانه‌های اطلاعاتی متعلق به اعضای ناتو است. »

سایبربان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار